Audi Q5 – DS 7 Crossback - Dubbeltest
Comfortabele twijfelaars
130 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wie een EV koopt, hoeft in Nederland niets meer uit te leggen, maar toch zijn er ook hier grote groepen die de stap naar volledig elektrisch niet durven maken. Voor hen is het goed om te weten dat er een ware opmars gaande is in het land van de plug-in hybrides, onder meer dankzij Audi en DS.
Dankzij de enorme belastingvoordelen die de plug-in enkele jaren geleden genoot, zijn z’n hoogtijdagen in Nederland wellicht al voorbij. Op wereldschaal lijken echter steeds meer fabrikanten de voordelen te zien van een auto die een redelijke elektrische actieradius combineert met de flexibiliteit van een verbrandingsmotor. Onder de middelgrote premium-SUV’s is deze aandrijfvorm stevig in opkomst. Volvo had al de XC60 T8 en maakte onlangs bekend dat er een bescheidener T6 op komst is. Intussen zijn ook de plug-in-versies van de BMW X3 en de Mercedes-Benz GLC al aangekondigd. Audi en DS zijn nét eerder en presenteren min of meer tegelijkertijd ‘stekkerversies’ van de Q5 en DS 7 Crossback. De DS 7 krijgt net als de DS 3 Crossback de toevoeging E-Tense, Audi houdt het bij een bescheiden ‘e’ achter de aanduiding 50 TFSI. De naam E-tron is vanaf nu voorbehouden aan geheel elektrische modellen, al lijkt het infotainmentsysteem van onze test-Q5 daar nog niet van overtuigd. Bij opstarten en afsluiten wordt op beide schermen namelijk nog vrolijk ‘Q5 E-tron’ weergegeven. De Q5-met-laadklepje maakt onderdeel uit van een golf aan plug-ins bij Audi, want ook de A6, A7 en A8 moeten eraan geloven. In alle gevallen zijn er meteen twee beschikbare versies, die bij de Q5 door het leven gaan als 50 TFSI e en 55 TFSI e. Wij hebben de meest bescheiden variant, met 300 pk. Dat is net zo veel vermogen als zijn rivaal van DS heeft, wat in beide gevallen een sprint- tijd van 0 naar 100 in rond de 6 seconden oplevert. Als verbrandingsmotor hebben ze allebei een viercilinder benzinemotor, al heeft de Audi een 2,0-liter en moet de DS het met een 1.6 doen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Audi Q5
Uitgelicht aanbod

Audi Q5 2.0 TFSI 252 pk Quattro Sport Pro Line S-Line / Nieuw-model/ Virtual/ Matrix-LED/ Sportstoelen/ Navigatie/ Stoel.verw/ Climate/ Cruise-controle/ Trekhaak/ 19 inch lmv
- 2017
- 152.000 km

Audi Q5 55 TFSI Quattro Design PANO/MATRIX/ACC/VIRTUAL/STANDKACHEL/KEYLESS/LEDER
- 2017
- 86.309 km

Audi Q5 2.0 quattro Pro Line S Digital dash stoelv cruise control
- 2017
- 89.500 km
Lezersreacties (130) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.