en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Met het merk DS roert PSA zich volop in de spreekwoordelijke premiumhoek. Tenminste, ze wíllen dolgraag als ‘premium’ worden gezien, als serieus alternatief voor de gevestigde orde. Is die claim terecht? Laat de DS7 Crossback eerst maar eens aantonen welke meerwaarde hij biedt ten opzichte van een soortgelijk product uit eigen huis: de Citroën C5 Aircross.
We benijden de pr- en marketingafdelingen van DS niet. Die moeten de achteloze koper wijsmaken dat het in 2009 opgerichte (en sinds 2015 als zelfstandig merk opererende) luxemerk is ontsproten aan de invloedrijke oer-DS en inspiratie put uit de intrigerende SM. Daar is op zich niets mis mee, maar het zijn uiteindelijk wel Citroëns. Bij dat merk werd de Snoek min of meer ‘ontvoerd’ uit de geschiedenisboeken en moest het zich ineens in allerlei bochten wringen om dat iconische model niet (te vaak) meer te noemen in hun uitingen. Het voelt allemaal wat geforceerd, ook al wordt Citroën tegenwoordig meer betrokken bij de ‘heritage’ van DS. De focus van DS Automobiles, zoals het merk officieel heet, ligt dan ook niet op Europa maar op China – waar men over het algemeen minder goed op de hoogte is van de Citroën-historie. En dan zijn die Snoek en SM verdraaid handige instrumenten om het merk DS dat broodnodige stukje geschiedenis te verschaffen.
Om een sfeertje van Franse chic te creëren. De nuchtere Europeaan spendeert zijn premiumgeld doorgaans liever bij een merk dat zijn sporen al heeft verdiend. In dit daglicht zetten we de DS 7 Crossback naast onze Citroën C5 Crossback-duurtester. We leggen de soortgenoten uit dezelfde stal op een aantal verschillende onderdelen langs de ‘premium meetlat’ om uit te vinden waar nu precies de verschillen zitten, en of de DS 7 zijn hogere aanschafprijs kan rechtvaardigen.