Volkswagen Sharan 1.8 5V Turbo Trendline (1999)

Ruimte-raket

Volkswagen Sharan 1.8 5V Turbo Trendline
Hoewel ruimtewagens niet zo populair zijn geworden als enkele jaren geleden werd verwacht, zien we ze toch meer en meer. Daarom kozen we eens voor de VW Sharan, met 20-kleps turbomotor.

Zo'n jaar of vier, vijf geleden hadden veel fabrikanten wel erg hoge verwachtingen van de mogelijke groei in Europa van het ruimtewagensegment. De vraag naar ruime auto's is wel gestegen, maar daarvan hebben voornamelijk de stationwagens geprofiteerd. Toch raken de MPV's steeds meer in trek. Dat komt ook omdat er nu veel merken zijn die zo'n auto op de markt brengen. Eerst waren 't bijna alleen de Chrysler Voyager, Europees marktleider, en als nummer twee de Renault Espace; maar we kennen intussen auto's als het nauw verwante trio Citro'n Evasion, Fiat Ulysse en Peugeot 806, de Ford Galaxy met broer VW Sharan en derde loot aan de stam, de Seat Alhambra.
Ruimtewagens zijn ideaal voor mensen met twee of drie kinderen plus vriendjes, of voor nog grotere gezinnen. Maar ze zijn tegenwoordig ook geliefd in het zakelijke segment. Dat blijkt wel uit het feit dat bij de verkiezing van de Zakenauto van het Jaar al geruime tijd MPV's meedingen naar deze titel. Bij de titelstrijd voor 1998 was 't weliswaar geen MPV die met de eer ging strijken. Wél kwam de Sharan verrassend als MPV-winnaar uit de bus. Daarbij moet men bedenken dat aanschaf- en kilometerkosten voor éénderde meetellen bij de jurering. Dat is meteen iets om in ons achterhoofd te houden als we kijken naar de prijzen. Want de eerste indruk is dat het bedrag van ruim 78 mille op het prijskaartje niet gering is.
Nu zitten er op onze testauto wel dure opties: metallic lak (zo'n f 1750), cruise control (ca. f 1600), aluminium velgen met brede, lage banden (zo'n
f 3000) en de dakrails, waarvoor ruim 1100 gulden moet worden betaald. Het goedkoopste accessoire dat voor de Sharan-modellen beschikbaar is, ontbrak evenmin: het derde remlicht van bijna 200 piek. Maar dan nog is de basisprijs van de 1.8 Turbo Trendline van een dikke f 73.000 niet bepaald een bedrag dat je even vlug op tafel tovert. Zo'n auto moet dan wel veel te bieden hebben.

Ligt stevig

Daarom stapten we met meer dan normale nieuwsgierigheid achter het stuur van deze ruimtewagen. Al eerder reden we met deze twintigkleps 1,8-liter turbomotor in de Passat Variant - zou deze krachtbron in de Sharan dezelfde sportiviteit aan de dag kunnen leggen? Kunnen, want potentie heeft die motor zat, maar een ruimtewagen is nu eenmaal hoger, zwaarder en 't is de vraag of het onderstel zo'n snelle motor aankan. Om meteen met de deur in huis te vallen, het antwoord op de laatste opmerking is een volmondig 'Ja'. Het onderstel is stevig afgesteld en in combinatie met uitstekend kleefrubber (Conti Sportcontact) in de voor een minivan uitzonderlijke maat van 225/50 16 is bijna geen situatie te gek. Bij de sprint heeft de Sharan veel grip en vliegt in net geen 10 tellen naar 100 km/h. Inhalen in '4' gaat met de 1633 kg zware auto al even rap, terwijl hij met een tijd van 12 seconden voor de acceleratie 80-120 km/h in '5' eveneens goed voor de dag komt. De 1.8 T heeft dan ook 150 pk in huis en het aanzienlijke koppel van 210 Nm, waarvan het merendeel vanaf zo'n 2000 tpm tot 4600 tpm beschikbaar is.
Daarbij komt nog dat de geluiden in de Sharan uitstekend zijn ge•soleerd. Het gehoor laat je dat al weten bij hogere snelheden, terwijl de metingen het nog eens onderschrijven.
De Trendline-versie is er niet één die overmatige luxe biedt. Wel elektrische ruitbediening voor en warmtewerend glas, dat vanaf de voorportieren donker getint is. Verder zijn de voorstoelen draaibaar en in hoogte verstelbaar. Voor lange ritten met de Sharan zijn ze te hard: je krijgt een 'blikken gat'. Daarbij komt dat het stuur een stand heeft waarvan je pijn in je bovenarmen krijgt.
De standaard zitopstelling in de Sharan heeft vijf aparte stoelen. Wie wil, koopt er één of twee stoelen bij (zo'n f 1600 per stuk), maar moet dan wel bagageruimte inleveren. Een misser voor een auto in deze prijsklasse is het ontbreken van een bagage-afdekzeil. Toch zijn dat slechts details. Deze Sharan met zijn pittige karakter koop je om zijn sportieve kwaliteiten aan te spreken en niet om er mee door de stad te boemelen. Wie die keus welbewust maakt zal zich met deze motor en een uitstekende wegligging uitermate goed bediend voelen.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Sharan 1.8 5V Turbo Trendline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.149

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.620 mm / 1.810 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.633 kg
Laadvermogen 767 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 700 kg
Banden205/60TR15Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,5 s / 12,0 s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 242 g/km