AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Sharan

Potentiële topper

Volkswagen Sharan 2.8 VR6 Comfortline (1997)

  • Autotest
17 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
We trekken alle registers open. Kiezen één van de beste ruimteauto's van het moment, pakken die met de dikke zescilindermotor en automatische bak. Dan heb je alle troeven in handen voor een uitermate plezierige testrit. Toch?

De Duitse space-wagon VW Sharan is warm ontvangen na zijn introductie. Het zijn vooral z'n rij-eigenschappen die indruk maken. Het is de kunst een ruimteauto de handelbaarheid mee te geven van een personenauto. Dat zal nooit lukken, maar Volkswagen, Ford en Seat komen prettig dicht in de buurt. Volkswagen, Ford en Seat? Jazeker. De drie bouwen samen in één fabriek de nagenoeg identieke Volkswagen Sharan, Ford Galaxy en Seat Alhambra. Maar Volkswagen verdient de meeste eer. Zij deden het denkwerk, het ontwikkelen en ontwerpen van het ruimteproject.
Terug naar deze riante vierwieler. De VR6 is bekend. Goed voor 174 pk en beroemd vanwege zijn souplesse. Het prestatieniveau is, mede door de automatische bak en het flinke gewicht van zo'n 1.700 kg, aan de stevige kant van 'gemiddeld'.
Dat betekent niet dat het behelpen is met een Sharan VR6. Sterker nog: het is één van de vlotste ruimteauto's, maar echte zescilinderkracht ervaar je toch pas als je de kick-down aanspreekt of kiest voor een handbak. Dat laatste zouden wij doen. Want de viertraps-automaat in de Sharan valt uit de toon bij de rest van de auto. De bak reageert te traag op het gaspedaal, veroorzaakt teveel toeren en motorkabaal bij accelereren en komt onvoldoende geraffineerd over. Eeuwig zonde. Want het is zo lekker om niet te hoeven schakelen. Zeker met zo'n zescilinder voorin. Maar in de Sharan VR6 is de samenwerking tussen krachtbron en automaat niet optimaal.
Hoog eigen gewicht, 2,8 liter inhoud, een automaat en zes cilinders; beetje dorstig? Gemiddeld 1 op 8 is dan toch nog een meevaller. Vol planken kostte overigens 1 op 6,9... Maar netjes rijden levert ook weer 1 op 8,8 op.
Het forse wagengewicht van de Sharan merk je ook tijdens het afremmen. Er is flink wat pedaaldruk nodig om de ruimteauto tot staan te krijgen. Maar schijven rondom (voor geventileerd) en standaard ABS klaren elke klus. De vertraging is vertrouwenwekkend. Want we moesten een keer vol in de remmen... De Sharan beet toen gretig in het asfalt en bleef stabiel bij het noodgedwongen (gelijktijdig) uitwijken toen het verkeer op de linkerrijstrook plots stil stond. De Sharan werd niet nerveus.

Praktisch en scherp
Een ruimteauto kies je behalve voor status en uitstraling ook voor zijn grote praktische gemak en de vele gebruiksmogelijkheden. Renault verraste er met zijn Espace iedereen al jaren geleden mee, Volkswagen heeft 't nu ook: draaibare voorstoelen en meubilair dat inklap- en verplaatsbaar is. Standaard heeft de Sharan vijf stoelen en zeven plekken waar stoelen kunnen staan. Je kunt extra stoelen bijbestellen. Gebruik je de Sharan als gewone auto met voorstoelen en een tweede zitrij, dan heb je een gigantische bagageruimte. Zet je twee stoelen helemaal achterin, dan hou je weinig bagageruimte over, maar des te meer leefruimte in het interieur. Die extra stoelen zijn trouwens niet goedkoop. En voor draaibare voorstoelen moet op de basis-versie extra betaald worden.
Dankzij een zeer verzorgd onderstel met een goede afstemming tussen veercomfort en zekere wegligging is de Sharan zowel een vaardig bochtenridder als een riante Gran Turismo voor de autosnelweg. Daarbij voelt de auto stevig en solide aan en voel je je gerustgesteld door voorzieningen als ABS, twee airbags en gordelspanners. Dankzij het standaard elektronische sperdifferentieel is de Sharan zelfs voor het korte, venijnige bochtenwerk te porren. Het houdt de auto in toom bij erg heftig gassen. De besturing sluit perfect aan met het verrassend scherpe rijgedrag van de grote, zware Sharan. Niet te zwaar, lekker direct - met gevoel is de Volkswagen vlot te manoeuvreren. En maakt u zich geen zorgen over de traditionele 'op de bok-positie' achter het stuur van een ruimte-auto. De Sharan-voorstoel is uitgebreid verstelbaar, net als de stuurkolom, en je kunt zodoende een zitpositie vinden waarbij je je geen buschauffeur voelt.
Veel kilometers met een Sharan rijden werkt overtuigend. Deze VR6 doet een gooi naar de titel top-reis/gezinsauto. Door zijn bruikbaarheid, stuurkarakter, capaciteit als reisauto en hoe de auto aanvoelt. Maar dan zonder die automaat graag.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Sharan 2.8 VR6 Comfortline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 36.833

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.792 cc
Maximaal vermogen 128 kW / 174 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.620 mm / 1.810 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.707 kg
Laadvermogen 743 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 700 kg
Banden205/60HR15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 13,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,1s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 295 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Zeer comfortabel
  • +Solide weggedrag
  • +Goede prestaties
  • -Traag-reagerende automaat
  • -Extra stoelen duur
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Sharan
Volkswagen Volkswagen Sharan

Uitgelicht aanbod

    1.4 TSI Comfortline 7-persoons | Dealer onderhouden | Executive pakket | Navigatie | Climate control | Cruise control

    Volkswagen Sharan 1.4 TSI Comfortline 7-persoons | Dealer onderhouden | Executive pakket | Navigatie | Climate control | Cruise control

    • 2013
    • 149.610 km

    € 15.900

    1.4 TSI Comfortline DSG Navigatie | Bluetooth | Cruise Control | Lichtmetalen Velgen

    Volkswagen Sharan 1.4 TSI Comfortline DSG Navigatie | Bluetooth | Cruise Control | Lichtmetalen Velgen

    • 2018
    • 35.467 km

    € 32.990

    2.0 TDI Highline 7 per Panorama/ opendak

    Volkswagen Sharan 2.0 TDI Highline 7 per Panorama/ opendak

    • 2012
    • 161.000 km

    € 11.500

Meer Volkswagen Sharan occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Sharan specificaties
  • Volkswagen Sharan occasions
  • Volkswagen Sharan video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Sharan tests
  • Volkswagen Sharan gebruikersreviews
  • Volkswagen Sharan index
PREMIUM
Op zoek naar een kleine EV

Op zoek naar een kleine EV

Het valt niet meer te ontkennen dat de EV aan een onstuitbare opmars is begonnen, al dan niet...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

81

Voor wie een GTI te tam is en een R te vierwielaangedreven heeft Volkswagen de Clubsport-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    EuroNcap trekt eindsprint met twaalf auto's

    EuroNcap trekt eindsprint met twaalf auto's

    17
    • 4 december 2019
  • Review
    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 170pk BMT Highline (2012)

    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 170pk BMT Highline...

    1
    • 25 april 2019
  • Autonieuws
    Volkswagen Sharan is miljonair

    Volkswagen Sharan is miljonair

    14
    • 12 april 2019
  • Autonieuws
    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan – Seat Alhambra

    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan...

    40
    • 27 januari 2019
  • Autonieuws
    Volkswagen Nederland zwaait Sharan uit

    Volkswagen Nederland zwaait Sharan uit

    43
    • 18 januari 2019
  • Review
    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline (2011)

    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline...

    3
    • 19 december 2018
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei in China

    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei...

    4
    • 20 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    11
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    52
    • 18 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st (2020)

    Volkswagen ID4 1st (2020)

    5
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    37
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    24
    • 14 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep