Volkswagen Passat 1.9 TD CL (1994)
Vernieuwd dieselgenoegen
Met de Passat beweegt Volkswagen zich in een marktsegment dat niet alleen ver is verwijderd van de Keverklasse waarmee het merk ooit zijn grote faam heeft gevestigd, maar dat bovendien al gedeeltelijk is bezet door het 80-model van het zustermerk Audi.
Wat dat laatste betreft is de toenadering vooral bij de diesel-uitvoeringen zeer innig, want VW en Audi maken daar gebruik van krek dezelfde motoren. VW en Audi kunnen daarmee hun fanclubs in de dieselklasse ruwweg gelijkwaardige aanbiedingen doen, zij het dat de Audi een iets hogere status bezit en dus ook enige duizendjes meer mag opbrengen. Daar staat tegenover dat de Passat wat ruimer is geschapen en zich onopvallender presenteert, waardoor hij het typische no-nonsense werkpaardenkarakter bezit dat in belangrijke mate nog altijd VW's gezicht bepaalt.
De nieuwe Passat loopt daar overigens minder mee te koop dan zijn voorganger, want zijn ontwerpers hebben hem een heel eigentijds afgerond uiterlijk gegeven, dat wat luchtiger toont dan vroeger en qua stroomlijn vast nog een tikkeltje gunstiger scoort.
Wat het interieur aangaat, is er ten opzichte van het vorige model ook wel wat veranderd, maar dat valt minder op omdat de nadrukkelijke functionaliteit ten volle is behouden en de wat saaie degelijkheid dus nog steeds overheerst. Voor veel VW-klanten is dat overigens een reden waarom ze juist voor dit merk kiezen, dus marketing-technisch is er helemaal niets mis met dit ontbreken van frivole fratsen.
Als we het over de rij-eigenschappen van de vernieuwde Passat hebben, ligt de beoordeling precies in het verlengde van die degelijkheidsfilosofie. De koersstabiliteit is ook bij harde rukwinden uitstekend, in snelle bochten is de grote VW vrij van verraderlijke randverschijnselen en de forse remwerking is zo makkelijk te doseren dat je het zelfs op de natte weg best zonder ABS kunt stellen.
Minpuntje
De enige serieuze aanmerking die er bij het weggedrag kan worden verzonnen, is het weinig directe besturingscontact bij rechtuit rijden. Je treft dat de laatste tijd wel vaker aan: een wat wazig gevoel rond de middenstand, waardoor je de indruk krijgt dat er helemaal niets te corrigeren valt, terwijl dat toch af en toe nodig is. Het schijnt iets met een door veel bestuurders gewenst comfortgevoel te maken te hebben, maar rijtechnisch hoeft het niet en lijkt het meer op een misplaatste knieval voor luie automobilisten.
Het zij zo: autorijden wordt nu eenmaal een steeds minder actieve bezigheid en wie daar bezwaar tegen heeft, moet maar een sportwagen of een GT kopen. Dat karakter heeft de diesel-Passat dus niet, al moeten we wel zeggen dat de levendigheid van de indirect ingespoten turbodiesel verrassend is. Met zijn vermogen van 75 pk kan deze uitvoering weliswaar geen grote potten breken, maar hij is zo mooi soepel, dat hij in de juiste versnelling moeiteloos binnen 13 seconden van de 80 naar 120 km/h doortrekt. Veel benzinegestookte auto's van dit formaat hebben daar moeite genoeg mee en in dit opzicht komt de dieselende Passat-rijder dus niets tekort.
Dat kan ook worden gezegd van het geluidsniveau in de cabine, want dat blijft beperkt tot een wat donker achtergrondgebrom dat bij toenemende prestatie weinig sterker wordt. Alleen bij de koude start hoor je gedempt iets van de karakteristieke dieselklop, maar zodra je rijdt is het verschil met een doorsnee-benzinekrachtbron alleen voor de fijnproever nog waarneembaar. Dat is voor een flink deel te danken aan de rustige, indirecte brandstofinspuiting.
Het economische verbruik is een van de belangrijkste verkoopargumenten voor de diesel-Passat. Hij is gemaakt voor lange ritten, die met weinig tankstops comfortabel moeten worden afgelegd. Allerlei franje is daarbij secondair en dus wegen twee airbags, centrale deurvergrendeling en een veelvoudig verstelbare bestuurdersstoel zwaarder dan een uitgebreide verzameling leuke, zij het minder functionele extra's. Als we daarbij ook nog constateren dat de Passat in zijn nieuwe verschijningsvorm best representatief voor de dag komt, lijdt het weinig twijfel dat deze degelijke dieselaar bij de zakelijke kilometervreters hoog op het verlanglijstje staat.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 1.9 TD CL |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.510 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.605 mm / 1.720 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.232 kg |
Laadvermogen | 558 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,4 s (fabrieksopgave: 18,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.