Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Golf Variant

Niet zo zes als de zes

54
Volkswagen Golf Variant
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
10 november 2009 om 12:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sneller dan bij de vorige generatie brengt Volkswagen de Variant-versie van de Golf VI op de markt. De auto is evenwel minder vernieuwend dan de hatchback-variant waarvan hij is afgeleid. 'Uit kostenoogpunt', zegt VW. Foute zuinigheid of een slimme besparing?

Wanneer mag je iets een nieuwe auto noemen en wanneer is iets gewoon een facelift? Nog nooit is daar zoveel over geruzied als tijdens de introductie van de Golf VI. Alleen al het uiterlijk en de grootte van de auto gaven tegenstanders voldoende ammunitie om Volkswagen te betichten dat het merk een ordinaire facelift wist te verkopen als de introductie van een compleet nieuw model. Dat de auto niet vanaf scratch ontwikkeld was, was duidelijk. Maar deze mensen gingen er wel aan voorbij dat de auto duidelijk anders – dat wil zeggen veel beter – reed dat de Golf V. En het zette de nieuwste Golf weer bovenaan zijn segment.

Net even anders
Om het gemakkelijk te maken ligt het bij deze Variant weer net even anders. Bij het instappen valt ineens op dat de armsteun in de deur waar de bediening van de elektrische ramen zit, niet zoals bij de Golf VI verhoogd is Tiguan-stijl. De steun is gewoon die uit de Golf V. Hoe zit dat? "We hebben veel onderdelen overgenomen uit de Golf VI, maar niet alles", verklaart een productmanager van VW, die daarmee de Variant overduidelijk in de categorie facelift zet. Misschien een ingrijpende, maar toch. "Aan de binnenkant is dit het enige verschil met de Golf VI." Dat zet de deur open voor de logische vervolg vraag hoe het dan met de rest van de auto zit. De man is nu wat meer op zijn hoede. Dat de neus helemaal nieuw is hadden we wel gezien. Maar de achterkant? "We hebben deze tijdens het ontwikkelen ook ontworpen in de stijl van de Golf VI, maar gewoon het oude design houden bleek kostentechnisch veel aantrekkelijker. De doelgroep van deze auto vindt het kostenplaatje volgens ons belangrijker dan een nieuwe achterklep. En daarmee geeft het merk al aan waar op het vooral op mikt: de zakelijke gebruik, bijvoorbeeld in het MKB. Waar bijvoorbeeld een Focus Wagon veel als gezinswagen wordt ingezet, mikt VW daar met deze Variant dus niet op. Uiteraard zullen ze het families niet verbieden, maar de station moet veel meer een no-nonsense auto zijn dan de hatchback. Dat past natuurlijk wel goed in het plaatje dat VW ons zo graag voorschotel: de Golf voor iedereen is. Van de sjonnie bij de McDonalds met zijn GTI, tot de bejaarde met zijn ongeblazen 1.4-tje. En nu dus ook de werknemer van het lokale loodgieters-bedrijf die de auto in het weekend van zijn baas mee naar huis mag nemen.

Verschil
Dit alles laat onverlet dat de Variant her en der net even minder verfijnd aanvoelt dat de 'echte' Golf VI. Het verschil met de vorige generatie is daarentegen weer erg groot. Het dieselgamma is compleet op de schop. Alle oude pompverstuivers zijn eruit de commonrails er in. Zowel de 1.6 TDI als de 2.0 TDI kennen we inmiddels natuurlijk uit andere modellen. Erg prettige blokken waarbij vooral het brede toerenbereik indruk maakt. Doortrekken tot 5.000 tpm zonder al te veel krachtverlies blijft opvallend. De power van de 2.0 is lekker, maar wie iets meer met zijn verstand redeneert, heeft de aan de 1.6 TDI genoeg. Niet alleen heeft de motor lekker veel trekkracht, maar hij lijkt zelfs nog stiller dan zijn sterkere broer. Bovendien weten we uit praktijk dat je met dit blok zonder al te veel moeite ook in praktijk erg zuinig rijdt. Als wagenparkbeheerders dan ook de Bluemotion-versie als uitgangspunt nemen bij het opbouwen van hun vloot, maakt ze vrienden bij het personeel, want voor deze auto hoeft slechts 20 procent bijtelling te worden betaald. Dat geldt overigens ook voor de 1.4 TSI met 122 pk als je er DSG bij bestelt. De handbak haalt het net niet, en in tegenstelling tot de hatchback valt de 160 pk-versie ook net buiten de norm.
De auto rijdt verder zoals je van een Golf verwacht. Je zit erg diep, het sturen gaat relatief vlezig (veel meer dan in de nieuwe Polo bijvoorbeeld) en ietwat indirect. Ondertussen ligt de auto wel als een blok op de weg en vooral het uitblijven van onderstuur, ook op vochtig wegdek, is toch indrukwekkend. Zeker bij de 2.0 TDI kan je uiteraard wielspin opwekken naar keus, maar dat heeft meer te maken met het dikke koppel dan met eventuele gebreken aan de voortrein. Je voelt wel dat er een lange kont achter je hangt. Zeker in korte bochten verdwijnt die massa achterin natuurlijk niet in het niets. Storend is het echter nooit. Bovendien krijgt je er een klap ruimte voor terug. Met de banken omhoog heb je al iets meer dan 500 liter, klap je de boel om dan heb je 1.495 liter.

Uitrusting
Qua uitrusting zet VW de station ook duidelijk minder hoog in de markt dan de hatckback. Parkassist en een achteruitrijdcamera staan nog op de optielijst, maar het adaptieve onderstel waar de 'echte' Golf VI nu mee verkrijgbaar is bijvoorbeeld verdwenen. De standaard uitrusting is wel dit in orde, zelfs de goedkoopste versie heeft ESP, zes airbags en (halfautomatische) klimaatcontrole. Volkswagen moet natuurlijk wel ergens zijn reputatie hoog houden, dus je krijgt enkel radio-voorbereiding en geen radio/cd-speler. Enkel op de Highline-uitvoeringen is dit standaard. Nog deze maand staat de Golf Variant bij de dealers.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 6MT R-Line Hatchback | Handgeschakeld | Anthracite/Titanium Black/Black | Side Assist | Achteruitrijcamera (Rear View) | Assistance Pakket

    Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 6MT R-Line Hatchback | Handgeschakeld | Anthracite/Titanium Black/Black | Side Assist | Achteruitrijcamera (Rear View) | Assistance Pakket

    • 2022
    • 10 km

    € 37.721

    Volkswagen Golf 1.4-16V Trendline Nette Golf 4 APK nieuw

    Volkswagen Golf 1.4-16V Trendline Nette Golf 4 APK nieuw

    • 1999
    • 215.553 km

    € 1.299

    Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT Highline XENON AUTOMAAT !

    Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT Highline XENON AUTOMAAT !

    • 2013
    • 185.373 km

    € 12.795

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Kia Ceed Sporty Wagon - Peugeot 308 SW - Volkswagen Golf Variant

Kia Ceed Sporty Wagon - Peugeot 308 SW - Volkswagen Golf Variant

Op het AutoWeek-forum staan regelmatig verzoeken om hulp bij de keuze van een gebruikte auto....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    4
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
meer reviews
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    21
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    8
    • 30 juni 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    245
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden