Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 211.000 km |
Eerste review/eerste leasewagen
- 211.000 km
Na in 2017 van werkgever te zijn veranderd, deze Golf VI gekregen als (inloop)wagen. Helaas duurt de inloopperiode met deze auto iets sneller dan verwacht, maar dit is een ander verhaal.
Normaal zal deze in loop van dit jaar vervangen worden.
Ik heb de wagen gekregen met ca. 160000 km op de teller.
Dus na ongeveer 50d km aan ervaring, leek het me wel tijd om eens een samenvatting te maken en mijn ervaring met deze Golf te delen.
Het betreft een zwarte GOlf VI 1.6 TDI Highline. De optielijst is vrij kort.
- automatische klimaatregeling
- lich- en regensensor
- cruise control
- elektrisch inklapbare spiegels
- 16" Alu velgen
Eerst een kleine vergelijking met onze vorige prive gezinswagen (BMW 318d E91 touring). Deze wordt nog steeds gebruikt als tweede wagen voor mijn vrouw.
Beide wagens zijn van ongeveer dezelfde generatie (BMW 2009, Golf 2011) en prima te vergelijken.
Het eerste wat opvalt als je beide hebt gereden is de ruimte. Of beter, het gebrek aan ruimte in de BMW. Deze generatie 3 is echt (te) klein. Niet alleen qua kofferinhoud , maar ook de binnenruimte is redelijk krap.
Ik ben een groot BMW liefhebber en ik heb eigelijk niets met VAG, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik in de Golf beter zit.
Je zou dit bij BMW kunnen voorkomen door de optionele comfortstoelen te kiezen, maar dat heeft deze Golf ook niet.
Het rijden zelf? Hier is BMW duidelijk baas. Een 318d(143pk) is verre van een snelle auto, maar je voelt duidelijk verschil met de Golf. Vooral in de hernemingen is het verschil in koppel merkbaar.
Ook op gebied van stuurgevoel en baanligging is de BMW beter. De Golf is meer op comfort gericht en geeft je veel minder feedback.
Het verbruik? ondanks dat de BMW een 2 liter motorinhoud heeft en toch enkele tientallen pk's meer heeft, is het verbruik van beide ongeveer hetzelfde. Namelijk een 6 liter per 100km.
De belangrijkste voor - en nadelen van de Golf
Voordelen
- Ruimte. Vooral de kofferinhoud verbaast me telkens weer. Met 2 kleuters en een hond is het inladen van de koffer steeds een uitdaging. Maar dit is veruit de ruimste auto die ik al gehad heb.
- Degelijkheid. Hier kan ik kort over zijn. Ondanks de horrorverhalen die ik lees over de kwaliteit van VW en VAG in het algemeen, kan ik hier niets negatief over zeggen. Ik hoor geen kraakje of piepje. Het interieur ziet er nog steeds als nieuw uit. Geen afgesleten toetsen of stuur. Stoelen nog in prima staat.
- Rijcomfort. Zoals hierboven al gemeld, is deze Golf vooral om comfort afgesteld. We weten allemaal in welke staat de Belgische wegen zijn, maar de wagen vangt deze oneffenheden zeer goed op. Ook de stoelen zijn meer dan degelijk. Iets meer zijdelingse steun had gemogen, maar over het algemeen zitten deze meer dan goed.
Nadelen
- Exterieur. Smaken verschillen, maar ik word niet warm van de Golf. Vooral de achterkant van de Variant met de achterlichten die zijn overgenomen van de Golf V, ziet deze auto er gedateerd uit.
- Bediening van de cruise control vind ik persoonlijk omslachtig. Dit heeft BMW beter voor elkaar met het aparte hendeltje. Kwestie van gewoonte waarschijnlijk.
Ook vind ik het stuur een maatje te groot. Een iets kleiner stuurtje zou toch iets beter in de hand liggen.
- De inklapbare spiegels. Vanaf een van de 2 voordeuren geopend zijn geweest, kan je deze niet meer inklappen. Dan dien je de deur opnieuw te sluiten, contact opzetten en dan pas klappen ze in. Ik had de gewoonte om mijn deur eerste te openen zodat ik nog in de spiegels kon kijken of er een fietser aankwam alvorens de spiegels dicht te klappen. Ook vervelend wanneer je medereizeiger zijn/haar deur al opendoet voordat je het draaiknopje van de spiegels op inklappen hebt gezet.
- Gebrek aan opties. OK geen nadeel dat te wijten is aan VW, maar ik mis echt wel een aantal opties. Oa automaat, ingebouwde navi en Xenon(LED) verlichting. Dit zijn voor mij persoonlijk 3 opties die ik standard zou willen. Na bijna 10 jaar met Xenon lichten te rijden, is het nog steeds wennen om s nachts met halogeen koplampen te rijden. Dit geeft echt onvoldoende licht om een veilig gevoel te hebben.
Ook is het echt echt wel behelpen om met een voorhistorisch AUX kabeltje muziek van je smarphone te kunnen afspelen. Maar zoals gezegd is dit niet de schuld van VW, maar van degene die de wagen heeft samengesteld.
Overzicht van kosten.
Geen uitzonderlijke kosten gezien de leeftijd en kilometers.
- 170000 zijn de zomerbanden vervangen en is de wagen opnieuw uitgelijnd want de banden waren scheef afgesleten
- 180000 km. Bij het groot onderhoud zijn de remblokken en schijven rondom vervangen. Alsook de silent blocs en ruitenwissers voor en achter.
- 210000km. Groot onderhoud en vervangen van de waterpomp en distributieriem. Ook heb ik melding gemaakt van een dieselgeur in het interieur bij stationair draaien. Benieuwd of ze hier iets van vinden
Al bij al toch aangenaam verrast van de Golf. Het blijkt een degelijke en betrouwbare wagen te zijn. Tikkeltje saai en zeker niet perfect, maar als er eindelijk een opvolger gekozen mag worden, staat de Golf 8 op het lijstje van kanshebbers
Ik zal deze review regelmatig van een update voorzien en zo snel mogelijk enkele foto's plaatsen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Kia Ceed Sporty Wagon - Peugeot 308 SW - Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG Highline (2010)

Volkswagen Golf Variant

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
