Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf R32 (2007)

Opper-Golf

1
Volkswagen Golf R32 (2007)
  • Autotest
22 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Jarenlang was de Golf GTI de meest begeerlijke compacte Volkswagen. Maar dit icoon raakt steeds meer ondergesneeuwd door andere rapperiken uit eigen huis, zoals de vierwielaangedreven R32 die nu in vernieuwde vorm terug is. Is doorsparen voor het hoogst haalbare zinvol?

De GTI heeft allang niet meer het alleenrecht op de titel 'bovengemiddeld rappe Golf'. Wolfsburg verbreedde het gamma van rappe Golfjes, en onttroonde daarmee
de GTI. De achtklepper kreeg gezelschap van een zestienklepper, later volgde de G60 en ook een VR6 kwam de Golf-gelederen versterken. De climax was de R32, een ware bom op basis van de Golf IV die in 2002 het levenslicht zag en die het Golf-gamma naar boven afrondde.


Kanonslopen
Die R32 is met z'n 4Motion vierwielaandrijving onbetwist het hoogtepunt uit het Golf-programma. Ook de koets ziet er veelbelovend uit. Volkswagen heeft 'm naar Golf-maatstaven behoorlijk uitgedost. De aluminium-look grille met horizontale lamellen vind je niet op een huis-, tuin- en keuken-Golf. Qua design sluiten de 18-inch lichtmetalen spaakwielen prachtig aan bij de vormgeving van de grille. Tamelijk forse dorpelverbreders brengen de R32 optisch een stuk dichter bij het asfalt. Maar hij is ook daadwerkelijk verlaagd; hij staat vijf millimeter lager boven het wegdek dan de GTI. De dikke achterbumper heeft een soort diffusor. In het midden steken twee uitlaten als kanonslopen uit de bumper.
In het interieur zijn het vooral de sportstoelen die je doen beseffen dat je in de 'über-Golf' bent gestapt. Geprofileerde, met leer beklede sportstoelen houden je voortreffelijk op je plaats. Hier en daar treffen we gepolijste aluminium strips aan in het R32-binnenste. Het ziet er allemaal geweldig uit. Het stuurwiel stamt uit de GTI en heeft ook de afgeplatte onderzijde. In de verticale spaak staat 'R32' te lezen.

Rillingen
Onder de kap huist de motor die ook in de vorige R32 dienstdeed. Het is een indirect ingespoten 3,2-liter V6 met een vermogen van 250 pk. Volkswagen heeft een knap staaltje werk verricht door een V6 in een Golf te lepelen, mogelijk gemaakt doordat het merk een blokhoek van slechts 15 graden toepast. Normaal gesproken staan de cilinderrijen van zo'n motor onder een hoek van 60 of 90 graden.
Het geluid van de krachtbron is een traktatie voor de oren. Via de uitlaat worden zowel de inzittenden als passanten onthaald op een zorgvuldig gecomponeerde zescilinderroffel, die zonder veel fantasie zou kunnen stammen van een model uit Zuffenhausen. En hoe meer het volume toeneemt tijdens het accelereren, hoe heftiger de rillingen je over de rug lopen. Ze doen je steeds maar weer het gaspedaal van de R32 vloeren. De gangwissels van de DSG-bak verlopen naadloos, zodat de auto in één vloeiende lijn in nog geen zes seconden naar de 'honderd' accelereert. En daarmee laat deze Golf zien waar hij écht goed in is: keihard rechtdoor denderen.
250 km/h is haalbaar. Maar ook zijn stopkracht is indrukwekkend. De forse remschijven zijn uitstekend berekend op hun taak en stoppen de R32 vanaf 100 km/h in 34 meter. Met de vierwielaan-drijving lijk je op bochtige binnenwegen eindeloos grip te hebben, maar deze R32 rondt bochten minder snel dan broer GTI. Hij voelt zwaarder aan en is dat ook; bijna honderd kg. Van onderstuurneigingen heeft de R32 minder te lijden. Dankzij de integrale aandrijving is 'ie veel mooier in balans, en als de boel begint te schuiven, dan gaat dat over vier wielen. Je kunt zelfs enige mate van overstuur opwekken, maar de achterzijde volgt over het algemeen trouwhartig de voorkant.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf R32
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Prijs € 41.940

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.189 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.246 mm / 1.759 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.445 kg
Laadvermogen 605 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 248 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 6,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 231 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 539
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.6 FSI OPTIVE AIRCO/LUXE-INTERIEUR/APK

    Volkswagen Golf 1.6 FSI OPTIVE AIRCO/LUXE-INTERIEUR/APK

    • 2006
    • 240.775 km

    € 3.899

    Volkswagen Golf 1.6 FSI Optive Navi/Airco/Nieuwe Apk

    Volkswagen Golf 1.6 FSI Optive Navi/Airco/Nieuwe Apk

    • 2006
    • 203.731 km

    € 3.750

    Volkswagen Golf 1.6 Sportline Airco Xenon Navigatie

    Volkswagen Golf 1.6 Sportline Airco Xenon Navigatie

    • 2005
    • 260.263 km

    € 2.850

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    1
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
meer reviews
Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

Een 22-jarige die net een dertien jaar oude Volkswagen Golf GTI met zeer ruime levenservaring...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    21
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    51
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden