Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Van nieuwe aanschaf tot gedwongen afscheid
- 134.000 km
Winkelen in het segment waar deze auto in valt is leuk werk. Op voorhand had ik een lijst gemaakt met auto’s welke aan mijn eisen zouden voldoen. Zoals je kan verwachten bestond dat lijstje uit de Civic Type R, Leon Cupra, Mazda 3 MPS, Golf GTI en de Astra OPC. De Megáne RS viel op voorhand al af vanwege het uiterlijk en de klasse 130i/S3 werd uiteindelijk toch wat te duur.
Dan komt de tijd van het proefrijden. Aangezien ik de auto dagelijks gebruik viel eigenlijk de Type R al af. Deze verlangt namelijk toeren en dat is niet echt ideaal voor dagelijks verkeer. De OPC was denk ik een betere auto geweest met minder vermogen want de krachten die je doorkreeg in het stuur lieten merken dat de voortrein het erg zwaar had het vermogen kwijt te kunnen. Ditzelfde geldt in mijn ogen ook voor de MPS, waarbij het interieur me ook niet zo kon charmeren wat betreft kwaliteitsgevoel. Blijft over de Cupra en de GTI. Uiteindelijk voor de GTI gegaan ondanks dat deze de duurdere optie was. Maar het dashboard van de Cupra kon me totaal niet bekoren en het uiterlijk van GTI sprak me net iets meer aan.
Het rijden met een dergelijke auto is natuurlijk een feest op zich. Wat voor mij ook wel een doorslag gaf in de keuze was de DSG versnellingsbak. Voor mij verhoogde dit het rijplezier sterk en ik ben er dan ook zeer over te spreken. Het is voor mij de eerste auto zonder koppelingspedaal, maar ik heb het nog geen moment gemist. In D stand is het erg relaxed rijden, je hebt altijd het gevoel van controle omdat je ten alle tijden via de paddels achter het stuur zelf ook kunt schakelen. De S stand doet zijn naam eer aan. De auto hangt dan echt aan het gaspedaal met hele snelle reactie als gevoel. Ook het automatische tussengas is een leuke bijdrage aan de beleving. Voor mensen die de keuze hebben zeker eens mee proefrijden!
De auto zelf straalt kwaliteit uit. De zitpositie en afwerking zijn uitstekend en alles voelt solide aan. Het gevoel wat je in de auto krijgt geeft in ieder geval vertrouwen.
Wat betreft het rijgedrag is een ideale auto voor dagelijks gebruik. Niet dat ik hem daar voor gekocht heb, maar ik heb nog niet echt op de grens gereden dus daar kan ik nog geen uitspraak over doen. Inhalen is in ieder geval kinderspel en bij snel accelereren blijft de auto keurig stabiel. Je merkt dat het onderstel het vermogen goed kwijt kan. Minpuntje zijn de standaard banden van Continental. Hoewel het sportcontact banden zijn zijn er betere banden op de markt die beter bij het karakter van de GTI passen.
Het verbruik op dit moment is ongeveer 1:11 geweest, dit zal na verloop van tijd nog wel iets verbeteren. Maar ik vind het al vrij netjes voor een geblazen 2 liter motor.
Wanneer ik meer kilometers gemaakt heb zal ik wat verder in detail treden en deze review verder uitbreiden.
Update 12 Maart 2008
Inmiddels zijn we al wat maanden verder en staan er nu bijna 13.000 kilometers op de teller. Mooi moment om even terug te blikken op mijn bevindingen tot nu toe.
Eigenlijk kan ik daar vrij kort over zijn, want deze zijn uitermate positief. Sinds aanschaf heb ik nog helemaal niks voorgehad met de GTI. Het enige wat ik moeten doen heb is een klein beetje (dure longlife) olie bijvullen toen er ongeveer 10.000 km op de teller stond maar sindsdien is er geen druppel olie meer gebruikt.
Zoals verwacht is er nog geen kraakje of piepje te horen en het rijgedrag tovert nog steeds een glimlach op mijn gezicht. Moet wel eerlijk zeggen dat mijn rijgedrag wel iets veranderd is. Inhalen is iets wat ik nu sneller geneigd ben te doen, dit ook vanwege de relatieve eenvoud dat dit mogelijk is. Als gevolg is het gemiddelde verbruik sinds aanschaf rond de 1:10, wat ik nog zeer netjes vind gezien de prestaties.
Update 9 september 2014
Helaas eerder dan ik had gehoopt heb ik afscheid moeten nemen van de GTI. Een onoplettende chauffeur van een Hyundai I30 zag niet dat ik stond te wachten op een bus en kwam met een flinke vaart achter in de GTI gevlogen. Hierdoor botste ik weer tegen de bus, met redelijk wat schade tot gevolg. Uiteindelijk is de GTI dan ook total los verklaard. De verzekeraar schatte de dagwaarde in op 11.000 euro, waarbij ik 5500 euro heb gekregen van een opkoper die de schadeauto had opgekocht. Inmiddels is het kenteken overgeschreven dus is hij gerepareerd en is iemand anders de nieuwe eigenaar.
Mijn plan met de GTI was om er nog een jaar of twee mee door te rijden. Ondanks de kilometerstand van meer dan 130.000 kilometer reed de GTI nog als nieuw. Geen enkele keer heeft hij me in de steek gelaten en de onderhoudskosten waren elke beurt zeer laag. Het enige onderdeel wat er aan vervangen moest worden (buiten regulier onderhoud) was een veer van de ophanging rechtsachter. De kosten hiervan waren een kleine 70 euro bij de dealer.
Ook de DSG-versnellingsbak heeft mijn rijstijl zonder enig probleem doorstaan. Een auto als deze nodigt uit tot een bepaalde rijstijl, een verleiding die ik niet altijd heb kunnen weerstaan. Elke 10.000km moest er een liter olie bij, iets wat bij de 2.0 TFSI een gekend issue is. Gezien de rijstijl ook niet geheel onverwacht.
Het gemiddelde verbruik over de volledige 130.000 kilometer is 1:11 geweest, wat ik een zeer nette waarde vind. Los van het feit dat de auto me nooit in de steek heeft gelaten heb ik er hopen rijplezier van gehad. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er nog lang plezier van kan hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.