AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf Plus
76

Golf-en-een-beetje

Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI Highline (2009)

Het dashboard van de Volkswagen Golf Plus is zakelijk, maar functioneel. De ventilatieroosters laten zich goed instellen. Een fijne krachtbron, deze 122 pk sterke turbomotor met directe brandstofinspuiting van Volkswagen.
  • Autotest
10 maart 2010 om 16:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nadat Volkswagen de zesde generatie van de Golf presenteerde, kon ook een vernieuwde Golf Plus niet uitblijven. Die moet voortborduren op het succes van de oude versie, die al vanaf 2005 op de markt opereert.

De Plus is niet zo uitgebreid op de schop genomen als de 'gewone' Golf, maar meer bijgepunt. Vooral de strakkere neus met anders gemodelleerde koplampen en een verse grille springt in het oog. Het aangezicht lijkt op dat van de Golf VI, de Scirocco en de nieuwe Polo. Aan de achterkant heeft VW de Golf Plus lichtjes geretoucheerd. We zien donker getinte achterlichtunits en een dikkere bumper. Het echte nieuws zit onderhuids. De Golf Plus in z'n jongste uitmonstering beschikt over de nieuwste generatie VW-krachtbronnen.

In onze testauto doet de 122 pk sterke 1,4-liter TSI-motor dienst, die is gecombineerd met een automatische transmissie, een zeventrapsversie van de DSG. Motor en bak werken prima samen. De TSI-krachtbron is heel erg elastisch dankzij z'n 200 Nm aan trekkracht, die hij al paraat heeft bij slechts 1.500 tpm. De DSG-bak zorgt er echter ook nog eens voor dat je die trekkracht efficiënt en op comfortabele wijze benut. De schakelmomenten verlopen bijna onmerkbaar en wanneer je rustig optrekt, komt de toerenteller vrijwel nooit boven de 2.500. Een nadeel is dat de versnellingsbak bij zestig kilometer per uur al in het zesde verzet staat en bij tachtig in het zevende. Dan maakt de motor zo weinig toeren dat hij irritant begint te brommen. Het brandstofverbruik is met 9,2 liter per 100 kilometer acceptabel.

Goedmoedig

De Volkswagen moedigt je dankzij z'n automatische transmissie aan rustig te rijden. Dat past ook goed bij de auto; door z'n hoge bouw nodigt-ie niet uit tot een lekker potje sturen. Daarvoor is de besturing ook te indirect. Hij kenmerkt zich door een goedmoedig weggedrag, met een op comfort afgesteld onderstel en een in het grensgebied veilig onderstuurd karakter. Aan de minder vlotte reacties van de auto op commando's die je hem via het stuur en het gaspedaal geeft, merk je dat je met meer massa onderweg bent dan in de Golf hatchback.

De zitpostie in de Golf Plus verschilt niet veel met die van z'n populaire broer. Je zit niet, zoals je zou verwachten, 'hoog op  de bok'. De bestuurdersstoel kan lekkerdiep tegen de wagenbodem zakken en het stuur kun je ver naar je toe halen. De Golf Plus is 9,5 centimeter hoger dan de gewone Golf, maar niets langer en niets breder. Ook wielbasis en spoorbreedte zijn gelijk. Hoeveel beenruimte je achterin hebt en hoeveel liter bagageruimte, hangt af van de opstelling van de achterbank. Die kun je over een lengte van 20 centimeter verschuiven. Daarmee hebben we een aardige extra ten opzichte van de gewone Golf te pakken. Bovendien vallen de rugleuningen tot een hoek van 22 graden te verstellen. Uiteraard kan de hele bank ook plat, waardoor je een mooie vlakke laadvloer krijgt en je 1.450 liter tot je beschikking hebt. Wanneer de achterbank bezet is, bedraagt de inhoud van de bagageruimte 395 liter. Wie geen achterpassagiers meeneemt en de achterbank in de voorste stand zet, kan maximaal 505 liter verstouwen. Dan kun je niet meer op de achterbank zitten.De uitrusting van de Golf Plus als Highline is redelijk compleet. Zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel en een regensensor moet hij echter missen, net als een regensensor, parkeersensoren en een remassistent.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Plus 1.4 TSI 122pk Highline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 32.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.204 mm / 1.759 mm / 1.592 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.338 kg
Laadvermogen 652 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 710 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,8s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 146 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Soepele motor en fijne automaat
  • +Rijdt goedmoedig en comfortabel
  • +Acceptabel brandstofverbruik
  • -Automaat schakelt wel erg vroeg
  • -Besturing is nogal indirect
  • -Niet overdreven royaal uitgerust
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf Plus
Volkswagen Volkswagen Golf Plus

Uitgelicht aanbod

    1.6 FSI 85KW Trendline

    Volkswagen Golf Plus 1.6 FSI 85KW Trendline

    • 2007
    • 127.060 km

    € 4.490

    1.4 TSI Comfortline

    Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI Comfortline

    • 2012
    • 101.650 km

    € 10.950

    2.0 FSI Comfortline AUTOMAAT

    Volkswagen Golf Plus 2.0 FSI Comfortline AUTOMAAT

    • 2006
    • 188.753 km

    € 5.950

Meer Volkswagen Golf Plus occasions

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf Plus specificaties
  • Volkswagen Golf Plus occasions
  • Volkswagen Golf Plus video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf Plus tests
  • Volkswagen Golf Plus gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf Plus index
Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

81

Voor wie een GTI te tam is en een R te vierwielaangedreven heeft Volkswagen de Clubsport-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI 122pk Comfortline (2008)

    Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI 122pk...

    1
    • 1 juli 2020
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 1.2 TSI 105pk BMT Highline (2012)

    Volkswagen Golf Plus 1.2 TSI 105pk BMT...

    • 18 juni 2020
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Trendline (2007)

    Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Trendline...

    1
    • 13 juni 2020
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Optive (2007)

    Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Optive...

    • 7 september 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI 122pk Highline (2013)

    Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI 122pk Highline...

    3
    • 29 mei 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI 110pk Comfortline (2009)

    Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI 110pk Comfortline...

    4
    • 31 maart 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Plus 1.6 Comfortline (2005)

    Volkswagen Golf Plus 1.6 Comfortline (2005)

    4
    • 3 maart 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen Group mist CO2-doel

    Volkswagen Group mist CO2-doel

    42
    • 22 januari 2021
  • Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen's Project Trinity: elektrisch vlaggenschip

    Volkswagen's Project Trinity: elektrisch...

    26
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei in China

    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei...

    24
    • 20 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    12
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    53
    • 18 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st (2020)

    Volkswagen ID4 1st (2020)

    6
    • 16 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep