Volkswagen Golf GTI
In ere hersteld
Volkswagen laat geen mogelijkheid onbenut om de wereld te laten weten dat het weer een échte, serieuze Golf GTI heeft gebouwd. Dat schept hoge verwachtingen. Wij gingen op onderzoek uit.
Zo puur en onversneden als het origineel uit 1976 wordt het nooit meer, daar moeten we ons op voorhand bij neerleggen. De kilo's komen met de jaren en dat geldt ook voor de Golf GTI, die we met z'n dik 1.300 kilo onmogelijk bij de vedergewichten kunnen indelen. De allereerste GTI zette 820 kilo op de weegschaal en dat vormde met 110 pk in het vooronder een uiterst opgefokte combinatie. Om vandaag de dag, met al het bekende 'handicapgewicht' van de diverse veiligheidsvoorzieningen, in de buurt te komen van zo'n gunstige gewicht/pk-verhouding (7,4 kilo per pk) kun je niet anders dan het vermogen in het vooronder flink opkrikken.
Tweehonderd pk leek de beleidsmakers in Wolfsburg voldoende en daarmee heeft de vijfde generatie Golf GTI zelfs nog een betere gewicht/pk-verhouding, namelijk 6,7 kilo per paardenkracht. Die 200 pk's worden op de been gebracht door de bekende 2-liter FSI-motor, aangevuld met een turbo. Om meteen met de deur in huis te vallen: dat is een erg fijn aggregaat. Vanaf 1.800 tpm is de motor al optimaal wakker en het maximale koppel van 280 Nm is beschikbaar tot 5.000 tpm, maar het is natuurlijk leuker om de naald nog even het rode gebied in te trekken. Een turbogat kent de motor nauwelijks en dat betekent in de praktijk dat de GTI er eigenlijk continu als een dolle aan sleurt. Het is jammer dat al dat geweld niet vergezeld gaat van een indrukwekkende uitlaatsound. Hij heeft wel een gezonde donkere dosis 'vroaaar' in huis maar het blijft wel beschaafd. Althans, zo lang je in de handgeschakelde versie rijdt. Je kunt je GTI namelijk ook laten uitrusten met het razendsnel schakelde DSG-systeem. Doordat deze bak een iets andere relatie onderhoudt met het motormanagement dan de handbak, klinkt het uitlaatsysteem scherper, agressiever. Die DSG-bak heeft sowieso onze voorkeur, al moet je er wel meer euro's (€ 2.300) voor uittrekken. Er valt simpelweg niet tegenop te handbakken en het verhoogt het rijplezier aanzienlijk. Het systeem is zo vreselijk goed bij de les dat deze bak wat ons betreft de enige echte GTI-bak is. Niet dat de handgeschakelde versie slecht is, maar hij is gewoon minder sportief dan DSG.
Niet knetterhard
Met alleen een goede motor en dito bak heb je nog geen GTI, daar is meer voor nodig. Een sportief onderstel bijvoorbeeld. Het standaard Golf-chassis werd met 15 millimeter verlaagd en er gingen hardere veren en stuggere dempers onder. Dat levert zeer sportief weggedrag op, al is het comfortaspect niet uit het oog verloren. Zo knetterhard als bijvoorbeeld de Honda Civic Type R is de GTI zeker niet, je kunt er ook heel fatsoenlijk lange afstanden mee rijden. Daardoor heeft de GTI in snelle bochten een lichte neiging tot hellen en zit er een snufje gecontroleerd onderstuur in de auto. Plotseling van het gas in de bocht levert een netjes schuivende achterkant op. Kortom, je moet het wel heel bont maken om je met de Golf in de nesten te werken. Tegen die tijd heeft het ESP waarschijnlijk al ingegrepen. Dat is sportief afgesteld, wat betekent dat de bestuurder relatief laat tot de orde wordt geroepen door de elektronica. Wie dat vangnet niet nodig denkt te hebben, kan het systeem compleet uitschakelen. Om de besturing die belangrijke extra GTI-touch mee te geven, werd de elektromechanische stuurbekrachtiging 'hergeprogrammeerd' waardoor je meer tegendruk hebt en meer feeling met de voorwielen. Naar onze smaak is de communicatie nog iets te afstandelijk. Stoer detail: de onderste helft van het dikke stuurwiel is plat. Bij een echte GTI verwacht je bijterige, agressieve remmen. Dat valt bij de Golf tegen; het pedaal is erg zompig en je moet 'm een flink eind richting bodem trappen voordat de vertraging serieus intreedt.
In de oude doos
Volkswagen is de oude GTI-doos ingedoken om de vijfde generatie de nodige nostalgische looks mee te geven. De rode bies om de grote zwarte grille roept herinneringen op aan het origineel, het ruitjesmotief op het meubilair doet de jaren '70 herleven en als je dan toch zo lekker in de oude doos aan het spitten bent, waarom zet je dan geen golfbal op die stok van de pook, Volkswagen? Een onbegrijpelijke misser. Verder niets dan goeds over het Golf-binnenste, dat met exact de juiste accenten – zoals de gerestylede klokken met een snelheidsmeter tot een uiterst optimistische 300 km/h – de sportiviteit het hoogste woord laat voeren. En die stoelen mogen er dan wat belegen uitzien met die ruitjes erop, zitten doen ze als de beste! Wat kun je je heerlijk laten beetpakken door die lage sportstoel met geïntegreerde verstelbare hoofdsteun; de zijdelingse steun is helemaal top. Net zoals de rijpositie, dankzij het goed ver naar achteren verstelbare stuurwiel.
Al met al weet Volkswagen met de nieuwe Golf GTI behoorlijk te imponeren. Hij is in ieder geval stukken beter dan z'n halfbakken voorgangers van de derde en vierde generatie en wat dat betreft spreekt VW terecht van de terugkeer van de echte GTI. In z'n segment zal de GTI goede zaken doen; hij is heftiger en goedkoper dan de Renault Mégane RS, jonger dan de op leeftijd rakende Seat Leon Cupra R en praktischer dan de spijkerharde Honda Civic Type R. Het wachten is op het antwoord van Opel, het merk levert nu weliswaar een 200 pk turbomotor in de Astra, maar ziet dat niet als sportieve topper van de reeks. We kijken met smart uit naar de productieversie van het Astra HPC studiemodel met 240 pk. Voor € 31.995 is de Golf GTI een erg goede aanbieding, want voor dat geld is de auto erg compleet met onder andere 17-inch lichtmetaal, sportstoelen, traction control, ESP, automatische airco (climatronic) en een radio/cd-speler. Voor 2005 schat VW de verkopen in op zo'n 300 stuks. Ook voor dit jaar op de kalender: een GTI TDI. Juist, met dieselmotor!