Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 75pk Trendline (1999)

Gezinszonnebank

Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 75pk Trendline
Met de 'nieuwe' vierde generatie Golf gaf Volkswagen zijn visitekaartje voor de komende jaren af. De vernieuwde Golf Cabriolet is niet meer dan een ingrijpend gefacelifte Golf III. Was dat de moeite waard?

Op de markt van de open vierzitters is Volkswagen met de Golf al jarenlang topscorer. Op een volledig nieuwe cabrio zullen we nog even moeten wachten tot het begin van de volgende eeuw. Daarom moeten we het eerst nog even doen met een gefacelifte Golf III.
Volkswagen heeft de vorige cabrio op een handige manier optisch aangepast aan de nieuwste Golf. De eigenwijze koplampen en de grille-bumpercombinatie van die Golf sieren de Cabriolet ook. Aan de achterkant zijn de nieuwe bumperpartij in combinatie met een gewijzigd kofferdeksel in het oog springende veranderingen. De familieverwantschap is er, maar de auto blijft toch wel herinneren aan de vorige Golf.
Deze Golf Cabriolet is duidelijk rijker uitgerust. Zo behoren twee airbags nu tot de standaarduitrusting. In het interieur trekken de kuipstoelen meteen de aandacht; ook standaard, inclusief de flitsende Trendline-bekleding. Al die verbeteringen hebben ook gevolgen gehad voor de prijs. De huidige Cabriolet is ongeveer drie mille duurder dan zijn voorganger. Onze testauto (de goedkoopste), de 1,8-liter (75 pk) Trendline, kost nu zo'n f 46.500.

Vier seizoenen

Net als zijn voorganger is ook deze Golf Cabriolet weer een auto voor het hele jaar. De kap is een oersolide geval met een enorm dikke voering om er ook bij vriestemperaturen warmpjes bij te zitten. Die voering zorgt ook voor een laag geluidsniveau als de kap gesloten is; 70 dB bij 120 km/h is bijzonder fraai voor een cabrio. Daarboven neemt het windgeruis wel duidelijk toe. Overigens is de kap voorzien van een glazen achterruit met verwarming waardoor je altijd een goed uitzicht houdt. Hij laat wel flinke dode hoeken over.
Het neerklappen van de kap gaat vrij eenvoudig. De extra investering van zo'n f 1300 voor elektrische ramen en spiegels raden we eenieder aan. Die elektrische ramen bewijzen vooral hun diensten tijdens een open rit met fris weer; als na een bocht de wind ineens vervelend door de auto waait, kun je zonder te stoppen een paar ramen dicht doen.
In de open Golf kun je echt met zijn vieren op stap. Voorin zit je natuurlijk het beste, maar ook volwassenen achterin hebben een redelijke hoeveelheid ruimte. Met het kapje open vangen de achterbankpassagiers natuurlijk wel een flinke portie extra wind. Ze weten het te waarderen als de chauffeur zich een beetje inhoudt. Hoewel de kofferbak nog heel behoorlijke afmetingen heeft, is 'ie niet echt berekend op een flinke vakantiebagage. Als je met z'n twee'n op stap gaat, kan de achterbank nog worden neergeklapt. Wel oppassen dat als de kap open is je spulletjes er niet uitwaaien.
Onze test-Golf was voorzien van een 1,8-litermotor met een magere 75 pk. Het is een soepel en mooi stil blok, maar het geeft de auto geen vleugels. Met een top van 163 km/h en een 'sprint' naar 100 in bijna 15 tellen maak je geen indruk.
Voor een beetje actieve rijstijl is deze krachtbron gewoon te licht, al scoort 'ie met 1:13,1 wel een mooi verbruik.De Cabriolet is erg soepel geveerd; dat had van ons wat minder gemogen, temeer daar de Golf soms deint en je maar weinig gas hoeft te geven om met gillende banden weg te rijden. Het weggedrag is goedmoedig, met een licht doorzettende achterkant als je in een rappe bocht volledig van het gas gaat. De besturing biedt voldoende gevoel en nauwkeurigheid, hij schakelt goed en de remmen zijn uit de kunst.
Het interieur van de Golf Cabriolet heeft een sportievere uitstraling door de al genoemde kuipstoelen met flitsende bekleding en de nopjestructuur op vrijwel alle kunststof panelen. Net als de Golf IV heeft de Cabriolet van die hi-tech blauwe instrumentenverlichting, zij het nog met het dashboard uit de vorige generatie Golf: overzichtelijk en strak.Volkswagen heeft zijn Cabriolet aardig opgewaardeerd, maar de open Golf heeft toch niet die onweerstaanbare uitstraling van de jongste generatie van zijn gesloten broer. De prijsstelling is evenmin van de scherpte die we vroeger gewend waren. De 75 pk versie is niet de meest interessante versie, maar als je gaat voor de 90-pk-variant moet je al bijna 50 mille afrekenen. Dan zijn er ineens voor hetzelfde of minder geld nog een paar leuke concurrenten te koop.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Cabriolet 1.8 75pk Trendline
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.430

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.081 mm / 1.695 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.472 mm
Massa leeg 1.130 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/60TR14Prijzen
Topsnelheid 163 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,8 s (fabrieksopgave: 15,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,1 s / 18,4 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 185 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum