Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT (2006)
Potente junior
De tijd dat de GTI vast in het zadel zat als opper-Golf, ligt achter ons. Wolfsburg verbreedde het gamma rappe Golfjes. De climax was de R32, die rondt in z'n vernieuwde gedaante nog altijd het Golf-gamma naar boven af. Daaronder bevindt zich uiteraard de GTI, en om het gat naar de Sportline te dichten, introduceerde VW de GT. Die heeft niets te maken met de GT-versies die 'm voorgingen en die zich voornamelijk onderscheidden door uiterlijke opsmuk.
De huidige GT is een serieuze auto, die qua prestaties dicht tegen de GTI aankruipt. Aan het uiterlijk is al goed te zien dat we hier niet met een gewone Golf te maken hebben. De neus oogt krachtig, en doet denken aan die van de GTI. Verschillen zijn er natuurlijk wel. De GT heeft een grille met lamellen in plaats van een honingraatmotief, zoals de GTI. En hij heeft lichtmetalen 17-inchwielen en een sportonderstel dat 'm 15 millimeter dichter bij het asfalt brengt. Een dubbele uitlaat neemt een voorschot op het te verwachten potentieel van de GT.
Spartaans
Aan boord ziet deze VW er tamelijk spartaans uit door de nogal sombere kleurstelling en het opgeruimde dashboard. Donkerrode middenbanen van het zitmeubilair slagen er maar gedeeltelijk in de boel op te vrolijken.
Onder de motorhuif van de GT zit een 1,4-liter TSI-motor, die is gebaseerd op de 1,4-liter FSI. Bij deze motor heeft Volkswagen turbotechniek gecombineerd met een mechanische compressor. Daarmee rekent VW af met het zogenaamde turbogat. De turbo-compressor begint pas te blazen bij hogere toerentallen, omdat hij door uitlaatgassen wordt aangedreven. De mechanische compressor werkt al bij stationair toerental en gaat door tot circa 2.400 tpm. Bij 1.000 tpm heb je al de beschikking over 175 Nm. Een dergelijk koppel is normaal weggelegd voor een motor met een inhoud van zo'n twee liter. De mechanische compressor draagt de arbeid bij het genoemde toerental van 2.400 tpm over aan de uitlaatgasturbo, en buffelt bij vollast nog even mee tot 3.500 tpm. Zodra de turbo het werk heeft overgenomen, wordt de compressor het zwijgen opgelegd om vermogensverlies te voorkomen.
Compressor
Zodra je vol op het gaspedaal gaat staan, duwt de mechanische compressor fors mee. Je bent zo snel op tempo, dat je gaat twijfelen aan het bestaansrecht van de GTI. In slechts 7,5 seconden zit je vanuit stilstand op de 100 km/h. Eventjes accelereren van 50 naar 80 km/h kost in de derde versnelling 3,2 seconden. Versnellen van 80 naar 120 km/h in S doet de GT in 6,3 tellen. En dan te bedenken dat de GT het moet doen met een veertienhonderdje. Maar ja, de GT heeft dan ook 170 pk en maximaal 240 Nm koppel. Dat de mechanische compressor het estafettestokje overgeeft aan de uitlaatgasturbo, is amper waar te nemen. Het moment is wel te horen aan een kort piepgeluid, afkomstig van de elektro-magnetische koppeling.
Het sportonderstel maakt sportief rijden mogelijk. Plotselinge koerswisselingen worden goed opgevangen. De GT is vrij nadrukkelijk onderstuurd wanneer je een bocht te hard attaqueert. Bij gas los volgt de achterzijde de neus keurig.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.4 16V TSI 170pk GT |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.204 mm / 1.759 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.246 kg |
Laadvermogen | 604 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 650 kg |
Banden | 225/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,2 s / 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,3 s / 7,6 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 173 g/km |