Volkswagen E-Käfer - Eerste Rijtest

Oase van rust

Volkswagen Kever e-Käfer
AutoWeek 40 2019
AutoWeek 40 2019

Je leest het in AutoWeek 40 2019

Hij oogt klassiek, maar zijn techniek is hypermodern. We gaan voor het eerst op stap met de e-Käfer, die een accupakket onder de vloer heeft in plaats van een boxermotor achterin.

Voor oldtimerliefhebbers is dit artikel misschien best pijnlijk. Zijn we zo ver gekomen dat de aloude verbrandingsmotoren zelfs uit onze klassiekers worden gehaald en worden vervangen door elektromotoren? Om te ontdekken of een Kever Cabriolet die is omgebouwd tot elektroauto net zoveel charme heeft als de oorspronkelijke versie, hebben we bij onze kennismaking met de e-Käfer ook een gifgroene 1303 Cabriolet mee genomen. Het exemplaar van het VW-museum is een Amerikaanse uitvoering, met dikke bumpers, een injectiemotor en een enkele uitlaatpijp in plaats van de gebruikelijke twee.

Voorin ruikt het naar benzine, afkomstig uit de ontluchtingsslang, en de boxermotor achterin scheidt er tijdens het rijden zomaar mee uit. Vervolgens springt hij gelukkig ook zonder morren weer aan, het is immers een Kever. Een radio heb je in deze auto niet nodig; door de herrie die de motor produceert, hoor je daar toch niets van.

Desondanks is het in deze auto genieten geblazen. Je moet nog ouderwets sjorren aan het stuur, want bekrachtiging ontbreekt. En je moet het rempedaal tijdig intrappen, want de reminstallatie werkt echt belabberd.

De witte Kever laat daarentegen geen steken vallen. Traditionalisten zullen roepen dat er ‘strijkijzer’-achterlichten van een 1302 zijn gemonteerd in plaats van de ‘olifantenpoten’ van de 1303 die dit model eigenlijk hoort te hebben. Die keuze heeft een reden: onder het rechter achterlicht bevindt zich iets wat vroeger ondenkbaar was bij een Kever: een stekkeraansluiting voor snelladen. Dankzij de capaciteit van 50 kW kun je na een uur laden 150 kilometer rijden. Al met al moet de 36,8 kWh-accu goed zijn voor 220 tot 250 kilometer, afhankelijk van je rijstijl. De e-Käfer beschikt over de techniek van de nieuwe Volkswagen e-Up. Volkswagen Komponente levert de onderdelen uit de serieproductie aan, oftewel de elektromotor van 82 pk, de éénversnellingsbak en het accusysteem.

HELE KLUS

Het is een hele klus om al die zaken in de Kever te monteren. Alle carrosseriepanelen, zoals de voorklep, de motorkap, de spatborden en de portieren, moeten worden gedemonteerd. Vervolgens moeten er 26 schroeven worden losgedraaid zodat het ‘huisje’ van de bodemplaat kan worden getild. Omdat je dan vaak de sporen tegenkomt die de roestduivel daar heeft achtergelaten, gaat de auto vervolgens naar de firma eClassics in Renningen bij Stuttgart. Deze partner van Volkswagen Komponente is gespecialiseerd in de restauratie van oldtimers. Het heeft met de witte e-Käfer een meesterwerk op de zwart gepolijste ATSwielen met 195-banden gezet.

Wat betaal je voor deze ecologisch verantwoorde oldtimerlol? In Duitsland bedraagt de verkoopprijs € 39.900. Dan krijg je het complete pakket met de elektromotor, de transmissie, de in de bodem geplaatste accu’s, veren, dempers en het remsysteem van de Porsche 924. Dat laatste klinkt geruststellend. Voor de montage van dit geheel in een goede, roestvrije Kever Cabriolet vraagt eClassics € 10.000. Als er geen goede Kever als uitgangspunt voorhanden is, bouwt het bedrijf de klassieker zelf volledig opnieuw op. Dat kost je nog eens € 50.000, maar dan krijg je wel een auto met perfecte carrosserie naden, portieren die net zo solide in het slot vallen als bij een Mercedes-Benz G-klasse en een met leer bekleed dashboard inclusief navigatiesysteem met touchscreen in de dubbele DIN-opening. Daarnaast heeft de auto met leer beklede, verwarmbare sportstoelen.

Oftewel, dit is een droom voor de Kever-liefhebber. Intussen zijn we gewend geraakt aan het ontbrekende motorgeluid, dat anders zo’n prominente rol speelt bij deze auto. We zoeven nu bijna geruisloos over de weg. Het stuur beweegt lang niet zo veel als bij een reguliere Kever en bochten zijn dankzij de stuurbekrachtiging kinderspel.

De e-Käfer geeft zijn vermogen op een lineaire en geruisloze wijze af. Hij fluistert zachtjes wat de normale variant met dubbele carburateur nooit wilde horen: de toekomst stinkt niet! Akkoord, de petrolhead in ons houdt van de aloude, pruttelende boxermotor, maar aan de e-Käfer zouden we toch goed kunnen wennen. Heerlijk stil, comfortabel en perfect omgebouwd. Jammer dat hij zo prijzig is.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Oogt nog even sympathiek
  • +Perfect afgewerkt
  • -Bepaald niet goedkoop
  • -Het boxer-gepruttel missen we toch een beetje