Volkswagen Kever 1200 - Special Bug (1982)

autoreview

Volkswagen Kever 1200 - Special Bug (1982)

Signalement

UitvoeringKever 1200 - Special Bug
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf65.802 km
KM-stand laatst77.627 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jongensdroom die uitkomt

  • 65.802 km

Al een tijdlang was ik op zoek naar een klassieke auto voor erbij.

Er zijn een heleboel oudjes geweest die de revue passeerden, tot ik op een dag op speurders.nl dit beestje zag staan.

Een mexico uit 1982 voor 1500 euro. 8 kilometer hemelsbreed vanaf mijn huis, dus MOEST ik gewoon even gaan kijken.

Het was een warme zomeravond aan het worden en na een afspraak te hebben gemaakt ging ik op 5 juni een kijkje nemen met mijn buurman.

Die eerste blik die ik wierp op de die special bug in marsrot uitgevoerd, maakte me duidelijk dat ik wel een en ander zou moeten doen om haar weer in topstaat te krijgen. De spatborden hadden allemaal roestplekken, en de hemel had hier en daar wat scheurtjes. De onderkant zag er echter puntgaaf uit en de wielkuip voorin was niet doorgerot. Dat het karton in de kofferbak betere dagen had gekend, mocht de pret niet drukken, en na een kennismaking met de eigenaar nam ik snel plaats achter het stuur en reed ik een stukje om te kijken of ze echt zo goed was als ik dacht dat ze was.

Terug bij de eigenaar kon ik mijn enthousiasme bijna niet onderdrukken, en ik sprak met hem af dat ik de volgende dag even contact op zou nemen. Hoewel ik in mijn hart al besloten had dat dit vale kevertje de mijne moest worden.

De volgende dag was het zover en haalde ik haar op bij haar eigenaar. Dolgelukkig reed ik naar huis in een rit waarvan ik hoopte dat hij nooit zou eindigen. Mijn buurman, in mijn fiat panda, reed voor mij uit en zo kwam in mijn bezit.

De week die volgde, haalde ik alle stoelhoezen eruit, repareerde het gat in de zitting van de rechter stoel en waste de bekleding in de wasmachine:) Daarna was het motorblok aan de beurt en die ben ik dan ook met een hogedrukspuit te lijf gegaan om haar schoon te krijgen.

Naderhand even in de rats of ze nog zou starten, maar ook dat was totaal geen probleem. Wel heb ik even de afstand van de bougies gecorrigeerd en de contactpunten in de verdeelkap schoongemaakt. Daarna de ontstekingstijd afgesteld (wat je bij kevers gelukkig statisch kunt doen, omdat ik geen timing gun heb.

Vanaf daar was het simpel rijden en genieten. En na een goede poetsbeurt was ze ook weer mooi dieprood.

U wilt geluid? Dan KRIJGT u geluid.

  • 65.900 km

In mijn kever zat nog een originele Blaupunkt Salzgitter 2. Alleen, ik kreeg geen geluid uit het enkele speakertje. Slechts ruis. Preventief heb ik toen de antenne vervangen (waarbij ik er wel op gelet heb de nieuwe er zo origineel mogelijk uit te laten zien)

Er was wat verbetering, maar nog niet helemaal het gewenste resultaat. Omdat ik vind dat je het niet kunt maken een nieuwe Pioneer in een kever te monteren, ben ik vervolgens een week lang bezig geweest met zoeken naar een winkel die nog zo'n originele radio had.

Het antwoord kwam uit Duitsland, waar ik de exacte radio gevonden heb. Een week later was het zover en kon ik mijn nieuwe radio monteren. Ineens kwamen er rustige jazzmelodieen uit de ene speaker.

Ik heb meteen ook een kastje besteld dat je aan kunt sluiten op de radio, zodat je ook je mp3speler aan kunt sluiten op de radio. En alles werkt helemaal zoals het moet werken.

Tijd voor ritjes met heerlijke muziek, al is het geluid van de motor ook zeker geen marteling om naar te luisteren.

Als je ouder word, dan slijten dingen nu eenmaal..

  • 66.666 km

..... zo ook bij een kever. Dat betekent dus dat je het repareren moet.

In dit geval waren het de remcilinders. Achteraan werkten ze beiden maar voor de helft. Niet echt een probleem, want stoppen deed ze wel, maar ik weet zeker dat meneer APK er niet blij mee zou zijn.

Aanvankelijk probeerde ik ze weer gangbaar te maken, maar toen bleek dat ze vastgeroest hadden gezeten was het uiteindelijk verstandiger om ze gewoon te vervangen. Makkelijk zat, als je erbij stilstaat. En dan doe je zoiets natuurlijk wel gelijk helemaal goed, dus ik had voor de zekerheid 4 remcilinders gehaald en het systeem meteen maar rondom gereviseerd. Een goed middagje sleutelen en een auto die stukken beter tot stilstand komt.

De week erop waren de vloeistoffen aan de beurt. Omdat een kever om de 5000 km nieuwe motorolie nodig heeft en om de 30000 nieuwe versnellingsbakolie heb ik beiden ververst. Dat wordt ook geadviseerd als je een kever koopt. Je weet namelijk nooit hoe laks een vorige eigenaar was met het uitvoeren van het onderhoud. En als je het goed in de gaten houdt, dan worden ze een stuk ouder.

Interval en timing....

  • 69.652 km

Dat zijn de projecten die me de laatste tijd bezighouden.

Mijn buurman merkte al een tijdje op dat mijn kever te rijk liep, en kwam opeens aan met een timinglamp (de kenners weten dat je hiermee de ontstekingstijd goed kunt afstellen).

Dus gisteren hebben we samen de tijd afgesteld en de carburateur ingeregeld. Het is nog niet perfect, maar we doen ons best.

Verder probeer ik een intervalstand te monteren in mijn ruitenwisser. Hier zijn een paar haken en ogen aan, aangezien de bedrading van de kever hier niet op voorbereid is.

Dus ik heb de bedrading provisorisch aangepast om het allemaal aan te kunnen sluiten. Alleen ben ik er nog niet, omdat de wissers vreemd doen. Dus het volgende project is proberen een aansluiting te maken van de hendel, naar de wissermotor, de sproeiermotor en het relais wat alles gaat laten schakelen. En dan nog is er kans dat ik de wissermotor moet vervangen. Maar dat zien we dan wel weer.....

OH!!!!! En inmiddels heb ik 'r iets langer dan een jaar in mijn bezit. een jaar en 19 dagen, om precies te zijn....

Time to part

  • 77.627 km

Er komt een moment dat je afscheid moet nemen. De kever is verkocht. Ik was op zoek naar een nieuwe auto, omdat mijn Volvo 480 niet door de keuring kwam en ik zat al een tijdje te spelen met het idee om dan mijn kever te verkopen. Dat laatste is dus ook gebeurd. Ik heb 'm ingeruild op een andere auto. Wie weet ga ik er ooit spijt van krijgen, misschien ook niet. Maar op dit moment heb ik een goede keus gemaakt en ga ik terug naar 1 auto. Deze review is dus op zijn eind, maar niet omdat de kever wordt gesloopt. Ze gaat verder naar een nieuwe liefhebber. En dat is goed.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Kever

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens