Toyota Verso 1.6 D-4D-F Business (2014) - Test
Toyota met BMW-hart
De Toyota Verso was jarenlang leverbaar met dieselmotoren uit eigen huis. Maar die waren toch wat groot en op papier te dorstig. Tijd voor een nieuwe diesel ... van BMW.
Als het om hybrides gaat, is er geen merk zo ver als Toyota. Maar op dieselgebied is de fabrikant minder succesvol. Toch is zo'n zelfontbrander belangrijk als je wilt scoren op de Europese markt. Daarnaast geldt: hoe lager het verbruik, hoe groter de kans op succes en dus moest Toyota op zoek naar een compactere diesel dan de eigen 2,0-liter. In plaats van zelf een kleinere motor te ontwikkelen, koos Toyota ervoor om te gaan shoppen bij BMW. De keus viel op de 112 pk sterke 1,6-liter viercilinder. In de Verso laat deze bij stationair toerental en onder vollast wat te veel genagel horen. Gelukkig is hij wel krachtig genoeg om met de lange versnellingen van de Toyota-bak te kunnen omgaan. Die versnellingsbak valt niet alleen op door de lange bakverhoudingen, maar ook door de exacte bediening. Het is het enige sportieve tintje in deze MPV, want de prestaties zijn niet meer dan doorsnee. Heel zuinig is de Verso daarbij niet; het testverbruik bedraagt gemiddeld 1 op 15,3.
Voor stoel zes en zeven moet je bij deze MPV € 600 bijbetalen. Daarvoor krijg je twee zitplaatsen met een redelijke hoofdruimte, maar een nogal beperkte beenruimte. Een ritje naar de supermarkt overleef je niettemin best. Prettig tijdens lange ritten zijn de klaptafeltjes achter de voorstoelen. Ze voelen stevig aan en zijn voorzien van bekerhouders. Met beide achterbanken ingeklapt biedt de Verso maar liefst 1.740 liter bagageruimte.
Het dashboard met de centraal geplaatste tellers oogt opgeruimd en is gemakkelijk af te lezen. Over het algemeen is de bediening logisch, met uitzondering van de boordcomputer. Daarvoor moet je een klein stengeltje in het schermpje zelf gebruiken.
Uiteraard is een MPV niet bedoeld om er op z'n hardst de bocht mee om te gaan. Toch gaat dit de Toyota goed af. Het onderstel is stevig en de auto voelt lichtvoetig aan. Belangrijker is dat er zelfs in een iets te snel ingezette bocht geen onverwachte dingen gebeuren. Alles gaat met een veilige voorspelbaarheid en mocht het toch iets te wild worden, dan voorkomt het subtiel ingrijpende stabiliteitssyteem onbedoelde glijpartijen.
Als zevenzitter met deze dieselmotor kost de Verso minimaal € 32.650 en voor de Business-versie moet je nog € 1.000 extra overmaken. Dan beschik je over onder meer navigatie, lichtmetaal, sensoren voor regen en licht, cruisecontrol en verwarmbare stoelen.
Oordeel
Als je een degelijk gebouwde MPV zoekt, is de Toyota Verso een verstandige keus. Goedkoop is de Japanner echter allerminst. Bovendien is de dieselmotor niet het toppunt van raffinement.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Verso 1.6 D-4D-F Business |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 33.805 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.460 mm / 1.790 mm / 1.630 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.495 kg |
Laadvermogen | 765 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 450 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 12,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 7,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 12,7 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km (fabrieksopgave: 4,5 l/100km) |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
Lees ook

Kia Carens - Toyota Verso - Vergelijkende Test

Toyota Verso - Renault Grand Scénic - Kia Carens

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Test Alpina B4 Gran Coupe - Als je een M3 met stijl wilt, of een M4 Gran Coupe mist

Test: Volkswagen ID5 - Als de vorm ook functie heeft

Test: BMW iX5 Hydrogen - Proeftuinieren met waterstof
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.