Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Business 7P (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.8 16v VVT-i Business 7P |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 35.351 km |
Toyota Verso 1.8 VVT-i Business 7 pers. cvt
- 450 km
Vrijdag 7 augustus 2015 de nieuwe Toyota Verso Business in ontvangst genomen bij de dealer.
Het betreft een 1.8 met 7 (5 + 2) zitplaatsen voorzien van een cvt.
De standaard uitrusting is al redelijk uitgebreid met o.a.
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar;
Dag rijverlichting;
Privacy glass achter;
Climate control met gescheiden zones;
Stoelverwarming;
Automatisch dimmende binnenspiegel;
Bandenspanningcontrole systeem;
Mistlampen;
Parkeerhulpcamera achter;
Regensensor;
Schemersensor;
Hill-start Assist control;
Full Map navigatiesysteem met flitsmelder;
Radio met DAB + tuner;
Multimediasysteem.
Gelukkig heeft deze auto weer een thuiskomer en niet zo'n onhandig pompje.
De kleur is Pearl White briljant. Verder heb ik een afneembare trekhaar en beschermstrips laten monteren. De standaard Michelin zomerbanden heb ik laten vervangen door Michelin Crossclimate (4 seizoenen} banden. Passende velgen met winterbanden met voldoende profiel had ik nog, maar de banden waren ruim 10 jaar oud en dus eigenlijk ook aan vervaging toe. Ik rij de auto privé en rij jaarlijks niet meer dan ongeveer 10.000 km. Ik was dan ook vaker aan het wisselen dan dat ik reed. De (volgens de tests) zeer goede eigenschappen op nat wegdek, het "stille" weggedrag, maar met name de verplichting in de winter in Duitsland, hebben tot deze bandenwissel geleid.
Van mijn vorige auto, ook een Toyota Verso met cvt heb ik een review geschreven.
http://www.autoweek.nl/autoreview/39967/toyota-verso-18-16v-vvt-i-business
De reden waarom ik weer voor een Toyota Verso heb gekozen heb ik daarin verwoord.
Samenvatting van deze review, staat hieronder tussen aanhalingstekens en is dus het traject voorafgaande aan de levering van mijn huidige Verso. Dit omdat veel eigenschappen van de daarin beschreven auto en mijn daarin vermelde overwegingen en ervaringen tot de aankoop van deze nieuwe Toyota Verso hebben geleid.
------------------------------------------
"Met uitzondering van mijn eerste en tweede auto heb ik steeds nieuw gereden. De laatste 15 jaar rij ik MPV. Na 3 x Opel Zafira (eerste na 1 maand totaal loss) rij ik nu in mijn derde Toyota Verso. Het betreft een 1.8 business met cvt uit 2011. De eerste en tweede (Corolla) Verso waren voorzien van MMT (Halfautomaat). Op het moment dat ik hoorde dat de Verso nu was voorzien van CVT heb ik erg getwijfeld. De dealer verzekerde mij dat Toyota niet zomaar dit systeem gebruikte en wees op de drie jaar garantie en het conformiteit beginsel. Na een proefrit was ik overtuigd van het comfort van de nieuwe Verso met CVT. Wat reed deze auto soepel. Het comfort van rijden en aandrijving is voor een auto van dit formaat erg hoog. Het interieur is flexibel en heeft zijn nut inmiddels bewezen. Het is een 7-zitter en ik hoor de critici al zeggen: "Achterin kun je hooguit twee kinderen laten zitten". En laat ik hem hiervoor nou net prima kunnen gebruiken. Ik vind de twee stoeltjes achterin juist een pre ten opzichte van andere auto's met dezelfde lengte, die deze voorziening niet hebben. Deze twee stoeltjes klappen geheel in en geven een volledig vlakke laadvloer. De stoelen zijn niet top, maar geven mij voldoende steun bij een lange rit. Op de tweede rij heb je 3 afzonderlijk stoelen. Lengte en rugleuning kunnen versteld worden. Ook kun je drie kinderstoeltjes plaatsen. Bij omklappen van de tweede rij krijg je weer een volledig vlakke laadvloer, waardoor ook langere lading stabiel blijft liggen. Of je het in- exterieur mooi vindt kun je zelf bepalen. De meningen op het internet over het uiterlijk van een auto heb ik nooit interessant gevonden. Ik heb in ieder geval niet de mening van een ander nodig om te bepalen wat ik mooi vind.
Hoe rijdt de Toyota Verso met cvt? In een woord "geweldig". De "sportieve" rijder zal het niks vinden, maar wil je een soepel, comfortabel en veelzijdige auto, is deze Toyota Verso met cvt uitermate geschikt. Totaal geen schokken tijdens het rijden en ook niet bij snelle lastwissel. Bij normaal stads/provinciaal verkeer kom je bij het optrekken niet boven de 3000 rpm. Alleen als je lomp op het gas gaat zal het toerental omhoogschieten en de motor het bijbehorende geluid maken. Tijdens de 35000 km is het nog niet één keer voorgekomen dat ik dit nodig had. In het begin is het even wennen aan de cvt. Zo remt de auto niet zo sterk af bij loslaten van het gaspedaal. Automatisch anticipeer je wat meer, waardoor er een rustig rijbeeld ontstaat. Wanneer op de snelweg bij een schakelauto het gas wordt losgelaten is de remwerking veel groter. Het achteropkomende verkeer kan hier dan ongemerkt hinder van ondervinden. Bij de cvt zul je iets eerder bij moeten remmen, waardoor het achteropkomende verkeer een (rem) signaal krijgt. N.m.m. is dit positief. Op topsnelheid (160 +Duitse autosnelweg) rijdt de Verso nog zeer stabiel . Je hebt steeds het gevoel alles in de hand te hebben. De meters en informatie displays op het dashboard ervaar ik als prettig. Je zicht blijft beter op de weg gericht en het stuur is nooit een "sta in de weg". Is alles dan goed aan deze auto, nee hoor. De armsteun beweegt niet mee met de stoel en is voor mij onbruikbaar. De bestuurderstoel stond iets scheef en was lastig in te stellen. Uiteindelijk heeft een monteur het frame op een bepaalde manier gefixeerd, waardoor de stoel niet meer scheef stond. Het verstellen vraagt nog steeds aandacht. Het mindere zicht bij de A stijl is iets waar je rekening mee moet houden. Dit geldt overigens voor de meeste mpv's net als een grote draaicirkel.
Ik rij inmiddels 3,5 jaar met veel plezier in deze Verso, maar na mijn derde Toyota Verso wilde ik ook wel eens wat anders proberen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon voor de verandering. Bovendien was de nieuwe Verso niet van een aantal veiligheid verhogende opties te voorzien. Na enkele afvallers terecht gekomen bij de veel bejubelde Volkswagen Golf Sportsvan. Net nadat deze auto in 2014 uit kwam, heb ik erin gereden. Hij reed goed, maar ik kreeg er geen hebberig gevoel van. Nadat later in allerlei autobladen o.a. ook in Autoweek, lovende recensies verschenen, toch de Volkswagen dealer weer bezocht. Kennelijk had ik de eerste keer wat gemist. Voordat ik tot koop over zou gaan wilde ik nog een uitgebreide proefrit maken. Helaas was op dat moment geen demo aanwezig. Wel alvast een prijsafspraak gemaakt. Dan de testrit: Kennelijk had ik door alle berichtgeving een te hoge verwachting. Voor mij "schakelt" de dsg toch één "ster" minder . Ook het geluid/comfort scoorde niet beter. Voor mij belangrijke zaken. Dat de bagageruimte wat kleiner is en de vloer niet geheel vlak is bij neergeklapte achterbank had ik al ingecalculeerd. Het rijden met de Sportsvan kon mij niet overtuigen. De auto rijdt prima, maar in mijn beleving wordt dit door veel autojournalisten sterk overgewaardeerd. De Sportsvan is maar 13 cm korter dan de Verso en ruim 1 cm breder. Alle plussen en minnen nog eens naast elkaar gezet en van de koop afgezien. Met name de cvt, het voor mij betere comfort (ook op hogere snelheid) en meer functionaliteit van de Verso gaven de doorslag.
Korte samenvatting Toyota Verso 1,8 met cvt:
Bovengemiddeld:
comfortabele rijgedrag;
comfortabele aandrijflijn;
flexibele indeling;
degelijke materialen en onderdelen;
geen piepen of kraken;
betrouwbaarheid (inmiddels 10 jaar en 120.000 km ervaring)
restwaarde;
Gemiddeld:
De verso is redelijk stil, maar dit zou nog beter kunnen. (Volgen Toyota zou dit gebeurd zijn bij de facelift.);
Het gewicht en brandstof verbruik zouden iets minder mogen;
Zou beter moeten:
Airco heeft bij warme dagen moeite het koel te maken/houden;
Climate control betrekt de airco niet automatisch bij het regelen van de temperatuur. Dit moet je handmatig instellen.
Stoelverstelling, m.n. bestuurdersstoel.
Binnenkort komt de Ford C-Max met 1,5 turbo motor en dubbele koppeling op de markt. Ik denk dat ik deze ga bekijken en anders wacht ik op de nieuwe Verso die er ongetwijfeld weer zal komen met naar ik aanneem nieuwe functionele/veiligheid opties.
Update 24-6-2015.
Inmiddels een bezoek gebracht aan de Ford Dealer en de nieuwe C max bekeken. Bleek dat de 1.5 benzine turbo automaat niet was voorzien van een dubbele koppeling, zoals de verkoper eerst beweerde, maar van een conventionele automaat. De dubbele koppeling (PowerShift) was alleen leverbaar op de dieselmodellen. Bovendien bleek een beetje configuratie zo duur te worden dat ik daar geen zin in had en ook geen proefrit of offerte heb aangevraagd. Bij het maken van de apk afspraak informeerde de Toyota dealer naar mijn belangstelling voor een nieuwe Toyota. Aangegeven dat ik het niet zag zitten nu een nieuwe auto te kopen om vervolgens binnen enkele jaren de BPM af te moeten schrijven. Nadat de berichten hierover later werden bijgesteld alsnog op verzoek van de dealer gekeken naar de mogelijkheden. Huidige model Verso is 6 jaar geleden op de markt gekomen en er zal binnen enkele jaren best wel een nieuw model verschijnen. De auto is me echter, op enkele punten na, zo goed bevallen dat ik toch weer een nieuwe heb gekocht. Het afgelopen jaar heb ik meerdere merken bekeken en gereden, maar de Verso gaf het meeste rij- en gebruik plezier. Ik ben geen merkfan en rij net zo gemakkelijk in een Opel, Volkswagen, Mazda of Nissan. Ik heb deze merken ook allemaal gehad en nog meer. Waarom weet ik niet, maar nooit een Franse auto gehad. Zoals eerder vermeld wilde ik best eens wat anders, maar ik ben er inmiddels achter, dat de Verso moeilijk te evenaren is. Zowel qua rijcomfort, gebruiksmogelijkheden als prijsstelling. Toyota heeft het imago prijzig te zijn, maar als je echt aan het vergelijken gaat (en niet alleen kijkt naar de instapprijs) zijn veel vergelijkbare auto's duurder. Het is een Toyota Verso Business 1.8. CVT automaat in de gedurfde "kleur" Pearl White parelmoer geworden. Voor wat betreft het geluidscomfort heb ik gebruik gemaakt van een geluid app, vaste snelheid en vast traject. Hierbij bood niet een door mij geteste auto een betere waarde dan de Verso".
------------------------------------------
In de bovenstaande review heb ik vermeld dat ik meerdere merken heb bekeken en gereden. Omdat mijn vrouw ook wel een iets kleinere auto wilde heb ik daar ook naar gekeken.
Voorwaarden voor de nieuwe auto. Ik wilde niet inleveren op comfort en kwaliteit en het gebruiksgemak mocht niet veel minder zijn. Bovendien moest het weer een automaat worden met voldoende trekhaakgewicht voor een aanhangwagen en fietsdrager. O.a. de volgende auto's heb ik bekeken en gereden:
Seat Leon, Skoda Octavia en Rapid, Renault captur, Nissan Pulsar, Suzuki S-Cross, Volkswagen Sportsvan, Toyota Auris. De auto's reden prima, maar niet één kon, voor mijn gevoel, het niveau van de Verso halen.
De volgende auto's heb ik bekeken en overwogen, maar niet in gereden omdat ik deze op verwachte kwaliteit en/of prijstechnisch reden niet zag zitten:
Opel Zafira, Mazda CX5, Peugeot 3008, Citroen C4 Picasso en de Ford C. Max.
Ik ben echt wezen shoppen, omdat ik eigenlijk wel een andere auto wilde, maar ondanks wat kleine minpunten bleef de Verso op 1 staan.
En hoe rijdt deze Nieuwe Verso dan?
Echt geweldig. hij is nog veel stiller dan de vorige Verso. Het motorgeluid was al gering, maar nu is ook het rijgeluid zeer goed gedempt. Mogelijk hierbij geholpen door de Michelin Crossclimate banden. De armsteun is niet veranderd en daar doe ik het maar mee. De stoelverstelling is nu acceptabel. De airco heb ik nog niet echt getest, maar was de afgelopen tijd voldoende.
Ik heb nog niet veel kilometers gereden, maar deze kilometers heb ik met een brede glimlach gereden. De cvt in de Verso was en blijft in mijn beleving de fijnste automaat die er is. Totaal schokvrij en geen lastwissel effect. Het verbaast mij echter telkens weer dat deze auto maar mondjesmaat verkocht wordt. Ik begrijp dat niet iedereen het geld ervoor (over) heeft, maar er worden veel meer auto's in deze prijsklasse verkocht die het qua rij- geluidcomfort en gebruiksgemak duidelijk afleggen. Bovendien is de standaardgarantie 3 jaar en heeft de auto (m.i. terecht) een goede restwaarde. Achteraf beslist geen spijt weer voor de Verso te hebben gekozen.
Tot slot dan toch nog iets over het uiterlijk: In al die jaren heb ik nooit een auto gekocht voor het uiterlijk. Ik keek altijd naar wat ik nodig vond en wat mogelijk was. Het uiterlijk van de vorige Verso vond ik ok maar niet meer dan dat. Wat mij nu opvalt is dat mensen die eigenlijk niets met auto's hebben de nieuwe Verso een schitterende auto vinden. Deze opmerking ben ik eerder tegen gekomen in een review en kan ik beamen. Meerdere mensen denken dat ik een totaal andere auto heb, terwijl het v.w.b. het uiterlijk alleen om een facelift van bumpers en koplampen gaat. Voor mij heeft het hoge comfort en de kwaliteit de doorslag gegeven.
"Het is toch nooit goed"
Ik begrijp uw reactie en heb de review aangepast. Bedankt voor de leuke reactie.
Update 2-12-2016
- 14.673 km
Update 2-12-2016.
Na ruim één jaar en 15.000 km een kort verslag van mijn ervaring met deze Toyota Verso. De auto is comfortabel geveerd, maar zeker niet soft. Het maakt niet veel uit of je alleen of met volle belading (6-7 personen) rijdt. De Verso voelt onder alle omstandigheden comfortabel/solide aan. Heuvels en drempels worden soepel genomen. Je merkt dat voor deze Verso het onderstel van de Toyota Avensis is gebruikt. Dit in tegenstelling tot de oude Corolla Verso. Ook door auto journalisten wordt het Avensis/Verso onderstel als erg comfortabel en stil ervaren.
De Verso is zeker geen snelheidsmonster, maar wil je een keer 180+ op de Duitse autobahn is dat geen probleem. Ook dan is de Verso stabiel en rij je erg relaxt. Dat de auto wat hoger is deert hem nauwelijks. De besturing is niet heel direct, maar wel heel precies. Door de CVT blijft het toerental mooi laag. Bebouwde kom 1000 tpm, 100 km 1500 tpm en bij 130 km (Tom Tom ) ongeveer 2400 tpm.
De auto is inmiddels goed ingereden. Brandstofverbruik wordt natuurlijk mede bepaald door je rechter voet. De boardcomputer geeft gemiddeld 7,3 l/100 km , maar 7,5 L/100 km is realistischer. 1:14.3 bij een rustige rijsteil (overigens zonder als een slak te rijden of het overige verkeer te hinderen), tot 1:12 bij stevig snelweggebruik (o.a. Duitsland).
Olieverbruik nihil gedurende deze 15000 km. M.u.v. een schoonheidsfoutje (stoelbekleding) niet in de garage geweest. Geen enkel rammeltje, piepje of kraakje. Geen lampje hoeven te vervagen of enige andere storing. Dat mag/moet natuurlijk ook niet bij deze km stand. Al eerder heb ik melding gemaakt over de stoel verstelling. Het werkt maar zou beter kunnen. Toevallig in de nieuwe Toyota C-HR gezeten en die stoelverstelling werkt prima. Ze kunnen het dus wel. De airco is afgelopen zomer voldoende gebleken.
Comfort en gebruiksmogelijkheden van de Verso staan op een bijzonder hoog niveau. Ook het trekken van een aanhangwagen/caravan is een buitengewoon comfortabele bezigheid. Door het ontbreken van schakelmomenten hou je voortdurend druk op de koppeling en daardoor geen schokken. Toyota heeft het trekgewicht (geremd) beperkt tot 1300 kg. Deze combinatie kan echter veel meer aan. Je merkt het bijna niet als dit gewicht er achter hangt. De toegestane kogeldruk bedraagt slechts 55 kg. Met een fietsdrager en twee fietsen zit je zo aan dit gewicht. Bij de nieuwste auto’s maakt Toyota verschil tussen kogeldruk voor aanhanger/caravan en als je de trekhaak gebruikt als fietsdrager.
Het brandstof verbruik is inmiddels zeer redelijk voor een auto van dit formaat. Hij lijkt zelfs iets zuiniger dan de vorige Verso. Het flexibele interieur heeft zich gedurende de tijd weer opnieuw bewezen.
Zoals eerder vermeld, heb ik in mijn zoektocht een aantal merken en type auto’s geprobeerd. Ook enkele SUV’s waaronder de Nissan Qashqai. Door de hogere bodemplaat en de iets minder hoge deuropening, is het in- uitstappen toch minder dan bij een MPV. BMW X1 vond ik te duur voor wat ze boden. Zo’n 10.000 Euro duurder was voor mij een reden om hier niet naar te kijken of te overwegen. Wel was ik benieuwd naar de rij eigenschappen, mede omdat autojournalisten over het algemeen hier lyrisch over zijn. Toevallig heeft een vriend afgelopen week een BMW X1 (2010) met 86.000 km gekocht. Betreft het model met achterwielaandrijving en sequentiële automaat. Het interieur ziet er prima uit en is duidelijk hoogwaardiger dan van de Verso . Exterieur is een kwestie van smaak. De automaat schakelt prima en bij het wegrijden/ file rijden beter dan de DSG van Volkswagen. De CVT is echter nog net iets soepeler en geheel schokvrij. Het rijden was niet slecht maar viel mij toch wat tegen. Ik vond het wat onrustig/stoterig, mogelijk mede veroorzaakt door de “originele/sportieve” velgen/banden. Als dit, of bij benadering, een door autojournalisten omschreven “rijders” auto is (wat dat ook moge zijn), laat ik deze, zeker gezien de prijs, aan mij voorbij gaan.
Nog steeds heel tevreden met de Verso. Ik kan op dit moment geen beter alternatief bedenken.
Binnenkort een afspraak maken voor de eerste beurt. Volgens Toyota na één jaar of 15.000 km, maar ik hou het op 15.000 km. Om na één jaar bij 10.000 km al een beurt te laten uitvoeren vind ik wat overdreven.
@ Vlex: Nee hoor,ik voel me niet beledigd. De definitie van een seniorenauto ken ik niet, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik heb inderdaad bijna 50 jr. mijn rijbewijs. Ik hou van een comfortabele, ruime/praktische auto. Zo nu en dan een keer flink doorrijden, waar het kan en mag, doe ik zeker wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar comfort zowel wat geluid als weggedrag betreft en beiden biedt de Verso in overvloed. Mijn keuze voor een auto begint bij deze criteria. Uiterlijk en merk is hier ondergeschikt aan. Als ik dus mijn wensen afvink, kom ik bijna vanzelf bij de Toyota Verso uit. Dat er mensen zijn die het een “seniorenauto” vinden doet mij niets. Bij de keuze voor een auto heb ik mij nooit laten leiden door wat een ander vindt. Ik ben erg pragmatisch ingesteld, vandaar mijn keuze. Bovendien ik moet hem zelf betalen.
Comfort met grote C
- 35.351 km
UPDATE 28-5-2019
35.463 km
Ruim 2,5 jaar verder. De Verso heeft bij 15.000 een kleine beurt (ongeveer € 200) en bij ruim 28.000 km een grotere beurt (€ 378 Euro) gehad. Verder geen (on)-kosten. De prijzen zijn wel inclusief mobiliteitsgarantie van telkens één jaar. Brandstof verbruik tussen 1-12 en 1-14. Olieverbruik nihil. .
Over enkele maanden wordt de auto vier jaar. Voor mij weer eens tijd om rond te kijken. Zoals eerder vermeld ook nu weer gekeken naar een wat kleinere auto. De Renault Captur bekeken. Botspreventie bleek niet mogelijk waardoor deze afviel. Daarna een proefrit gemaakt met de nieuwe toyota Corolla hatchback hybride. Erg laag, achterin weinig ruimte en het comfort vond ik niet geweldig. Voor een beetje uitvoering betaal je ook zo maar € 35.000. Ook nog gereden in de Toyota Rav4. Wat een verschil met de Corolla. Stil, comfortabel en zeer solide gevoel. Echt wel mijn ding, maar te groot. Intussen ook kennis gemaakt met de Seat Arona. Vind dit een mooie en van binnen ruime auto. Automaat is nu alleen te combineren met de 1 liter motor. Deze combinatie rijdt prima, maar minder soepel dan de Verso met CVT. Dit zeker bij het vanuit stilstand wegrijden. Je voelt dan duidelijk een schokje. Gevolg van het gebruik van droge koppelingsplaten bij de DSG die de Volkswagen groep gebruikt bij de lichtere motoren. Op zich geen dealbreker maar toch. Keurige inruil voor de Verso en niets stond de komst van de Arona in de weg, totdat mijn vrouw achter het stuur ging zitten Ze vindt de Arona een mooie auto, maar miste nu toch wel de hogere zit en het overzicht. 20 jaar MPV rijden laat kennelijk toch zijn sporen na. De zitpositie in de Seat Ateca vond ze wel prettig maar deze valt weer af door zijn grootte.
De verkoop van de Toyota Verso is in 2018 gestopt. Wel is in het model 2016 het Safety sense systeem (1) ingevoerd. Dit veiligheidssysteem vind ik toch wel een prettige gedachte. Het zal niet alles voorkomen, maar beperkt vermoedelijk wel letsel/schade. ik vind de Verso nog steeds een ontzettend comfortabele, gebruiksvriendelijke en zeer degelijke auto. Ondanks het feit dat ik de Verso uit kan tekenen, voor het eerst in 50 jaar gekeken naar een tweedehandse. Het model is nu 10 jaar op de markt en is zeker niet het meest flitsende model, Wel is het laatste model qua techniek nog helemaal bij de tijd. Dat er niet zoveel Verso’s zijn verkocht is niet erg. Blijft hij toch nog een beetje bijzonder. Ik geniet in ieder geval nog elke dag van deze fijne auto.
Jammer dat er bijna geen nieuwe MPV’s zijn. Alle merken zetten in op SUV en/of cross-over. Dit beperkt niet alleen de ruimte t.o.v.de MPV, maar zeker ook het instap gemak. M.u.v. de RAV4 zijn de huidige Toyota’s geen ruimte wonders. Dat doen andere merken gemiddeld beter.
De tijd zal het leren wat het uiteindelijk gaat worden. Tot nu toe niets dan lof voor de Verso.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Toyota Verso 1.6 D-4D-F Business (2014) - Test

Kia Carens - Toyota Verso - Vergelijkende Test

Toyota Verso - Renault Grand Scénic - Kia Carens

Toyota Corolla Touring Sports – Back to Basics

Toyota Sienna - Auto-immigratiedienst
