Toyota Starlet 1.3i Friend (1994)

autoreview

Toyota Starlet 1.3i Friend (1994)

Signalement

UitvoeringStarlet 1.3i Friend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf227.000 km
KM-stand laatst242.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Trouw maatje

  • 242.000 km

Begin februari 2013 werd mijn toenmalige Citroen BX afgekeurd, de auto was op. Na 315dkm mankeerde er heel wat aan, de laatste 65dkm had ik erin gereden. Alleen het nodige onderhoud is in die tijd gedaan. Uiteindelijk moest er voor de apk een geheel nieuwe uitlaat op, de twee voorste remklauwen lekte olie. Ook was de (eerste) koppeling op z'n einde en de distributieriem diende vervangen te worden. Ik hou wel van klussen, maar hier had ik geen zin meer in.

Dat moment moest en zou er een andere auto komen, liefst een citroen, in ieder geval iets Frans: citroen ax, citroen saxo.. toch weer een bx? Een Peugeot 205 behoorde ook tot de mogelijkheden. Toen veel autootjes bekeken in de prijsklasse 500-1000 euro. Maar ik vond het allemaal niks eigenlijk. Ondanks het feit dat de hele familie een Frans auto rijdt, toch gaan kijken naar iets japans, in eerste instantie een swift. Op dat moment ben ik toevallig langs een auto handelaar in het dorp gekomen, die normaal alleen in nieuwe(re) auto's handelt. Hij had dit wagentje staan, voor 750 mocht hij weg. Hij had:
- 227.000km ervaring
- nieuwe apk
- nieuwe distributieriem
- 4 goede banden
- nieuwe radiateur
- nieuwe startmotor
- 500km terug een beurtje gehad
- klein butjes in het linker voorspatbord.

Na een rondje gereden te hebben bleek alles wel te kloppen, technisch helemaal niets mee! Duurde wel lang voordat de motor op temperatuur kwam, maar het vroor dan ook flink. Het was geen probleem om de auto op de brug te bekijken, alle as/stuur/aandrijfas-hoesjes waren goed, geen rottigheid. Alleen een klein plekje van beginnende roest bij de tank (bekend probleem), dat werd bijgewerkt voor de 750 euro's die de auto moest kosten. De auto was nu van mij.

Rijgedrag:
Mede door het 1.3 12klepper (75pk) motor is het een vinnig karretje, hij komt rap van z'n plek af. Door zijn formaat issie lekker wendbaar en kun je lekker scheuren in het wagentje. Wanneer je te ver gaat begint de auto eerst heel voorspelbaar over zijn voorwieltjes te schuiven. Dat is eigenlijk een teken dat het niet veel harder kan. Als je dat wel probeert, gaat ook de (lichte) achterkant schuiven.. dit is wat minder goed te corrigeren.
Als je er normaal mee rijdt is er niks mis mee. Hij stuurt lekker direct, remmen zijn goed te doseren, koppelt licht, schakelt licht. De vering is wat stug te noemen na een citroen bx gewend te zijn. Op het begin knalde ik wel ns flink over n drempel, maar dat heb ik snel afgeleerd ;) Het is een ideaal autootje voor in het dorp/stad, op de snelweg issie wat minder thuis. Boven de 120 op de teller (110 gps) wordt het motorgeluid toch wel vermoeiend. Daarbij worden klein oneffenheden op de snelweg niet weggefilterd door de ophanging. Als je een brug op rijd dan ontgaat dat je zeker niet. Kleine dingetjes maar niet echt storend. Toch heb ik 3 sterren gegeven aan comfort, voor een klein/oud autootje is het voldoende.

Interieur
Het interieur ziet er goed uit, de materialen ogen dat wel wat goedkoop, maar van echte slijtage is nog geen sprake. Nja, de teksten op de stengels aan het stuur zijn afgesleten.. na 20 jaar en de bestuurdersstoel is een beetje doorgezakt.
Verder zit er helemaal niks op, geen interval voor de ruitenwisser, achterruitenwisser zelfs geen rechterbuitenspiegel. Die laatste heb ik er zelf opgezet. Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Onderhoud
April 2013: De motor komt nog steeds niet heel snel op temperatuur. De thermostaat losgehaald en deze bleef inderdaad open staan. De heb ik vervangen en natuurlijk ook de koelvloeistof vervangen. Kosten kvs+thermostaat 40 euro.

December 2013, 241dkm: De auto is apk gekeurd goedgekeurd tot half januari 2015, zonder opmerkingen (35 euro). Tijd voor wat onderhoud:
- olie +filter
- luchtfilter
- injectiereiniger
- 4 bougies
Onderhoud zelf uitgevoerd, kosten totaal 70 euro.
Ik heb wel het idee dat de startmotor minder fanatiek draait als de auto een paar dagen stil heeft gestaan, accu begint minder te worden vermoed ik. We gaan het zien, de startkabels liggen in ieder geval in de auto!

Af en toe mag er wel ietsjes olie bij, maar dat is niet ongebruikelijk voor een auto met deze leeftijd en kmstand. Dat zie ik dan ook niet als een probleem.

Concluderend is de starlet afgelopen 10 maanden waarin 15.000 km gereden zijn een trouw maatje gebleken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.