AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • RAV4

Avontuurlijk typetje

Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2000)

  • Autotest
26 september 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ruimtewagen, stationcar, reisauto en terreinauto in één: dat is de nieuwe RAV4 volgens Toyota. Want avontuur, dat is wat 4X4's zo aantrekkelijk maakt. Kamperen in het vrije, duiken aan een afgelegen strand of bergstroompjes doorwaden; met de RAV kan het.

Steeds minder terreinauto's worden gebruikt voor het doel waar ze voor ontworpen zijn: de prut in. Toyota zag dat al vroeg en presenteerde in 1994 de RAV4: een op alle vier wielen aangedreven personenauto die hoog op de poten staat. Waarom zou je een zwaar chassis, een dure tussenbak en oncomfortabele starre assen van de traditionele terreinauto toepassen als zo'n auto toch nooit terrein ziet? De nieuwe RAV4 kruipt nog verder naar een personenauto. 'Alternatief voor een stationcar of MPV,' prijst Toyota aan.
Meteen bij het zien van de RAV4 is duidelijk dat het niet om een échte terreinauto gaat. Zeker, hij is hoog en met stevige details als de hoekige bumpers en forse banden komt hij stoer over. Toch geven de snelle lijn op de flanken en de ver in de motorkap doorlopende koplampen hem de dynamiek en snelheid van een gewone personenauto. We vinden het uiterlijk zeer geslaagd. De RAV4 lijkt heel groot, maar dat komt door de hoogte en het design: een Golf Variant is net zo breed en zelfs iets langer. Wel prettig want al straalt de RAV4-rijder vrijheid uit, in de regel zal de RAV4 toch in de Mickey Mouse vakken van industrieterreinen en winkelcentra worden geparkeerd.
Laten we eens in de RAV4 rondneuzen. Speels en modern design. De grote middenconsole trekt meteen de aandacht. Niet alleen fraai van vorm maar ook mooi afgewerkt met grijs gespoten kunststof en verchroomde bouten. Het dashboard is sowieso een succes, want opnieuw heeft de RAV4 een cockpit met drie ronde klokken achter het stuurwiel. Prominent in het midden de toerenteller. Verder heeft Toyota zorg besteed aan het materiaalgebruik: hoogwaardige kunststoffen en een bekledingsstof waarbij het lijkt of er een netje over gespannen is. Spannend, al zijn er stoffen die beter ademen.
De stoelen zitten goed. Op de achterbank heeft de RAV4 een verrassing in petto: het zijn stoelen. Aan de ene kant erg handig, want net als in een ruimteauto zijn ze naar voor en achter te verschuiven. Ofwel er is meer beenruimte voor de achterzitters of extra bagageruimte voor Rakker. Alle vriendjes van Rakker kunnen zelfs mee als de achterstoelen worden opgeklapt of in één greep eruit worden getild. In beide laatste gevallen ontstaat er een mooie vlakke laadvloer. Maarrrr: het zijn er maar twee! De RAV4 is dus slechts een vierzitter.

De paden op...

...de lanen in, want de meeste RAV4's zullen hun banden op asfalt en klinkers slijten. De vorige RAV4 wist daar wel raad mee en ging ze als een onstuimige GTI te lijf. De nieuwe heeft een paar wilde haren verloren. Jawel, nog steeds zijn alle vier wielen onafhankelijk opgehangen, maar de vering is iets soepeler en de besturing wat minder direct. Toch is de balans voor een allrounder goed. Hobbels worden nog steeds stevig, maar comfortabeler verwerkt, de besturing is rustig op de autobaan en voldoende nauwkeurig in bochten. Opvallend is dat de RAV4 best in is voor een pittig bochtje. Hij is behoorlijk neutraal tot onderstuurd en door de permanente 4WD verandert de koers nauwelijks bij ruwe gaspedaalbewegingen.
Het ielige geluid van de 2-liter Toyota VVT-i motor valt een beetje tegen bij zo'n indrukwekkende bak. Ook is de viercilinder nadrukkelijk aanwezig. Toyota ziet kans om er 150 pk uit te peuteren en dat staat garant voor goede prestaties. De 0-100 km/h sprint duurt 10,5 s. Van 80-120 km/h klokken we de RAV in 4 en 5 in 10,0 en 14,8 s. De topsnelheid bedraagt 185 km/h. Bij dit strepen trekken komt de RAV4 uit op een verbruik van 1 op 9,7.
De RAV4 is rijkelijk voorzien van toeters en bellen. Zo is ABS standaard en vinden we op de Toyota lichtmetalen velgen, leren stuur en pookknop, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, mistlampen en een beperkt sperdifferentieel. Wie de Toyota wil hebben, maar hem te duur vindt, kan naar de maan lopen: de Linea Luna. Zonder sper, leer, elektrische spiegels en ramen achter, airco en lichtmetaal is deze met zo'n f 59.500 circa twee mille goedkoper.
Toyota heeft bewust de keuze voor een straatauto gemaakt en daardoor is de RAV4 een lekkere rij-auto geworden. Zeg maar dat hij het niveau van een goede MPV haalt. Bovendien is de uitstraling en de aankleding van het (vierpersoons!) interieur dik in orde. De missie van Toyota is beslist geslaagd. De RAV4 is bedoeld voor mensen die van alle walletjes willen eten: stoere uitstraling van een terreinauto, praktische interieurdetails van een MPV en niet teveel toegeven op het comfort van een personenauto.

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 33.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.245 mm / 1.785 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.490 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 640 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 211 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Sterke uitstraling
  • +Strak rijgedrag
  • +Praktisch en fraai interieur
  • -Geluidsniveau
  • -Vierzitter
  • -Geen zuinigheidswonder
  • Houd me op de hoogte over de Toyota RAV4
Toyota Toyota RAV4

Uitgelicht aanbod

    2.5 Hybrid AWD Business Intro | Bijkoop MP, wordt verwacht |

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Business Intro | Bijkoop MP, wordt verwacht |

    • 2019
    • 19.451 km

    € 42.445

    2.5 Hybrid AWD Black Edition

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition

    • 2021
    • 11 km

    € 51.500

    2.0 VVTi Linea Sol

    Toyota RAV4 2.0 VVTi Linea Sol

    • 2007
    • 132.910 km

    € 11.900

Meer Toyota RAV4 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota RAV4 specificaties
  • Toyota RAV4 occasions
  • Toyota RAV4 video's
Advies en informatie
  • Toyota RAV4 tests
  • Toyota RAV4 gebruikersreviews
  • Toyota RAV4 index
PREMIUM
Toyota Yaris - Oud en Nieuw

Toyota Yaris - Oud en Nieuw

Het lijkt wel alsof de Toyota Yaris pas gisteren zijn première beleefde. Toch is het alweer...

Lees meer
Toyota GR Yaris - Rij-impressie

Toyota GR Yaris - Rij-impressie

73

De nieuwe Toyota GR Yaris verhoudt zich tot andere Yarissen, zoals de creatie van Frankstein...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2019)

    4
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    Mitsuoka Buddy is geweldig verbouwde Toyota RAV4

    Mitsuoka Buddy is geweldig verbouwde Toyota...

    51
    • 29 oktober 2020
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - Eerste rijtest

    Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - Eerste rijtest

    • 29 september 2020
  • Review
    Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (2019)

    Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (2019)

    • 28 september 2020
  • Review
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019)

    8
    • 2 augustus 2020
  • Autonieuws
    Toyota RAV4 Hybrid als sinistere Black Edition

    Toyota RAV4 Hybrid als sinistere Black...

    41
    • 30 juli 2020
  • Review
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD First Edition (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD First Edition...

    9
    • 24 juni 2020
Merk
Merk
  • Review
    Toyota Starlet 1.3i Friend (1994)

    Toyota Starlet 1.3i Friend (1994)

    4
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Toyota onthult hybride hypercar voor 24 Uur van Le Mans

    Toyota onthult hybride hypercar voor 24...

    38
    • 15 januari 2021
  • Review
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2012)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    1
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Klassieke Toyota Land Cruiser als EV

    Klassieke Toyota Land Cruiser als EV

    19
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Toyota maakt meer bekend over hypercar

    Toyota maakt meer bekend over hypercar

    5
    • 6 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    40
    • 5 januari 2021
  • Review
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    2
    • 3 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep