Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • RAV4

Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2000)

Avontuurlijk typetje

Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2000)
  • Autotest
26 september 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ruimtewagen, stationcar, reisauto en terreinauto in één: dat is de nieuwe RAV4 volgens Toyota. Want avontuur, dat is wat 4X4's zo aantrekkelijk maakt. Kamperen in het vrije, duiken aan een afgelegen strand of bergstroompjes doorwaden; met de RAV kan het.

Steeds minder terreinauto's worden gebruikt voor het doel waar ze voor ontworpen zijn: de prut in. Toyota zag dat al vroeg en presenteerde in 1994 de RAV4: een op alle vier wielen aangedreven personenauto die hoog op de poten staat. Waarom zou je een zwaar chassis, een dure tussenbak en oncomfortabele starre assen van de traditionele terreinauto toepassen als zo'n auto toch nooit terrein ziet? De nieuwe RAV4 kruipt nog verder naar een personenauto. 'Alternatief voor een stationcar of MPV,' prijst Toyota aan.
Meteen bij het zien van de RAV4 is duidelijk dat het niet om een échte terreinauto gaat. Zeker, hij is hoog en met stevige details als de hoekige bumpers en forse banden komt hij stoer over. Toch geven de snelle lijn op de flanken en de ver in de motorkap doorlopende koplampen hem de dynamiek en snelheid van een gewone personenauto. We vinden het uiterlijk zeer geslaagd. De RAV4 lijkt heel groot, maar dat komt door de hoogte en het design: een Golf Variant is net zo breed en zelfs iets langer. Wel prettig want al straalt de RAV4-rijder vrijheid uit, in de regel zal de RAV4 toch in de Mickey Mouse vakken van industrieterreinen en winkelcentra worden geparkeerd.
Laten we eens in de RAV4 rondneuzen. Speels en modern design. De grote middenconsole trekt meteen de aandacht. Niet alleen fraai van vorm maar ook mooi afgewerkt met grijs gespoten kunststof en verchroomde bouten. Het dashboard is sowieso een succes, want opnieuw heeft de RAV4 een cockpit met drie ronde klokken achter het stuurwiel. Prominent in het midden de toerenteller. Verder heeft Toyota zorg besteed aan het materiaalgebruik: hoogwaardige kunststoffen en een bekledingsstof waarbij het lijkt of er een netje over gespannen is. Spannend, al zijn er stoffen die beter ademen.
De stoelen zitten goed. Op de achterbank heeft de RAV4 een verrassing in petto: het zijn stoelen. Aan de ene kant erg handig, want net als in een ruimteauto zijn ze naar voor en achter te verschuiven. Ofwel er is meer beenruimte voor de achterzitters of extra bagageruimte voor Rakker. Alle vriendjes van Rakker kunnen zelfs mee als de achterstoelen worden opgeklapt of in één greep eruit worden getild. In beide laatste gevallen ontstaat er een mooie vlakke laadvloer. Maarrrr: het zijn er maar twee! De RAV4 is dus slechts een vierzitter.

De paden op...

...de lanen in, want de meeste RAV4's zullen hun banden op asfalt en klinkers slijten. De vorige RAV4 wist daar wel raad mee en ging ze als een onstuimige GTI te lijf. De nieuwe heeft een paar wilde haren verloren. Jawel, nog steeds zijn alle vier wielen onafhankelijk opgehangen, maar de vering is iets soepeler en de besturing wat minder direct. Toch is de balans voor een allrounder goed. Hobbels worden nog steeds stevig, maar comfortabeler verwerkt, de besturing is rustig op de autobaan en voldoende nauwkeurig in bochten. Opvallend is dat de RAV4 best in is voor een pittig bochtje. Hij is behoorlijk neutraal tot onderstuurd en door de permanente 4WD verandert de koers nauwelijks bij ruwe gaspedaalbewegingen.
Het ielige geluid van de 2-liter Toyota VVT-i motor valt een beetje tegen bij zo'n indrukwekkende bak. Ook is de viercilinder nadrukkelijk aanwezig. Toyota ziet kans om er 150 pk uit te peuteren en dat staat garant voor goede prestaties. De 0-100 km/h sprint duurt 10,5 s. Van 80-120 km/h klokken we de RAV in 4 en 5 in 10,0 en 14,8 s. De topsnelheid bedraagt 185 km/h. Bij dit strepen trekken komt de RAV4 uit op een verbruik van 1 op 9,7.
De RAV4 is rijkelijk voorzien van toeters en bellen. Zo is ABS standaard en vinden we op de Toyota lichtmetalen velgen, leren stuur en pookknop, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, mistlampen en een beperkt sperdifferentieel. Wie de Toyota wil hebben, maar hem te duur vindt, kan naar de maan lopen: de Linea Luna. Zonder sper, leer, elektrische spiegels en ramen achter, airco en lichtmetaal is deze met zo'n f 59.500 circa twee mille goedkoper.
Toyota heeft bewust de keuze voor een straatauto gemaakt en daardoor is de RAV4 een lekkere rij-auto geworden. Zeg maar dat hij het niveau van een goede MPV haalt. Bovendien is de uitstraling en de aankleding van het (vierpersoons!) interieur dik in orde. De missie van Toyota is beslist geslaagd. De RAV4 is bedoeld voor mensen die van alle walletjes willen eten: stoere uitstraling van een terreinauto, praktische interieurdetails van een MPV en niet teveel toegeven op het comfort van een personenauto.

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 33.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.245 mm / 1.785 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.490 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 640 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 211 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota RAV4
Toyota Toyota RAV4

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

INFO
Toyota
Toyota
Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Comfort (5D/6H)
€ 549
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (5D/6H)
€ 594
Stel samen ▸
Auto.nl
Auto.nl
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (5D/CVT)
€ 670
Stel samen ▸
Arval
Arval
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Dynamic (5D/CVT)
€ 714
 
Toyota RAV4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota RAV4 2.0 Sol unieke km. stand!

    Toyota RAV4 2.0 Sol unieke km. stand!

    • 2003
    • 121.497 km

    € 7.750

    Toyota RAV4 2.0 I 3D 4WD | Afneembare Trekhaak

    Toyota RAV4 2.0 I 3D 4WD | Afneembare Trekhaak

    • 2000
    • 250.642 km

    € 3.950

    Toyota RAV4 2.0-16V VVT-i Sol

    Toyota RAV4 2.0-16V VVT-i Sol

    • 2003
    • 90.362 km

    € 8.500

Meer Toyota RAV4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota RAV4 / Suzuki Across

    88
    • 7 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota RAV4 specificaties
  • Toyota RAV4 occasions
  • Toyota RAV4 video's
Advies en informatie
  • Toyota RAV4 tests
  • Toyota RAV4 gebruikersreviews
  • Toyota RAV4 index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Black Edition (2022)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Black Edition...

    • 9 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

    4
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone (2019)

    2
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition...

    5
    • 2 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2016)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2016)

    5
    • 2 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2021)

    1
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019)

    10
    • 25 oktober 2021
meer reviews
Toyota Yaris Cross Hybrid- Afscheid Duurtest

Toyota Yaris Cross Hybrid- Afscheid Duurtest

35

Ruim een jaar geleden namen we afscheid van de Toyota Yaris die we een half jaar gehad hebben,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Achtergrond
    Toyota RAV4 EV: de verre voorloper van de bZ4X

    Toyota RAV4 EV: de verre voorloper van...

    14
    • 26 maart 2022
  • PREMIUM
    Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

    Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

    • 8 februari 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 PHEV - Test

    Toyota RAV4 PHEV - Test

    • 4 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
  • Nieuws
    Specificaties Lexus NX ook voor andere modellen

    Specificaties Lexus NX ook voor andere...

    7
    • 1 oktober 2021
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel vernieuwd

    Toyota RAV4 subtiel vernieuwd

    65
    • 14 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Autotest
    Toyota Aygo X - Zo rijdt de versie met CVT-automaat

    Toyota Aygo X - Zo rijdt de versie met...

    75
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Toyota Supra komt ook met handbak

    Toyota Supra komt ook met handbak

    28
    • 15 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden