Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • RAV4

Toyota RAV4 2.0 D4-D Linea Sol (2002)

Charmeur

Toyota RAV4 2.0 D4-D Linea Sol (2002)
  • Autotest
14 mei 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eindelijk heeft Toyota nu een sport-ute met diesel. De RAV4 is sind kort leverbaar met de moderne common rail D4-D dieselmotor. Hoe de RAV4 D4-D in het dagelijks leven bevalt, onderzoeken we in deze test.

Toyota liep niet voorop met direct ingespoten dieseltechniek, maar sinds vorig jaar hebben de Japanners zo'n motor in het programma. AutoWeek testte hem al in de Avensis en de Previa en sinds kort is nu ook de RAV4 naast de 1.8- en 2.0-benzinevarianten met de D4-D krachtbron leverbaar. Ter opfrissing van het geheugen: D4-D staat voor Direct ingespoten 4-takt Diesel.
We vallen maar meteen met de deur in huis: de dieselmotor levert een grote bijdrage aan het begrip 'sport' van deze sport-ute. We zijn al gewend aan het feit dat diesels nauwelijks meer hoeven onderdoen voor GTI-achtige motoren en dat geldt ook voor Toyota's D4-D 16-klepper. Dat komt niet zozeer vanwege zijn vermogen van 116 pk, maar eerder dank zij zijn fraaie koppel van 250 Nm dat al bij 1800 tpm beschikbaar is.
De common rail diesel stuwt de 1370 kg zware RAV4 in nog geen 12 tellen naar 100 km/h. Afgezien van het feit dat dit geen sportwagenacceleratie is, laat je daarmee wel menig verbaasde personenwagenbestuurder achter je. Het sterke karakter van de D4-D komt nog meer tot uiting tijdens de tussenacceleraties. In alle versnellingen trekt hij lekker door. Binnen vier tellen schiet hij van 50-80 km/h in '3' en in '4' valt de tijd van 5,8 s al evenmin in de categorie dralen. Dat geldt trouwens ook voor de inhaalproef van 80-120 km/h die deze Toyota in de vierde versnelling binnen tien seconden aflegt. Feit is dat de D4-D zowel van 50-80 als van 80-120 km/h de 2-liter benzinevariant dik verslaat (AW 2001/35). Wie op de grote weg wil doorstomen, kan met een top van 170 km/h plezierig vlot uit de voeten.
Ondanks zijn moderne constructie laat deze zelfontbrander nog wel het klassieke dieselgeluid horen. Na de koude start – voorgloeien is gebeurd voordat je het ziet – is hij nogal brommerig, maar op kruissnelheid van 120 km/h bij zo'n 2800 tpm is het allerminst storend. Het brandstofverbruik is trouwens, gezien de acceleratietests, onze zware voet en een stukje Duitse autoweg met 1:11,4 niet eens zo slecht. In "t dagelijks gebruik kan dat dus beslist zuiniger.

Punt voor kritiek
Is de motor nummer één bij de beoordeling van de rij-kwaliteiten van deze RAV4, het onderstel mag er ook zijn. De RAV4 heeft geen apart chassis maar heeft een monocoque en het onderstel is daar direct aan bevestigd. Met McPhersonpoten vóór, dubbele draagarmen achter en een stugge afstelling valt de wegligging eveneens in de categorie sportief. Dit ondanks het hoge zwaartepunt dat dit soort auto's van nature nu eenmaal heeft. Hard door bochten rijden is geen probleem en als de RAV4 op zijn grens komt, gaat hij keurig over vier wielen schuiven. Een verminderde druk op het gaspedaal is het medicijn om hem onder controle te houden. In het begin vonden we hem wat raar aanvoelen, maar na het op de juiste spanning brengen van de banden was dat gevoel verdwenen.
De besturing is oké, niet heel direct, maar wel nauwkeurig.
Schakelen met de vijfbak gaat soepel en zonder haperen. De remmen, mét ABS en EBD, voldoen prima en opmerkelijk is dat de RAV4 niet eens zo heel erg duikt bij een noodstop. Vatbaar voor kritiek is echter de koppeling. Die maakt een te lange slag. Dat went misschien, maar wij vonden het na vijf dagen nog steeds vervelend. Als je even niet bij de les bent, slaat zó de motor af.

Heuveltje op
Zijn permanente vierwielaandrijving is uiteraard ook van invloed op de rijkwaliteiten van deze Toyota. De RAV4 heeft een centrale viscokoppeling, die het koppel 50/50 over voor- en achterwielen verdeelt. Onze Linea Sol-versie is bovendien standaard voorzien van een limited sperdifferentieel op de achterwielen. Dat houdt in dat als één wiel doorslipt, het andere aandrijving houdt.
Voor echte terreinkwaliteiten moet je niet bij de RAV4 zijn. Zo mist hij een lage gearing. Daarvoor moet je bij de Landcruiser zijn – om "t maar bij het eigen merk te houden. Toch kan je met de RAV4 heus wel het terrein in. Met moed, beleid en trouw en behoorlijke druk op het gaspedaal kan je met de RAV4 wel een off-road hellinkje nemen. Zijn in- en uitloophoek is met 31 graden niet eens zo slecht, al moet je met een bodemspeling van 18 cm wel oppassen voor obstakels.
Bij de RAV4 moet je het geluid van het onderstel dat doorklinkt in het interieur op de koop toenemen.

Best handig
Van het uiterlijk van de RAV4 zijn we nogal gecharmeerd. Hij ziet er in deze uitvoering extra stoer uit met zijn forse luchtinlaat op de motorkap. Zijn afwerking en de gebruikte materialen in het interieur maken eveneens indruk. Leuk zijn de aluminium details in het dashboard en de opvallende lichte wijzerplaten voor de drie klokken die we door het lekker dikke driespaaks stuur zien.
De cockpit is praktisch uitgevoerd en er is veel aandacht besteed aan kleine dingen. Zo zijn de bekerhouders voorin de middenconsole multifunctioneel: ze zijn groot genoeg voor plastic halve literflesjes, maar ze hebben een soort schuifjes, die kleine blikjes of kartonnetjes frisdrank stevig 'vasthouden'. Best handig dus.
Voldoende vakken, in de portieren, in de middenconsole, onder de middenarmsteun en in het dak ontbreken niet. Bovendien, misschien heeft u het al eerder gelezen, is de achterbank verschuifbaar voor het rekken van bagageruimte. Bovendien zijn de twee gelijke delen omklapbaar en zelfs uitneembaar. Handig, net als de vlakke laadvloer en de lage tildrempel. Dat kan natuurlijk met zo'n reservewiel op de achterdeur. Daarmee moet je wel rekening houden bij het inparkeren, want het kost extra centimeters. Vervelend is dat de achterdeur aan de verkeerde kant (rechts) scharniert. Nog meer extra centimeters zijn trouwens nodig bij het parkeren als je die deur moet openen om je spullen uit de RAV4 te halen.

Tja . . .
Toyota weet wel hoe ze auto's moeten bouwen, maar jakkie-nog-an-toe: wát een bedrag staat er op dat prijskaartje! Onze Linea Sol kost maar liefst € 35.247 en dan heb je nog geen metallic lak (€ 456), leren bekleding (€ 2058) of een elektrisch glazen schuif-/kanteldak (€ 1189). Wat je wel hebt zijn airbags vóór (opzij zijn ze niet leverbaar), elektrische bediening van raampjes en spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, lichtmetalen velgen en mistlampen vóór.
Maar goed, degenen die toch zoveel geld voor deze RAV 4 over hebben, zullen zich niet bekocht hoeven voelen. Het is een 'good looking' sport-ute met uitstekende rijkwaliteiten en een fijne motor.

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 33.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.245 mm / 1.785 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.490 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 640 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 211 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota RAV4
Toyota Toyota RAV4

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

INFO
Toyota
Toyota
Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Comfort (5D/6H)
€ 599
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Toyota RAV4 2.0 VVT-iE 2WD Active (5D/6H)
€ 614
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Dynamic (5D/CVT)
€ 772
 
Toyota RAV4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota RAV4 Automaat 2.0-16V VVT-i Luna 4WD-Airco-Trekhaak-Leer

    Toyota RAV4 Automaat 2.0-16V VVT-i Luna 4WD-Airco-Trekhaak-Leer

    • 2002
    • 150.228 km

    € 5.500

    Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD / AUTOMAAT / LEDER / AIRCO / TREKHAAK / SCHUIFKANTELDAK / ALU VELGEN

    Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD / AUTOMAAT / LEDER / AIRCO / TREKHAAK / SCHUIFKANTELDAK / ALU VELGEN

    • 2003
    • 247.827 km

    € 4.999

    Toyota RAV4 2.0-16V VVTI LUNA 4WD 3-DRS | AIRCO

    Toyota RAV4 2.0-16V VVTI LUNA 4WD 3-DRS | AIRCO

    • 2001
    • 243.911 km

    € 4.345

Meer Toyota RAV4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota RAV4 / Suzuki Across

    88
    • 7 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota RAV4 specificaties
  • Toyota RAV4 occasions
  • Toyota RAV4 video's
Advies en informatie
  • Toyota RAV4 tests
  • Toyota RAV4 gebruikersreviews
  • Toyota RAV4 index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 (2014)

    Toyota RAV4 (2014)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone...

    7
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2017)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2017)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

    4
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Black Edition (2022)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Black Edition...

    • 9 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

    4
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone (2019)

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Bi-Tone (2019)

    2
    • 3 november 2021
meer reviews
Test: Toyota GR Supra iMT

Test: Toyota GR Supra iMT

53

Niet zo lang geleden maakte we kennis met de nieuwe Toyota GR86, maar tijdens dat event hebben...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    223
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Achtergrond
    Toyota RAV4 EV: de verre voorloper van de bZ4X

    Toyota RAV4 EV: de verre voorloper van...

    14
    • 26 maart 2022
  • PREMIUM
    Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

    Kia Sportage vs. Toyota RAV4 - Dubbeltest

    • 8 februari 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 PHEV - Test

    Toyota RAV4 PHEV - Test

    • 4 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    34
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    223
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden