Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2000)
Avontuurlijk typetje
Steeds minder terreinauto's worden gebruikt voor het doel waar ze voor ontworpen zijn: de prut in. Toyota zag dat al vroeg en presenteerde in 1994 de RAV4: een op alle vier wielen aangedreven personenauto die hoog op de poten staat. Waarom zou je een zwaar chassis, een dure tussenbak en oncomfortabele starre assen van de traditionele terreinauto toepassen als zo'n auto toch nooit terrein ziet? De nieuwe RAV4 kruipt nog verder naar een personenauto. 'Alternatief voor een stationcar of MPV,' prijst Toyota aan.
Meteen bij het zien van de RAV4 is duidelijk dat het niet om een échte terreinauto gaat. Zeker, hij is hoog en met stevige details als de hoekige bumpers en forse banden komt hij stoer over. Toch geven de snelle lijn op de flanken en de ver in de motorkap doorlopende koplampen hem de dynamiek en snelheid van een gewone personenauto. We vinden het uiterlijk zeer geslaagd. De RAV4 lijkt heel groot, maar dat komt door de hoogte en het design: een Golf Variant is net zo breed en zelfs iets langer. Wel prettig want al straalt de RAV4-rijder vrijheid uit, in de regel zal de RAV4 toch in de Mickey Mouse vakken van industrieterreinen en winkelcentra worden geparkeerd.
Laten we eens in de RAV4 rondneuzen. Speels en modern design. De grote middenconsole trekt meteen de aandacht. Niet alleen fraai van vorm maar ook mooi afgewerkt met grijs gespoten kunststof en verchroomde bouten. Het dashboard is sowieso een succes, want opnieuw heeft de RAV4 een cockpit met drie ronde klokken achter het stuurwiel. Prominent in het midden de toerenteller. Verder heeft Toyota zorg besteed aan het materiaalgebruik: hoogwaardige kunststoffen en een bekledingsstof waarbij het lijkt of er een netje over gespannen is. Spannend, al zijn er stoffen die beter ademen.
De stoelen zitten goed. Op de achterbank heeft de RAV4 een verrassing in petto: het zijn stoelen. Aan de ene kant erg handig, want net als in een ruimteauto zijn ze naar voor en achter te verschuiven. Ofwel er is meer beenruimte voor de achterzitters of extra bagageruimte voor Rakker. Alle vriendjes van Rakker kunnen zelfs mee als de achterstoelen worden opgeklapt of in één greep eruit worden getild. In beide laatste gevallen ontstaat er een mooie vlakke laadvloer. Maarrrr: het zijn er maar twee! De RAV4 is dus slechts een vierzitter.
De paden op...
...de lanen in, want de meeste RAV4's zullen hun banden op asfalt en klinkers slijten. De vorige RAV4 wist daar wel raad mee en ging ze als een onstuimige GTI te lijf. De nieuwe heeft een paar wilde haren verloren. Jawel, nog steeds zijn alle vier wielen onafhankelijk opgehangen, maar de vering is iets soepeler en de besturing wat minder direct. Toch is de balans voor een allrounder goed. Hobbels worden nog steeds stevig, maar comfortabeler verwerkt, de besturing is rustig op de autobaan en voldoende nauwkeurig in bochten. Opvallend is dat de RAV4 best in is voor een pittig bochtje. Hij is behoorlijk neutraal tot onderstuurd en door de permanente 4WD verandert de koers nauwelijks bij ruwe gaspedaalbewegingen.
Het ielige geluid van de 2-liter Toyota VVT-i motor valt een beetje tegen bij zo'n indrukwekkende bak. Ook is de viercilinder nadrukkelijk aanwezig. Toyota ziet kans om er 150 pk uit te peuteren en dat staat garant voor goede prestaties. De 0-100 km/h sprint duurt 10,5 s. Van 80-120 km/h klokken we de RAV in 4 en 5 in 10,0 en 14,8 s. De topsnelheid bedraagt 185 km/h. Bij dit strepen trekken komt de RAV4 uit op een verbruik van 1 op 9,7.
De RAV4 is rijkelijk voorzien van toeters en bellen. Zo is ABS standaard en vinden we op de Toyota lichtmetalen velgen, leren stuur en pookknop, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, mistlampen en een beperkt sperdifferentieel. Wie de Toyota wil hebben, maar hem te duur vindt, kan naar de maan lopen: de Linea Luna. Zonder sper, leer, elektrische spiegels en ramen achter, airco en lichtmetaal is deze met zo'n f 59.500 circa twee mille goedkoper.
Toyota heeft bewust de keuze voor een straatauto gemaakt en daardoor is de RAV4 een lekkere rij-auto geworden. Zeg maar dat hij het niveau van een goede MPV haalt. Bovendien is de uitstraling en de aankleding van het (vierpersoons!) interieur dik in orde. De missie van Toyota is beslist geslaagd. De RAV4 is bedoeld voor mensen die van alle walletjes willen eten: stoere uitstraling van een terreinauto, praktische interieurdetails van een MPV en niet teveel toegeven op het comfort van een personenauto.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Sol 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 33.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 192 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.245 mm / 1.785 mm / 1.680 mm |
Wielbasis | 2.490 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 640 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 211 g/km |