Toyota RAV4 2.0 16V VVT-i Linea Luna 4WD (2001)

Luxepaard

Toyota RAV4 2.0 16V VVT-i Linea Luna 4WD
Ze stammen af van auto's voor het zware werk, die luxe 4WD's van vandaag die zelden of nooit off-road gaan, maar zich thuis voelen in de moderne asfaltjungle. Van werkpaarden zijn het luxepaarden geworden. Is bij de Toyota RAV4 het fokprogramma geslaagd?

Toyota doet het met de RAV4 technisch rustig aan. De centrale viscokoppeling verdeelt het motorvermogen fifty/fifty over voor- en achterwielen. Dat is tenminste zo bij de Linea Luna; de duurdere Linea Sol krijgt bovendien LSD mee. En LSD staat hier niet voor de bekende drug, maar voor "Limited Slip Differential" (differentieel met beperkte slip). Toyota beweert niet dat je daarmee beter uit de voeten zou kunnen in het terrein, maar zegt in de folder: "Door dit systeem trekt de RAV4 nog sneller op vanuit stilstand en heeft de auto een nog betere wegligging, waardoor u nog sportiever kunt rijden." Tegenwoordig zijn de on-road eigenschappen van 4WD"s eigenlijk veel belangrijker dan de off-road capaciteiten. Toyota heeft loepzuiver op dat feit ingespeeld door bij de RAV4 juist dáár het accent te leggen. Dat die RAV4 een luxepaard is, zie je ook aan z"n vormgeving. Hij heeft geen stoere, robuuste, no-nonsense vormen, maar kreeg opvallend elegante lijnen. Maar hoe rijdt nu dit luxepaard voor asfaltcowboys? De Toyota komt heel dicht bij een gewone "luxe" auto van het formaat van een kleine middenklasser. Zo voelt hij ook aan. Comfortabel, ook als er hobbels verwerkt moeten worden. En ook verder is hij heel makkelijk in de omgang; met een vanzelfsprekende besturing waarmee je hem vlotjes in de bedoelde richting dirigeert en een voorbeeldig schakelende versnellingsbak. De RAV4 maakt een lichtvoetige indruk. En dat is wel logisch, want hij is relatief licht en klein. Dat maakt hem makkelijk handelbaar. Ook in snellere bochten. Daar kun je hem - mede dankzij de permanente vierwielaandrijving - behoorlijk neutraal doorheen sturen. Wat bij het vlottere bochtenwerk ook meehelpt, is dat de carrosserie niet hinderlijk gaat overhellen.

Paarden onder de kap

De RAV4 haalt uit z"n 2.0 16v VVT-i motor 150 pk en is daarmee behoorlijk krachtig. Verder komt hij aan 192 Nm. Daarmee zet hij goede waarden neer, zowel in snelheid als in acceleraties. Houdt ons luxepaard zich een beetje koest? Wel, in ieder geval is hij niet zo stil als de luxe limousines van vandaag. Bij een constant tempo van honderd kilometer was er 68,0 dB, bij 120 km/h 71,5 dB. Geen reden tot klagen; ook al omdat er geen hinderlijke motorgeluiden werden gehoord.
Gaat het er in het interieur ook een beetje luxe aan toe? Nou, ongeveer zo luxe als in een gewone luxe wagen. We komen gewone autostoelen tegen, bekleed met gewone autostoelenstof. Van het dashboard is extra werk gemaakt; met aluminiumkleurige accenten op diverse plaatsen. Zo zijn de drie instrumenten aluminiumgerand en springt de toerenteller - in het midden van het instrumentenpaneel - iets naar voren. Alu-afwerking ook op de middenconsole en om de versnellingspook. Duidelijk zichtbare kruiskopschroeven zorgen voor een "tech-look". Bekerhouders mogen natuurlijk niet ontbreken. We vinden er twee vóór de versnellingspook. Losse spullen kun je kwijt in flinke portiervakken, in een ruimte naast de handrem en in een bak in de middenarmsteun. In de dakconsole zit "n brillenvak.
Naar achteren. Daar vinden mensen die meereizen genoeg ruimte voor hoofd en benen. Er zijn ook - kleine - portiervakken, en bekerhouders. Op de achterbank van de RAV4 heerst een zekere halfslachtigheid. We zien twee duidelijk gescheiden zetels en twee hoofdsteunen. Maar er is toch wel rekening gehouden met een derde - middelste - passagier, want daarvoor is een derde driepunts rolgordel present. Op zoek naar z"n nieuwe identiteit heeft de RAV4 trekjes van een MPV overgenomen. Zo kun je het zitmeubilair achterin naar voren schuiven om meer bagageruimte te scheppen. En er is meer; de bank laat zich ook in - gelijke - delen naar voren klappen. Bovendien kun je de stoelen - elk apart - verwijderen. Kan allemaal goed van pas komen. Handig is ook dat de RAV4 een netjes vlakke laadvloer heeft, en een lage tildrempel. Dat kan omdat het reservewiel achter op de achterdeur zit. Maar dat heeft weer een nadeel, want deze opent op z"n Japans naar de stoep toe. Dat komt minder goed uit.
Als we op zoek gaan naar een luxe paard, een auto voor de urban-cowboy, de 4WD die het verst afstaat van het werkpaard waaruit hij is geëvolueerd, komt de elegante en makkelijk handelbare Toyota RAV4 zeker in aanmerking; een wagen die heel dicht in de buurt komt van een MPV en ongeveer net zo multifunctioneel is. De auto ook die krachtig, snel en zuinig is.

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.0 16v VVT-i Linea Luna 4WD
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 27.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 3.800 mm / 1.735 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.280 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 640 kg
Banden215/70R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 211 g/km

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum