Toyota Prius 1.8 HSD – 2013 – 379.315 km - Klokje Rond

De perfecte taxi

157 reacties

Video
AutoWeek 50 2021
AutoWeek 50 2021

Je leest het in AutoWeek 50 2021

In dik vier jaar tijd ging deze Toyota Prius van 50.000 naar 380.000 kilometer en dan hoofdzakelijk als taxi in Amsterdam. Bepaald geen luizenleventje voor een auto en evenmin voor de man of vrouw achter het stuur. Toch deed Joeri dat met volle overtuiging en veel plezier. Dat zijn Prius al die tijd een trouwe bondgenoot was, laat zich niet zo moeilijk raden.

Vraag een taxichauffeur in een Duitse stad waarom hij niet voor een ander merk kiest dan de Mercedes-Benz waarin hij rijdt, dan is het antwoord meestal “Nein, das halt nicht”, wat zoveel betekent als: ‘de gemiddelde auto is niet opgewassen tegen de geseling die taxirijden heet en ik kijk graag naar die ster aan het eind van de motorkap’.Toch zaagt Toyota aan de poten van die heilige stoel uit Stuttgart. Bij de oosterburen (en ook bij ons in Nederland) zie je in veel steden de Prius als taxi en dat is niet zonder reden. Behalve betrouwbaar en goedkoop in onderhoud, is deze Toyota heel erg zuinig. Het hybridesysteem is juist in druk stadsverkeer volledig in zijn element.

Joeri is er enthousiast over. “Mensen vragen mij vaak wat voor auto ze moeten kopen, aangezien ik ooit monteur was. Mijn advies is dan altijd: koop een hybride Toyota, maakt niet uit welke. Kijk maar naar mij. Ik reed 80.000 kilometer per jaar door en om Amsterdam, met soms een verre rit. En altijd ’s avonds en ’s nachts, dan heb je het meeste te doen. Ik begon zo rond vier uur ’s middags en reed door tot diep in de nacht, soms tot vier uur in de ochtend. Dan maak je de gekste en leukste dingen mee. En gelukkig is het nooit uit de hand gelopen, je hoort soms de raarste verhalen.

De reacties van klanten op de Prius zijn vaak positief en ze willen soms weten hoe zuinig hij is en hoe het hybridesysteem werkt. Heel af en toe denkt een klant zelfs dat het een elektrische auto is. Niet zo vreemd. Als je rustig optrekt, gebruikt hij eerst de elektromotor.”

WEINIG REPARATIES

Hoe het met de techniek gesteld is, gaat keurmeester Tim de Leeuw ons vertellen. Maar aan de koets en aan het interieur is niet te zien dat hiermee meer dan tienduizend taxiritten zijn gemaakt. Gemiddeld zo’n twintig per dag, drie jaar lang. De achterbank vertoont niet het geringste spoortje van slijtage, waardoor we Joeri er zelfs even van verdenken dat hij er een nieuwe in heeft gezet. Maar niets is minder waar.

Al het onderhoud deed hij zelf. “Heel veel heb ik er niet aan hoeven sleutelen”, zegt hij. “De enige echte reparaties waren twee keer hetzelfde voorwiellager en de waterpomp. Verder het reguliere werk en ik heb de versnellingsbakolie twee keer ververst. Vlak na aanschaf merkte ik al op dat de motor niet helemaal mooi rond liep, vooral stationair voelde je dat. Ik heb toen de EGR (de uitlaatgasterugvoerklep, red.) gedemonteerd, die bleek zo goed als dicht te zitten. Het hele inlaattraject was sterk vervuild.

Na een grondige schoonmaakbeurt liep de motor weer als een zonnetje en dat is hij altijd blijven doen. In de eerste vier jaar van zijn bestaan heeft deze auto voornamelijk korte ritten gemaakt, daar wordt een motor niet beter van. Mijn vorige auto was trouwens ook een Prius, die van de tweede generatie. Ik heb nog even de plug-in-versie over­wogen, die is namelijk nog weer wat zuiniger dan de mijne, ook als je de accu niet oplaadt. Maar die was echt stukken duurder en dan ga je toch weer zitten rekenen hè? En uiteindelijk ben ik met een gemiddelde van 1 op 20 heel tevreden.”

Intussen kijkt Tim vol belangstelling naar de katalysator van de Prius, wat tevens een populair onderdeel is bij het dievengilde. En waar normaal gesproken Tim (of Joep) tekst en uitleg geeft, is het dit keer de eigenaar van de auto zelf die de techneut van Carrec een beetje kennis bijbrengt. Er loopt namelijk een leiding van het motorkoelsysteem van en naar de katalysator en die heeft alles te maken met de efficiency van de motor, die daardoor sneller op temperatuur komt. Bij erg lage temperaturen wordt juist de kat sneller warm en daardoor doet hij zijn reinigende werk beter.

VAN DE TAXI OP DE TRUCK

Bij de Prius staat werkelijk alles in het teken van een zo laag mogelijk brandstofverbruik en een zo laag mogelijke uitstoot. Dat valt te prijzen. Joeri: “Als vrienden mij vragen hoe dat precies werkt met elektrisch rijden, dan vertel ik ze gewoon dat de Prius een heel erg zuinige benzineauto is. Zo moet je hem zien. Begin 2020 ben ik gestopt met taxirijden en je snapt waarschijnlijk wel waarom. Corona. Sinds die tijd zit ik weer op de vrachtwagen, daar had ik ook alle papieren voor. En uiteraard de nachtritten, dat is het fijnst. De weg bijna voor je alleen, geen stress door files en altijd op tijd op je bestemming.

Het betaalt nog beter ook, want het was geweldig hoor, dat rijden door Amsterdam, maar rijk word je er niet van. Tegenwoordig rijd ik maar 60 kilometer per dag en met mijn Prius blijf ik rijden tot de wielen eronder vandaan vallen. Dat duurt nog wel even.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Hij is in erg goede staat, al helemaal voor een auto die een flink deel van zijn leven als taxi in Amsterdam is gebruikt. Hij ziet er van zowel vanbinnen als vanbuiten netjes uit en rijdt ook prima. Wel rammelde er in het interieur het een en ander, dat verwacht je niet. Sowieso is het een erg lawaaierige auto en voelt alles vanbinnen erg cheap aan. De herrie van de vacuümpomp voor de rembekrachtiging is heel irritant. Ik begrijp dat Joeri het onderhoud zelf uitvoert en dat blijkt in dit geval erg goed te gaan.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Toyota
Model Prius 1.8 HSD Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.797 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 207 Nm bij 2.800 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.460 mm / 1.745 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s
Brandstofverbruik 3,9 l/100km
CO2-uitstoot 89 g/km

Lezersreacties (157) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.