Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2013)

autoreview

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2013)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf178.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De investering waard?

  • 191.000 km

7 jaar oud en al richting 200.000 km, vol 'nieuwe' techniek. Vertrouw ik Toyota daarop? Na mijn eerste Toyota, een Verso die er bij koop 10 jaar en 215.000 km op had zitten, dacht ik van wel. Het ding gaf nooit een krimp. En zo zijn de eerste acht maanden van de Prius sinds de koop vlak voor de Corona-lockdown ook gegaan. Probleemloos. Dus dit wordt een saaie review ;-)

"Waarom weer een nieuwe auto?"
vroeg mijn vrouw. Sja, ik had de Verso zelf de lucht in geprezen. Mijn kinderen hadden er alle drie veel veilige eerste kilometers mee gemaakt met hun kersverse roze kaartjes. Ik stouwde hun spullen in de al goed gebruikte bagageruimte richting studiestad. Zomervakanties door het hele voormalig Oostblok. Alles vlekkeloos. En dan toch vervangen? Ja, juist daarom. Misschien kon ie nog wel even, maar hij was goed geweest voor deze tijd. Nu werd hij te groot, was ook niet de zuinigste/schoonste en natuurlijk wilde ik weer eens wat anders.

Mijn koopargumenten waren helder:
1) een upgrade naar meer luxe en comfort;
2) lager brandstofverbruik en kosten;
3) nu ik nog geen EV kan betalen durf ik daar met de Verso niet op te wachten en wil ik een tussenoplossing voor mijn bijdrage aan lagere uitstoot;
De weggevallen argumenten vóór de Verso telden ook mee:
4) een deukje of krasje moet kunnen (kids zijn ervaren en minder thuis);
5) ruimte voor 5 personen + bagage (onze vakanties zijn nu in kleiner gezelschap)
ad 2 en 3) mijn vrouw verdubbelde onze kilometers door een nieuwe opdrachtgever, wat ik bij aankoop nog niet wist, maar dit bleek dus erg relevant! En het gemak van de automaat en parkeerhulp, die mijn vrouw over de streep trokken, werden ook extra relevant :-)

De kandidaten binnen ons budget (10 à 14 mille) waren de Prius, de Audi A3 e-tron en de Ford C-max Plug-in Hybrid. Allemaal voorbij de 2 ton op de teller.
Die laatste viel snel af na een proefrit. Voelde gewoon niet goed en de blik van mijn vrouw toen de kofferbak openging zei vervolgens genoeg.
Toen de e-tron. De duurste. Géén vergelijk met de andere twee qua gevoel van luxe. Lang over getwijfeld. Hoofd en hart in strijd. Toch voor mijn centen gekozen.
De Prius dus. Bij twee particulieren proefritten gemaakt. Technisch allemaal mooi en eenvoudig bedienen, maar die e-tron bleef door mijn hoofd spoken. Die best stevige rijgeluiden, die vering, dat deed de e-tron beter. Maar de Prius was ook weer veel beter dan de Verso en zeker acceptabel, maar...
Een maand later kwam er een exemplaar voorbij met 178.000 km en zéér goed bijgewerkt door de laatste eigenaar. Glascoating, schoonmaak, accucheck. Zag er tiptop uit. Dat en mijn vertrouwen in Toyota hakten mijn knoop door. En de Verso ging op transport naar Afrika, om daar een nog ouwere bak te vervangen.

December 2022, Geen spijt!

  • 222.000 km

Geen spijt dus. Geen pijn. Veel comfort nu iedereen alles geroutineerd weet te bedienen, met adaptive cruise control als meest luxe onderdeel. Echter over het comfort daarvan zijn we het eens, niet fijn. Plots wordt er ingehouden, eerder dan nodig omdat hij standaard start op de grootste afstand. Even van 'drie streepjes' naar één zetten, of toch maar weer uit. Te onrustig voor verkeer met veel inhaalwerk.
De auto is verder zo zuinig, fijn, helemaal toen de benzine zo duur werd.

De accu capaciteit is nu, in de winter maximaal zo'n 16km. Dat zal de meeste lezers vooral interesseren. Was ook mijn grootste zorg bij aankoop, wat daarvan over blijft. Maar valt mij niet tegen!
Op vakantie, met weinig laadbeurten tussen het tanken in, rijd hij plm. 1 op 22. Veel snelweg met redelijke lading normaal met verkeer mee (120 p/u). Ik vind het heel netjes?

En geen pijn; beurten zonder extra kosten. Toyota, bedankt

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens