Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2012)

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2012)

UitvoeringPrius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018

game changer

Game changer,

De eerste omschrijving wat in mij opkwam toen ik voor het eerst in deze auto ging rijden.
Mijn vorige auto (Renault lagune 2.0i Turbo automaat) was aan vervanging toe, hier bij maar besloten mn budget te verhogen naar een bedrag dat ik een goede en betrouwbare auto kon aanschaffen.
Na veel frustraties van de onderhoudskosten en reparaties van de Renault (!) werd het toch eens tijd te gaan kijken naar een auto die beter was voor mn bankrekening.
Samen met mn vrouw naar de Toyota dealer gegaan in Noordwijk om daar eens te kijken wat ze hebben staat in ons budget.
Na wat speurwerk stond daar ook een Toyota Prius plug-in Hybride.
Niet direct een auto waar ik gelijk bij stil zou staan maar toch maar eens een blik in geworpen.
Eerste indruk was toch wel verrassend te noemen.
Elke auto ziet er in de showroom, schoon en glimmend onder de lampen heel anders uit dan op straat.
het interieur sprak me zeker wel aan, ook de lucht in de auto trok me aan. Fris en als nieuw.
Een mooie zilver/grijze Prius met crème leder bekleding en alle opties wat ik me maar kan wensen.
Nieuwsgierig geworden en gereed voor een proefrit, de verkoper reed de auto naar buiten voor ons zodat wij onze eerste rit in een Hybride auto konden maken.

Proefrit:

De Proefrit was zoals omschreven echt een game changer.
Wat een verschil met een oudere Renault, de luxe en de stilte in de auto viel direct op.
Ook hybride rijden vergde enige gewenning.
Verschil in rijden van de 2 auto's word nog eens versterkt door het rijden van verschillende automaat bakken.
Zo heeft de Laguna een gewone automaat bak en de Prius een CVT.
Na de proefrit waren we eigenlijk meteen verkocht en werd de Prius snel van ons.

Pruis plug-in hybride,

Onze Prius is dus een Plug-in hybride van 2012, een van de eerste op de markt.
De auto was voorheen van een cardioloog die blijkbaar genoeg had om alle opties te nemen wat er toen te verkrijgen was.
Wij hebben dus een executive uitvoering met div leuke opties oa:
Climate controle
Stoelverwarming
Parkeerhulp voor en achter met camera (ook automatisch parkeren)
head-up display
JBL installatie met navigatie
Led lampen
etc etc etc .....

Volgens Toyota zou de auto 25 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden, echter klopt dit niet helemaal.
Bij veel optrekken en hoge snelheid rijden gaat het verbruik van de accu snel omhoog.
Mijn ervaring bij mijn gebruik van de auto is 15 kilometer reëel.
Dit lijkt heel weinig maar valt in praktijk heel erg mee.
Vaak zijn de ritjes dus danig kort dat ik dat volledig elektrisch kan doen.
Eenmaal weer thuis hup de stekker er weer in en kan ik na 90 min weer met een volle accu op pad.

Inmiddels rijden we nu ruim een jaar met de Prius en zijn we 44.000km verder.
Ik zou na deze ervaring met de Prius die we nu hebben ook echt geen andere auto meer willen.
Het is de beste aankoop geweest die we toen hebben kunnen wensen en in ons budget.

Het verbruik van de auto is natuurlijk ook een van de redenen waarom we voor de Prius zijn gaan kijken.
Momenteel rijden wij volgens de computer 1.8 liter op 100km.
Dit is natuurlijk heel anders als we de snelweg opgaan, dan neemt de vebruik wel toe natuurlijk.
Gezien ik op korte stukken zo'n 70% elektrisch rijd is dat wel te halen.
Op vakantie ritten (Frankrijk) bleek de Prius toch nog 1:28 te halen bij een gemiddelde snelheid van 110km/u.
En dat is een zeer goede prestatie van een auto die leeg al 1400kg weegt, laat staan met 4 personen, hond en bagage.

Voor en nadelen:

Elke auto heeft wat voor en nadelen, zo ook de Prius.
+ heel zuinig
+ luxe en ruimte
+ stilte in de auto
+ kosten

- Dab+ ontvangst is ruk
- mag niks trekken
- kofferbak is niet heel groot door accu's.
- navigatie, update kost een vermogen

Kosten van de auto:

De kosten van de auto zijn lekker laag te noemen.
bij 98000km zijn de eerste voorbanden vervangen.
De Prius remt af op de elektromotor waardoor de remschijven weinig gebruikt worden.
Af en toe bij het verlaten van de auto(snel)weg trap ik de remmen toch even goed in om roestvorming op de schijven te voorkomen (Prius kwaaltje)
Omdat het een Plug-in hybride is betaal ik ook maar de helft aan wegenbelasting (100,- per kwartaal)

Kortom, voor ons de beste auto die we tot nu toe hebben gehad :-)

De Prius 4

De Prius 4 is voor vele mensen een lelijk eendje.
Verkoop aantallen zijn flink gezakt door verkoop van andere merken die EV's in hun programma hebben en omdat de hybride techniek ook veel word toegepast in andere modellen van Toyota en Lexus.
Ik hoop dat de Prius 4 (plug-in) daar door straks goed betaalbaar gaat worden, deze zal een mooie opvolger kunnen worden voor onze huidige Prius.
Mocht het financiële plaatje er in de toekomst nog beter uit gaan zien dan zou ik persoonlijk het liefst een Lexus NX300H willen aanschaffen.

Ik hoop dat mensen nu een iets beter beeld hebben gekregen van de Prius, auto journalisten testen de Prius vaak anders en klagen veel over motor geloei door de CVT automaat.
Minder gas geven is minder lawaai en zuiniger rijden.
Een Prius is nu eenmaal geen sportieve auto en dat is zn doel ook niet.

Reviews schrijven is ook niet mijn ding dus sorry voor schrijf en taal fouten.
Ik ben ook geen auto journalist ;-)

met vriendelijke groet
van een zeer tevreden Toyota Prius rijder

update 24-11-2019

update 24-11-2019

De Prius is van de week voor groot onderhoud geweest bij de garage.
Deze beurt heb ik nu laten uitvoeren bij een universeel garage bij mij in de buurt.
In eerste instantie vanwege de prijs.
Achteraf vraag ik me af of dit nou echt heel veel verschil zou hebben gemaakt met de Toyota garage.

Grote beurt met het vervangen van alle filters en vloeistoffen incl remvloeistof.
Airco service
Nieuwe ruitenwissers
En nog wat andere kleine zaken kwam ik toch uit op een rekening van 688,- all in.
Wat Toyota zou rekenen voor die zaken zou ik even niet weten maar ik vermoed dat het zeker niet goedkoper geweest zou zijn.

Gelukkig bleef het bij deze zaken want er waren verders geen gebreken aan de auto.
Zoals de garage al vermelde, we hebben hier regelmatig Toyota's hier in onderhoud maar zelden voor reparaties.
Ik hoop dat mijn Prius daar geen uitzondering op gaat worden :-)

Op naar de 120.000km, dan mag ie weer naar de garage voor een kleine beurt. Hopelijk weer zonder enige gebreken.

Tot zover nog steeds een zeer tevreden Prius rijder.