AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2002)

Leuke aanvulling

Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Of je nu een Toyota Corolla Wagon of een Corolla Verso neemt, meer dan vijf zitplaatsen krijg je niet. Is de Verso dan alleen maar een hoge Corolla of zit er meer achter die toevoeging in de type-aanduiding?

Je hebt drie kinderen, wil in het weekend riant op stap en de hond moet ook nog mee. Of je struint dagelijks stad en land af met de bagageruimte vol omdat je baas dat wil. Ja, wat dan? Wordt het bijvoorbeeld een stationwagon of een MPV? Beide bieden extra ruimte, alleen op verschillende manieren. Bovendien kost de laatste optie iets meer, hoewel dat velen niet weerhoudt toch die keuze te maken. Zijn populariteit dankt hij natuurlijk niet alleen aan de mogelijkheid om meer personen te kunnen vervoeren. Zo veel gezinnen met vijf kinderen kom je tegenwoordig ook niet meer tegen. Nee, hét geheim van de midi-MPV schuilt ergens anders in. Heeft de Toyota Corolla Verso, een hoge variant van de Corolla, 'hét' ook?

Jong en dynamisch
Zet de Verso en de Wagon naast elkaar. Vraag een jong, dynamisch persoon welke het mooist is. Wat zou die antwoorden? Waarschijnlijk de Verso want die oogt gewoon lekker vlot. De Wagon ziet er naast zijn hoge broer bedaagd uit. Het zegt iets over het sterke ontwerp van de Verso, we kunnen ons voorstellen dat deze auto ook om zijn uiterlijk gekocht wordt.
Dat de Verso een lid van de Corolla-familie is, wordt duidelijk in het interieur. De op het dashboard geplaatste pook versterkt het MPV-gehalte van de Verso. Jammer dat de console vaak in de weg zit voor de knieën. Zaken als de hoge zit-positie en het vlak geplaatste stuur, dat helaas niet in lengte verstelbaar is, geven je als Verso-bestuurder dat typische ruimtegevoel. Opvallend genoeg heeft de Corolla Verso met de Linea Sol-uitrusting zeer spor-tieve stoelen, zetels die Toyota eigenlijk ook in de snelle T-Sport hatchback zou moeten monteren. De ondersteuning is het-zelfde als bij zijn rappe broer, de bekleding sportiever.
Qua rijgedrag lijken alle Corolla's op elkaar. Toch voelt de Verso minder stijf aan. Bij de volle-bepakkingstest, stelden we alvast dat de Corolla Verso, graag een hupje maakt met zijn bips. De voorkant voelt slapper aan dan zijn achterkant. In de dagelijkse praktijk, bij rustig gebruik, merk je er echter weinig van. Het rijgedrag is dan behoorlijk goed, Toyota heeft met de huidige generatie Corolla's de zaken goed voor elkaar.

Verdwijntrucs
In deze test hebben we het graag over liters en gebruiks-gemak. Dat zijn immers de sterkste punten van MPV. Met de achterbank in de normale opstelling heeft de Verso-kofferbak een inhoud van 417 liter. Verder blinkt hij uit in de opstellingsmogelijkheden met de achterbank. Hij is in twee delen naar voren te schuiven, erg handig. Om de leuning naar voren te klappen, kunnen de hoofdsteunen op hun positie blijven. Dat voorkomt dat ze door de auto gaan zwerven. De manier waarop grote verdwijn- of neerklaptrucs met de zittingen zijn uit te voeren, kan nog wel eens voor ergernissen zorgen. Bij deze Toyota is dat echter niet het geval. Je hoeft niet eerst fors aan koorden te rukken om eindelijk beweging te krijgen in een stroef werkend mechanisme, de kleine hendels werken perfect. Het is niet zozeer de ruimte maar meer het gemak van de zeer flexibele
achterbank die de Verso veelzijdiger maakt. Zeker als je ook nog eens alle opbergvakken gaat tellen. Zelfs de achterpassagiers kunnen spullen kwijt in opbergvakken onder de vloer.
Qua concept staat de Verso nog dicht bij de gewone Toyota Corolla. Kijk je naar de ruimte dan doet de Wagon bijvoorbeeld nauwelijks onder voor zijn hogere broer, die toch als midi-MPV door het leven gaat. Kijk je naar de vele opbergmogelijkheden, de uiterst variabel te gebruiken achterbank en de hoge zit dan is die aanduiding ook wel logisch. Maar de Verso heeft nog een andere troef die de doorslag kan geven, namelijk zijn vlotte uiterlijk.
Wat gaat dat extra kosten? Tussen beide uitvoeringen als 1.6 16V Linea Terra zit een prijsverschil van 3.000 euro. De Verso heeft dan wel een (€ 1.000 kostende) airco. Wie de 1.6 met 110 pk iets te krap bemeten vindt, hoewel we dat ons nauwelijks voor kunnen stellen, komt sowieso uit op een Verso. Die is wel met de ster-kere 1.8 (129 pk) te bestellen. Heel bewust heeft Toyota de auto Corolla Verso genoemd, en geen aparte naam gegeven. Het model is een leuke, multi-
functionele aanvulling op het Corolla-gamma en geen op zich staande MPV.

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.794 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.240 mm / 1.705 mm / 1.610 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 13,4 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.