en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 101.400 km |
KM-stand laatst | 101.600 km |
Toen mijn eigen auto (Peugeot 307) een weekje op reparatie moest wachten kreeg ik van mijn schoonvader een Toyota Corolla Verso te leen. Een weekje rijden in deze auto was erg leuk en reden voor een recensie.
Uiterlijk
---------
Eigenlijk is het een beetje een saaie auto maar dat valt op de weg niet zo op. Het exemplaar was op moment van rijden 12 jaar oud maar dat is het model niet aan te zien. Qua techniek natuurlijk niet te vergelijken met de huidige auto’s. Vulopening benzinetank (links achter) moet je met een hendel bij de bestuurdersstoel openen, de dop is niet met sleutel afgesloten.
Ruimte, ruimte, ruimte
----------------------
Geen betere manier om een auto te leren kennen dan door 'm helemaal te poetsen. Dat was trouwens ook de deal van het lenen. En toen viel me op hoe ruim de auto van binnen is. Werkelijk overal in deze auto zijn bakjes en vakjes gemaakt. Onder de vloermatten, onder de kofferbakvloer, in het dashbord. Alle spullen van een logeerpartijtje werden met gemak verzwolgen door de kofferbak, ik meende even in een autocommercial te zitten. Kortom, als je ruimte nodig hebt is dit een perfecte keus.
Rijden
------
Het stationair toerental van deze motor is opvallend hoog, maar dat schijnt te horen bij een automaat. Verbruik zou rond de 1 op 8 (stad) en 1 op 14 liggen (snelweg) moeten liggen. Door de korte gebruikstijd heb ik hier geen beeld van gekregen. Motor draait gewoon goed, en is niet verbaal aanwezig. Als je het gaspedaal loslaat blijft de auto lang op snelheid, het duurt even vooraleer hij vaart mindert. Goed zicht rondom. Prettige, hoge zit. Jongste dochter die niet zo groot is kon het zeer waarderen dat de zijruiten groot zijn (laag). De vering is natuurlijk niet zo soepel als mijn Peugeot, maar dat is appels met peren vergelijken.
Automaat
--------
En die doet zijn werk gewoon goed. Je voelt en hoort 'm bijna niet schakelen. Eigenaardigheidje: Als je afremt tot tot stilstand, de schakelaar in P zet, en dan de voetrem loslaat, schiet de auto een klein stukje naar voren. Zo'n 10 cm of zo, maar toch. Maar als je eerst de motor afzet en dan de rem loslaat blijft de wagen stilstaan. Iets om op te letten als je weinig ruimte voor je bumper hebt! Nog iets met remmen: Ik vond dat je hard moest remmen. Het lijkt wel alsof je niet alleen de kinetische energie van de auto moet afremmen, maar ook de motor tot bedaren moet brengen. Je moet duidelijk harder remmen dan in een handgeschakelde bak (dat merk je pas als je weer met laatstgenoemde rijdt).
Bediening
---------
Ik heb me niet verdiept in alle knoppen en schakelaars. Aitrco deed het goed, is intuïtief te bedienen. Cruise control is aanwezig maar heb ik niet uitgeprobeerd. Electrisch bediende ramen vóór en achter. Schakelaar voor richtingaanwijzer is gevoelig, je schakelt zó onbedoeld groot licht in.
Conclusie
---------
De Toyota is een auto die heerlijk rijdt. De bak schakelt soepel, de motor doet zijn werk goed zonder aanwezig te zijn. Maar bovenal is het de enorme ruimte die dit een zeer praktische auto maakt. Had ik het eerder geweten dan had ik er zo een gekocht. Met moeite gaf ik de auto na een week en een paar honderd kilometer meer op de teller terug.
Omdat mijn schoonvader niet meer mag autorijden hebben we 'm verkocht aan de garage waar hij gekocht en in onderhoud was. Deze gaf er 3100 voor, ware het niet dat er nogal wat deuken en krassen in zaten. Dat deed de prijs dalen tot we uiteindelijk 2600 overeenkwamen.
ik zag overigens dat deze auto's op het moment rond de 4-5000 kosten. misschien was die 3100 niet zo gek.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren