Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2002)

Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2002)

UitvoeringCorolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013

Up- date

Al in december 2017 ontdekte ik dat er een drupje olie op de straat lag. Bij controle bleek de stuurbekrachtiging te lekken en moest ik het even bijvullen. Het bleek gelukkig een kleinigheid te zijn, er was een slangklem stuk en deze is vervangen.
Wel kreeg ik te horen dat ik binnen 2 a 3 jaar de metalen voorgevormde leiding van de stuurbekrachtiging aan vervanging toe was, aangezien er al corrosie aanwezig was en waarschijnlijk over 2 jaar de zaak " knapperig " zou zijn. Dus bij deze alvast maar even rekening mee gaan houden.

Vorig jaar bij de jaarlijkse APK en onderhouds beurt zijn 2 banden vervangen en rondom de remschijven en schoenen.
Dat was wel even een pittig rekeningetje, maar de auto rijd nog prima en ben zeker niet van plan om deze al te gaan vervangen ondanks de leeftijd van 16 jaar.

Het enige wat een beetje jammer is is dat de vorige eigenaar de terugroep aktie in 2002/2003 niet heeft gedaan waardoor ik nu ( onnodig) met een olie slurpende motor zit. Om het nu nog te laten herstellen zou rond de €2000 liggen. Dan is af een toe 5 liter 5 W 30 kopen goedkoper, houd natuurlijk wel in dat ik heel goed het oliepijl in de gaten moet houden. Maar dat is eigenlijk normaal natuurlijk.

Up- date stuur olie leiding

De auto moest voor een kleine onderhouds beurt en APK naar de garage op 13 april 2018. Glansrijk door de onderhoudsbeurt en APK, dus dat was prettig, zeker omdat ik een onderhoudscontract heb met de garage en hiervoor dus geen rekening meer kreeg ( ik heb immers al per maand betaald).

Ik had echter zelf even een opmerking gegeven over de lekkage van stuur olie. De eerste keer is het door een plaatselijk onderhoudsbedrijf gerepareerd, zie ook mijn vorig bericht, maar ik kreeg nu toch opnieuw lekkage van de stuurlolie. Na elke rit kon ik er olie bijgooien en dat is niet goed natuurlijk.
Conclusie na onderzoek bleek toch een kapotte leiding te zijn, die is nu vervangen.
Tja, en dat is een pittig prijsje omdat het een origineel Toyota onderdeel is. De doorgegeven prijs incl. Montage bedraagt €530. Maar dan heb je ook de zekerheid dat de lekkage over is. Tenslotte heeft de oude het 16 jaar volgehouden toch?

Maar het autootje rijdt weer heerlijk en geniet weer volop van de Toyota Carolla verso uit 2002.

Toch nog lekkage stuurolie

Ik dacht dat door de vervanging van de stuurolie leiding de lekkage over zou zijn. Helaas moest ik toch weer bijvullen, wel een heel klein beetje, maar toch. De garage gebeld en die gaat nu even kijken of er misschien een aansluiting niet goed is vastgedraaid. Dus ik ben benieuwd of het nu weer goed komt. Uiteraard zit er garantie op reparaties, maar het weer een extra dag de auto weg, wordt vervolgd.

Nog een leiding voor de stuurolie vervangen

Nadat de Toyota een nieuwe originele stuurolie leiding had gekregen (€513,00) bleek er toch nog ergens een lek te zijn en dat bleek niet met even " vastdraaien" op te lossen. Dus een 2e leiding moest vervangen worden (€319,00) De auto heeft. Inmiddels ruim 800 km gereden en gelukkig is de lekkage nu echt over.
Het kost even een paar centen maar dan heb je ook wat.
(Was wel een tegenvaller als ik eerlijk ben hoor)

Ach het autootje rijdt weer heerlijk en dan ben je het weer snel vergeten.

Afscheid van de Corolla verso

Vrijdag 26 april 2019 hebben we onze Toyota Corolla Verso 1.8 omgeruild tegen een Kia Soul 1.6 x-Tra.

Reden was natuurlijk de leeftijd die de auto had (17 jaar) en aankomende kosten voor de koppeling. De waarde die we op de inruil kregen was €1750,-
Zelf hebben we er 6 jaar mee gereden en dat was geen straf. Ook met de caravan erachter was het geen enkel probleem en deed de Toyota waar jij voor gemaakt was. Je als bestuurder het gewoon naar het zin maken, doen wat je vraagt en geen poespas.

Er zou waarschijnlijk geen Nederlander meer in deze auto gaan rijden, de garage houder liet al doorschemeren dat het zeer waarschijnlijk export wordt. Aangezien het een Toyota is zal Afrika het volgende land zijn, daar zijn ze gek op ouder Toyota’s.

Met een vleugje weemoed hebben we de auto achtergelaten, maar genoten natuurlijk wel van onze “ nieuwe” aanwinst de Kia Soul.

Lezersreacties (4) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.