Toyota Corolla 1.3 G6 (1997)
Saaimans wordt eyecatcher
G6? Jazeker, de zes van zes versnellingen. De 1.3 G6 is een soort GTi-achtige Corolla, met sportieve looks van binnen en van buiten, standaard ABS, maar zonder brute kracht.
De 1,3-liter motor met zestien kleppen levert 86 pk en een aardig koppel. Met 30 km/h in de derde versnelling geef je gas bij ongeveer 1500 toeren. En wat denkt u? De Corolla pakt op. Bijna zonder morren. Zoals bij de meeste Japanse auto"s is deze basismotor uitstekend geschikt voor de Corolla. Want hij maakt de auto vlot genoeg (hoewel geen strepentrekker), de Corolla heeft voldoende souplesse en vraagt niet teveel brandstof voor die inspanningen. En daarbij komt nog iets waarin Toyota uitblinkt en zichzelf hier weer verbetert: "t loopt als een naaimachine, maar dan geraffineerder. Nog even over die trekkracht: in de zesde versnelling is de auto zo dood als een pier. Goed, "t is een blitse bak die er goed uitziet en klik-klik schakelt: direct, kort en zeer precies (maar niet zo heel licht). Alleen... het nut ervan ontgaat ons. Het verhaal gaat dat het past bij het sportieve karakter van de G6. Trouwens: als je de achteruit inschakelt, gaat het van tuut-tuut-tuut-tuut. Zoals bij een vrachtwagen.
Het verbruik van de 1.3-Corolla is best fraai. Al moet gezegd worden dat het mooi, warm weer was. Een vinnige rit, met acceleratiemetingen en sportief ingestelde gastrijders leverde 1 op 12 op. Een snelwegrit, een kilometertje of vierhonderd in Nederland over de autobaan in (natuurlijk!) de zesde versnelling leverde... 1 op 14,9 op! Netjes. Tot slot: stil is de 1,3-liter zestienkleppen-motor ook nog eens een keer.
De Corolla-hatchback voelt stijf en stevig aan onder het rijden. Echt, de degelijkheid voel je en zie je. De bediening van de auto is een ander sterk punt. Een niet te lichte besturing met blijvend gevoel, stevige, vertrouwenwekkende hendels, knoppen en schakelaars. De auto komt tijdens het rijden en in de bediening niet blikkerig over en veel "zwaar der" van kaliber dan bijvoorbeeld aartsrivaal Almera van Nis san. Maar het zijn allemaal bekende dingen van een driedeurs Corolla. Had het vorige model ook. Waarmee deze Corolla zich duidelijk onderscheidt is zijn onderstel. Heel verrassend heeft Toyota een aardig compromis gevonden tussen wegligging en veercomfort. De Corolla ligt vertrouwd op de weg, leent zich voor hard bochtenwerk en gedraagt zich daarbij safe en voorspelbaar. Bovendien is de auto voorzien van een prettige vering die nu eens niet keihard korte oneffenheden doorgeeft.
Kei- en keihard
Wat is die achterbank kei- en keihard, zeg! Poehé. Ook de voorstoelen zijn stevig, maar de sportexemplaren in de G6 bieden toch wel veel steun. Het is weer balen geblazen als we veel van de achterbank gebruik moeten maken; die passagiers stoel met walk-in-systeem komt weer eens niet terug in de oude stand. Aaargh! Verder is het uitzicht rondom voor de piloot matig. Want de C-stijl is fors en de achterruit klein uitgevallen. De ramen achter zijn niet uitstelbaar, de achterbank is in twee delen neerklapbaar. De zitting is alleen in zijn geheel naar voren te klappen. Zwak punt van de nieuwe Corolla hatchback is de beenruimte op de achterbank. Je voeten komen snel in de knel. De testrijder was geen reus, maar zit in de Corolla toch bijna met de stoel in de achterste stand. En dat is geen pretje voor wie er achter zit. De hoofdruimte kan er wel mee door en de bagageruimte is gangbaar voor dit formaat Japanner. De afwerking: top.
De G6 heeft als enige Corolla standaard ABS. Dat is klasse en het moet meegenomen worden in zijn prijs van ruim 35 mille. En het werkt, al hebben we wel eens geraffineerdere ABS"sen onder handen en voeten genomen. De Corolla vertraagt enorm, hapt in het asfalt, doet een stapje naar rechts, zet die beweging niet door en... we staan stil. Na een keer of tien: de Corolla blijft verkrampt naar rechts neigen, maar blijft bestuurbaar.
Wat we met die G6 moeten is ons een raadsel. Want voor minder geld heb je ook een driedeurs Corolla met 1.6-motor van 110 pk en airconditioning. Zonder ABS en sportieve aankleding en uiteraard moet je die zesde versnelling dan ook "missen" maar toch: die G6 is een vreemde, maar wel lekker uitgebalanceerde eend in de bijt.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla 1.3 G6 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.425 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 86 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.100 mm / 1.690 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 1.025 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,5 s / 14,9 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |