Toyota Corolla 1.3 Linea Terra (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
Boven verwachting
- 172.000 km
Beste,
Mijn voorgaande auto was een Mitsubishi Colt 1.6 GLXI uit 1995 Best leuke auto en snelle auto (dat bleek voor het stoplicht elke keer weer), maar koppakking diende vervangen te worden en nog wat andere werkzaamheden wat uiteindelijk niet rendabel zou zijn. Komt nog eens bij kijken dat de Mitsu een verbruik had van 1l op 10km. Niet handig als 1 verdiener en net een huis te hebben gekocht.
Juni 2013 opzoek gegaan naar betrouwbare auto. Eigenlijk was deze zo gevonden. DE TOYOTA COROLLA. Na even speuren op internet kwam ik uit bij een bedrijf in Dalfsen. Proefrit gemaakt en het leek er goed uit te zien. Echter maakte de krukaspoelie wat lawaai. Maargoed.. de auto toch maar gekocht. De poelie rammelde iets waardoor hij tegen een kap aan kwam van de distributieriem. Oorzaak was snel achterhaald... vukanisatie in poelie was aan gort. Dus opzoek naar een nieuwe poelie. 10 telefoontjes verder nog niks!! vaak kreeg ik al mededeling dat de meeste 4eFe motoren waren geëxporteerd naar Afrika vanwege hun bewezen kwaliteit. Vervolgens ben ik naar de dealer gegaan. Ze konden aangeven dat hij besteld moest worden en 235,- op de balie kon neerleggen bij het ophalen van de poelie. Aangegeven dat ik toch nog even verder ging kijken. Uiteindelijk een poelie kunnen vinden bij een toyota-onderdelen-handelaar. voor 60,- was ik klaar.
Onderhoud:
Na aanschaf van de auto heb ik direct olie (castrol magnatec 10W40), bougies (origineel toyota), oliefilter (origineel toyota), luchtfilter (origineel toyota), waterpomp (Valeo) en distributieset (contitech) aangeschaft. De koppelingsvloeistof in inmiddels cola geworden en dient binnekort ook vervangen te worden. Inmiddels is alles gedaan behalve de distributie set en koppelingsvloeistof. De D-riem kon sowieso nog 15000km mee gaan. Verder geen obstakels tegen gekomen tijdens onderhoud. Kortom... BETROUWBAAR.
Verbruik:
Na het ophalen van de auto heb ik de auto direct afgetankt (40liter). Ik heb met mijn eerste tank 580 km (1l op 14,5km) kunnen halen. Het lampje van de reservetank brandde al even. Na zelf onderhoud uitgevoerd te hebben moest de auto weer afgetankt worden. Er ging wederom 38 liter in. Met deze
38 liter heb ik 638 km kunnen rijden win inhoudt dat ik een verbruik heb gehad van 1l op 16,7km. Ook dit was wederom boven verwachting. Ik moet er wel bij vermelden dat er over het algemeen rustig is gereden met de auto, maar er zaten ook stukken tussen dat ik 160 heb gereden op de snelweg. Dus al met al zeker niet verkeerd!
Motorprestaties:
Van een 1.6 naar een 1.3. Tsja... je merkt het wel! De 1.3 van toyota is toch ook wel pittig en kan netjes meekomen in het verkeer. Uiteraard is de top ook gehaald van deze auto. Bij mij kwam de teller niet verder dan 190kmh/u (op GPS 172 kmh/u)Wederom boven verwachting!
Comfort:
De corolla is een zeer comfortabele auto en dat merk je op straatklinkers, obstakels en bandenlawaai. Verder geen op of aanmerkingen over. (bandenmaat: 175/65/R14 lichtmetaal)
Kortom... een top auto die ik zeker iedereen kan aanraden.
Wordt z.s.m. weer aangevuld!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.