Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1999)

autoreview

Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1999)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst169.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Corolla gekocht!

  • 169.000 km

Beste lezers,

In mijn vorige review van mijn vorige auto hebben jullie kunnen lezen dat ik de Colt uiteindelijk verkocht heb en opzoek ging naar een wat degelijkere auto met wat meer comfort. Momenteel ben ik afgestudeerd en wil ik graag een huis gaan kopen dus moet ik flink gaan sparen. Maar ook wilde ik met een niet al te groot budget een auto kopen die ik een aantal jaren kan rijden zonder al te veel kosten. Gewoon een goede auto om van A naar B te komen. Eisen aan deze auto zijn:

- Budget: ong €1000eu mag wat meer, mag wat minder
- Stuurbekrachtiging is een must
- Hoeft niet mooi maar wel betrouwbaar (dus waarschijnlijk Japans)
- Wat sneller dan mijn vorige auto (normaal kunnen inhalen en af en toe een sprintje winnen :D)
- Verse APK
- Het liefst airco, maar is geen must

Ik zat op marktplaats al een tijdje te zoeken naar Nissan almera’s, Honda civics, toyota yaris / corolla / starlets en uiteindelijk viel mijn oog op Toyota Corolla HB 1.6 uit 1999 die te koop stond bij een particulier. Dit is de Corolla E11 met de ouderwetse betrouwbare 4A-FE motor. Deze motoren staan te boek als zeer betrouwbaar die makkelijk 3 ton kunnen lopen. De niewere VVT-i motoren gaan weleens flink olie gebruiken heb ik gelezen, dus vandaar mijn keuze om voor het oude model te gaan. Ik de beste man opgebeld en samen met mijn neef gaan kijken en een proefrit gemaakt. Het was een hele aardige man en zijn verhaal met de auto klopte gewoon. De auto was jarenlang van een oud echtpaar geweest. Alle beurtjes altijd keurig op tijd uitgevoerd en de auto zag er nog heel erg netjes uit. De man van wie ik hem kocht (2e eigenaar), had de Corolla 2 jaar geleden voor zijn studerende dochters gekocht om af en toe te gebruiken, maar aangezien die allebei naar het buitenland zijn gegaan verkoopt hij de auto weer en ben ik de 3de eigenaar geworden.

De proefrit verliep vlekkeloos, de auto deed het perfect en ik had echt niks op de auto aan te merken. Het enige waar ik op af heb kunnen dingen is een klein deukje in de achterklep en alle stofhoezen van de schokbekers waren kapot. De schokdempers werkte verder wel goed en alles was in orde. Distributie riem was in 2016 bij 145.000 km gedaan dus die kan voorlopig ook nog mee. De APK is geldig tot februari 2020. Uiteindelijk heb ik na de proefrit de auto gelijk meegenomen voor €1100, wat in mijn ogen echt een goede koop is. Ik zag ze op marktplaats met die kilometerstand vaker voor €1500 - €1750 staan.

Maar goed ik heb de auto dus eind april aangeschaft met 169.000km op de teller en de teller staat nu ondertussen op 174.000 na 3 maanden, ik rijd er niet zo gek veel mee. Toen ik de auto heb gekocht heb ik gelijk zelf een grote beurt uitgevoerd, Olie, oliefilter, luchtfilter en bougies. Dit stelde echt geen drol voor en koste me ongeveer €60 aan materiaal en een uur werk. Ook heb ik de lichtmetalen velgen die onder mijn Colt zaten er nog onder gegooid, want die banden konden nog wel even mee. Onder de Corolla zaten nog bijna nieuwe Vredenstein banden op stalen velg die ik daarna op ga rijden. In de afgelopen 5000km is het oliepeil niks gezakt gelukkig! Een klein beetje olieverbruik vind ik niet erg maar niks is helemaal mooi. Ook is de Corolla helemaal ‘japans’ droog aan de onderkant. Goed in de gaten houden dat de carterpan niet doorroest dus ;)

De Corolla rijdt echt uitstekend, het was voor mij ook weer een flinke stap luxer vergeleken mijn Colt uit 92’ zonder stuurbekrachtiging. De Corolla is ook alweer 20 jaar oud, maar rijd echt prettig. De 1.6 motor met 110pk doet het echt lekker een sleurt echt aan de auto. Als je echt snel wilt rijden moet je hem flink in de toeren jagen, maar dan is de auto ook best snel. Verder kan je met snel doorschakelen nog steeds goed doorrijden. 0 – 100 km/u doet ie ongeveer in 10sec en ik heb de 200 al aangetikt op de teller. Top ligt denk ik ergens bij 190 – 195 op de GPS. Tot 180 trekt ie best vlot door maar daarna gaat het langzaam harder. Toch vind ik dit erg nette prestaties voor deze auto die er best uit ziet als een senioren bak. Ik rijd zelf altijd best wel door en haal er een gemiddeld verbruik van 1/13 uit, wat ik best netjes vind. Ik geloof dat 1/15 ook wel mogelijk is.

Na 3 weken kreeg de Corolla opeens een sportief geluid en zag ik al de demper een beetje loshing. Ik voorzichtig naar huis gereden, en bij de eerste drempel van mijn woonplaats brak mijn uitlaat af van de demper.. helemaal doorgerot. Ik gelijk even langs de garage en gelukkig was het nog te lassen en was ik met een paar tientjes klaar. Tja als er na 20 jaar pas 169.000km mee gereden is zullen het vooral kleine stukjes zijn geweest wat niet bepaald bevorderlijk is voor de uitlaat, dus hier kan de auto niet zo heel veel aan doen vind ik. Verder heb ik in die 3 maanden nog geen problemen gehad en vind ik het een erg prettige auto waar ik hopelijk de komende jaren mee vooruit kan. Ik rijd ook niet zo gek veel, maar 15.000km per jaar ongeveer.

Minpunten aan de auto, die zijn er zeker ook. Ik vind vooral de voorkant van de auto niet zo erg mooi, het is wel apart, maar niet helemaal mijn smaak. Verder vind ik de overbrengingen van de motor erg kort, het voordeel hier van is dat je snel kan doorschakelen en schakellui kan rijden, maar het nadeel is 4000 toeren bij 120-130 en dat maakt wel wat herrie. Het laatste minpunt is dan ook gelijk de geluidsisolatie, je merkt wel dat dat echt een stuk minder is bij oudere auto’s, maar verder ben ik dik tevreden met de Corolla. Een iet wat saaie auto, maar hopelijk wel een betrouwbare die mij voor niet al te veel kosten een paar jaar van A naar B kan brengen, zodat ik kan sparen in de tussentijd.

Ik houd jullie op de hoogte!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens