Toyota Carina E 1.8 GLi (1995)

Zuinigheid met vlijt

Toyota Carina E 1.8 GLi
Toyota heeft met een superzuinige leanburn-versie van de Carina een nieuw wapen in de drukke middenklasse. Dit economisch alternatief neemt het op tegen de vertrouwde concurrentie met vier- en vijf deuren.

Met Leanburn-technologie kan door super-efficiënte verbranding worden volstaan met een - de naam zegt het al - arm brandstof-luchtmengsel. Normaal gesproken is voor een optimale verbranding een zogenoemd stoichiometrisch mengsel nodig. Hierbij verbrandt 1 kg benzine met 14,7 kg lucht. Bij een leanburn-motor wordt er per liter benzine veel meer lucht toegevoerd, waarbij het maximum rond de 1 kg benzine op 24 kg lucht ligt.
Toyota beweert dat de leanburn-Carina circa 10 procent minder verbruikt dan 1800-motoren die met een normaal mengsel werken.
Als we rustig wegrijden en optrekken blijft het groene economy-lampje branden en dat past bij het zuinige gevoel dat de Toyota dan geeft. We krijgen het idee dat de 1800 niet op zijn taak is berekend: een te lichte motor in een te zware auto. Het gaat allemaal een beetje traag, moeizaam, niet echt van harte. Kortom: de trekkracht van de motor lijkt niet in overeenstemming met de stand van het gaspedaal. Tot we het pedaal wat sneller of dieper intrappen. Ineens verandert het motorkarakter. Zonder schokken schakelt de motor plotsklaps vele paardekrachten bij, het gele 'niet-economisch'-lampje flitst aan. Vloeiend gaat de krachtbron over van zijn gezapige naar zijn krachtige karakter en vice versa. Als bestuurder krijg je het idee dat een turbo bijkomt of een tweetal extra kleppen wordt geopend, maar dan zonder vertraging of schokken. Het geheim van die extra kracht? De motor schakelt over op een normale brandstof/luchtverhouding. Dat is bijvoorbeeld nodig om meer trekkracht te krijgen. Een andere reden om naar de 'gewone' brandstof/luchtverhouding over te gaan is dat de uitlaatgassen van een mager-mengselmotor bij een zware belasting van de motor en bij hoge toerentallen een grote hoeveelheid NOx bevatten, wat niet wenselijk is.

Jekyll & Hyde

In het begin lijkt dit 'Jekyll & Hyde-karakter' van de motor een vervelende bijkomstigheid. De krachtbron reageert immers niet gelijkmatig op het gaspedaal. Een beetje extra gas en je hebt ineens veel meer vermogen dan je verwacht. Iets wat heel vervelend zou kunnen zijn in een natte of gladde bocht.
Al snel ben je echter gewend aan dit wisselend motorkarakter en ga je ermee spelen. Beetje gas erbij: 'geel'! Tikkie terug: 'groen'! Alleen als extra vermogen wordt gevraagd, gaat de motor over op het normale mengsel. Al dit gejojo met het gaspedaal miste natuurlijk zijn uitwerking op het verbruik niet. De behaalde 8,5 l/100 km was een nette waarde, maar bij een gewone rijstijl moet het stukken beter kunnen.
De Carina biedt een uitgebreid instrumentarium. Een toerenteller is uiteraard standaard. Maar ook elektrische ramen voor en achter - met tolautomaat voor de bestuurder -, elektrisch bediende spiegels en centrale vergrendeling behoren tot het pakket. Hetzelfde geldt voor een in hoogte verstelbaar stuurwiel en airbag voor de bestuurder. De zit op de stoelen is goed. Toch constateerden we na een lange rit dat de zetels nog wel voor verbetering vatbaar zijn. De verstelbare lendesteun en de hoogteverstelling konden daar niets aan veranderen. Het bedieningsgemak was verder uitstekend: prettige stuurbekrachtiging, licht werkende koppeling, soepel schakelende bak en stevig aangrijpende remmen.
Achterin de Carina is de knieruimte ruim voldoende en de hoofdruimte zelfs zeer royaal. De achterbank is 60/40 gedeeld omklapbaar en de bagageruimte mag er beslist zijn.
Bij lage snelheid produceert de Toyota maar weinig geluid. Alleen bij flink gas-erop wordt het geluid wat doordringender. Het wisselen van de motorkarakteristiek heeft weinig invloed op het volume, maar wel op de klank: die wordt wat 'donkerder'. Ook het veercomfort van de Carina is hoog. Hij zoeft soepeltjes over de weg zonder zijn inzittenden al te sterk te informeren over het oppervlak van het wegdek.
De Toyota Carina 1.8 Gli Leanburn is lekker stil, comfortabel geveerd en met name achterin erg ruim. Bovendien is een airbag standaard. Het lage verbruik is er bij deze test niet echt uit gekomen, maar gezien ons 'testgedrag' verwachten we dat dit in de dagelijkse rijpraktijk wel merkbaar zal zijn. Ten slotte kunnen we melden dat een Carina zeer concurrerend is geprijsd.

Signalement

Merk Toyota
Model Carina E 1.8 GLi
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.283

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.762 cc
Maximaal vermogen 79 kW / 107 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 2.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.530 mm / 1.695 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.116 kg
Laadvermogen 484 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s