Toyota Camry (2019) - Test

De comeback van de sedan?

151 reacties

Video
AutoWeek 18 2019
AutoWeek 18 2019

Je leest het in AutoWeek 18 2019

Na vijftien jaar afwezigheid is de Toyota Camry terug in Europa. Een fikse sedan met een hybride aandrijflijn en een aantrekkelijke prijs in een krimpend segment. Of gaat de Camry weer voor een beetje groei zorgen?

Tot ver in de jaren zeventig reden we massaal sedan, totdat de hatchback in de mode kwam, gevolgd door de MPV en daarna de SUV. Meer dan eens komen trends terug en wie weet komt de goede oude vierdeurs met kont ook wel weer in de mode. Hij mag dan minder praktisch zijn dan een auto met een grote achterklep, voordelen zijn er ook. Best veel, zelfs. Zo is de koets stijver, lichter en gestroomlijnder, is er minder rijgeluid en zitten achterpassagiers beter.

De Toyota Camry was er ooit als ruime stationwagon, met twee wissers op de achterruit en zelfs met een heerlijke V6 onder de kap. De jongste Camry is er alleen als sedan en wordt in Europa met slechts één aandrijflijn geleverd: als hybride. Voor Nederland pakt dat qua bpm goed uit, nog even los van het feit dat het brandstofverbruik laag is.

Helemaal nieuw is dit ontwerp niet. De achtste generatie Camry wordt in deze vorm al sinds 2017 op andere markten geleverd en bijvoorbeeld in de VS en Australië is hij de bestverkochte auto in zijn klasse. Met een lengte van bijna 4,90 meter overtreft de Japanner een Volkswagen Passat en zit hij heel dicht bij een BMW 5-serie. Serieus groot dus. Hij deelt zijn platform en aandrijflijn met de jongste RAV4 en wordt in Japan gebouwd.

VIERDE GENERATIE HYBRIDE

Met de puike rijeigenschappen van die RAV4 in ons achterhoofd stappen we achter het stuur van de Camry. Die rijdt, door zijn iets lagere zwaartepunt en stijvere koets, nog beter dan zijn SUV-broer. De wielen volgen de ingezette stuurbeweging heel gewillig en in zijn geheel doet de Camry lichtvoetiger aan dan je op grond van zijn verschijning verwacht. In het binnenland van Kroatië vormen de bochtige bergwegen een prima uitdaging en de grote Toyota biedt meer rijplezier dan zijn voorgangers ooit deden. “No more boring cars”, zei topman Akio Toyoda een poosje geleden en hij heeft zich aan zijn woord gehouden. Het onderstel maakt een geraffineerde indruk en de afstemming van vering en demping neigt eerder naar enigszins stevig dan naar zeer comfortabel.

Over rijden met een hybride in combinatie met de bekende traploze transmissie hebben we al vaak geschreven. Toyota weet het concept keer op keer te verbeteren. Ja, als je stevig op het gas gaat, resulteert dat in een motor die stevig in de toeren klimt. Soms is dat nodig, als het even snel moet, maar doorgaans is iets minder gas geven een stuk effectiever. Je moet namelijk het koppel van de elektromotor gebruiken en niet dat van de verbrandingsmotor. Als je dat doet, kom je nog steeds vlot vooruit, maar maakt de 2,5-liter viercilinder weinig toeren en resulteert dat in het beste rendement. Lees: heel zuinig. Het is een langeslagmotor met een compressieverhouding van 14:1, wat voor een benzinemotor hoog is.

Alles staat dus in het teken van maximaal rendement en een aandrijflijn als deze past dan ook heel goed in het transitietijdperk naar volledig elektrisch rijden, dat zeker nog een paar decennia zal duren. Aan het einde van de eerste dag stond de verbruiksmeter op 5,9 l/100 km, op dag twee was dat 5,4 l/100 km. Keurige waarden, maar uiteraard komen we daar in een Nederlandse test uitgebreid op terug. Bij een constante snelheid van 100 km/h voelt het alsof de motor iets meer dan 1.000 tpm draait, dus rijdt hij ongekend rustig en comfortabel.

ECHTE TECHNEUTEN

Het interieur ziet er verzorgd en rustig uit, met misschien iets te veel verschillende soorten kunststof. Ook niet echt mooi is de harde bekleding op de A-stijlen. Tja, die Japanners zijn echte techneuten en veel meer bezig met engineering en feilloze techniek dan met eindeloos vergaderen over een knopje van de stoelverwarming of de vorm van de handgreep aan de binnenkant van de kofferdeksel. Het resultaat: een technisch perfecte auto, zie bijvoorbeeld het succes van de Prius als taxi. Nu we het daar toch over hebben: de Camry leent zich daar eveneens uitstekend voor. Ga maar na: ruim, relatief goedkoop in aanschaf, zuinig en goedkoop in het onderhoud. De Nederlandse importeur gaat zich zeker op die branche richten.

Wat de uitrusting betreft, laat zelfs het basismodel weinig te wensen over, met onder meer veel veiligheidsen assistentiesystemen, 17-inch lichtmetaal en bi-ledkoplampen. Navigatie heeft die versie niet, een stapje hoger wel, inclusief wielen in een maatje groter. Een verkooptopper zal het in Nederland niet worden, weet de importeur, maar dat doet niets af aan zijn kwaliteiten. Toch weer eens naar een sedan kijken?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Aangename reisauto
  • +Laag brandstofverbruik
  • -Vooralsnog geen trekhaak mogelijk (ook niet voor fietsdrager)
  • -Kleine opening bagageruimte

Signalement

Merk Toyota
Model Camry 2.5 Hybrid Business Plus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.130

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 2.487 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 221 Nm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.885 mm / 1.840 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.825 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 125 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (151) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum