Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Camry

Test: Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium

Ouderwets genieten

77
Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium
Toyota Camry 2.5 Hybrid PremiumToyota Camry 2.5 Hybrid PremiumToyota Camry 2.5 Hybrid PremiumToyota Camry 2.5 Hybrid PremiumToyota Camry 2.5 Hybrid PremiumToyota Camry 2.5 Hybrid Premium
Roy Kleijwegt
  • Roy Kleijwegt
  • Autotest
19 maart 2020 om 16:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 40 2019
AutoWeek 40 2019

Je leest het in AutoWeek 40 2019

Het zijn zwarte, donkere dagen voor de sedan. Het autotype was in Nederland al niet zo populair als elders in de wereld; wij hadden liever hatchbacks en stationswagons. Maar de opkomst van SUV’s en cross-overs is helemaal fataal voor de aloude koets met kofferbak. Van de kleinste sedans tot de meeste luxe limo’s, ze verstoffen in showrooms omdat mensen liever een hoge instap willen. Het feit dat je daar veel meer voor betaalt, schrikt duidelijk niet af. En juist in dat gure klimaat brengt Toyota zijn grote slee van weleer terug: de Camry.

De auto vervangt bij ons de Avensis, die van het toneel is verdwenen. Helemaal nieuw is de auto niet. Hij is al sinds 2017 leverbaar in andere markten, zoals de Amerikaanse en Australische. Technisch kennen we ook hier de auto al iets langer. Hij is onderhuids verregaand gelijk aan de Lexus ES, een model dat sinds vorig jaar bij ons de Lexus GS vervangt. Kijk je naar de algemene specificaties, dan zie je dat deze auto net als de ES een hybride aandrijflijn met 218 pk heeft. Dat vermogen gaat enkel naar de voorwielen. De auto heeft een relatief grote motor van 2,5 liter, die (een magere) 178 pk levert. De elektromotor voegt daar 120 pk aan toe, maar zoals wel vaker bij hybrides mag je die getallen niet zomaar bij elkaar optellen. Het maakt het leveringsgamma van de Camry wel overzichtelijk, want de hybride is de enige versie die hier in de showroom staat. Geen diesel, geen instapper, geen dikke powersedan. Zoals elke hybride van Toyota, dus ook de Camry, is hij er enkel met automaat.

We hebben de meest luxe versie als test­auto meegekregen, de Premium. Hij kent weinig losse opties, omdat het merk in Nederland vooral werkt met uitvoeringen, wat het bestellen gemakkelijk maakt. De Camry is wellicht gebaseerd op de Lexus ES, maar het design is wel even anders. Toyota heeft het saaie van voorheen van zich afgeschud, maar heel strak kun je de Camry toch niet noemen. Een overdosis lamellen op de neus en de brede achterlichten maken het tot een typisch Aziatische auto. We zien daar vaak ontwerpafdelingen waar design zich op een heel ander niveau beweegt dan in Europa. Aan de binnenkant wordt die lijn voortgezet. Het dashboard is zonder meer hoogwaardiger, maar de lijnen gaan alle kanten op. Ook worden prachtige materialen en mooie knoppen afgewisseld met goedkope klepjes en simpel plastic. Ook dat is een combinatie waarvan we in een Japanse auto niet meer opkijken.

Het multimediasysteem is uitgebreid en biedt veel mogelijkheden, maar is onoverzichtelijk en omslachtig in het bedienen ervan. Ook jammer dat het niet verkrijgbaar is met Apple CarPlay of Android Auto, die Toyota lang buiten de deur heeft gehouden. Voor enkele modellen is het merk inmiddels om, wellicht is er ook hoop voor de Camry in de toekomst. Verplaatsen we ons naar de achterbank, dan blijkt de Camry een klasse apart. Onze Premium-uitvoering heeft in de middenarmsteun zelfs een apart bedieningspaneel voor achterpassagiers. Dat komen we normaal alleen tegen bij auto’s die het driedubbele kosten. Je zit vorstelijk en kunt zelfs de rugleuning van de zetel elektrisch verstellen. Ruimte voor hoofd en benen is er royaal en het geheel voelt luxe aan. Helaas kun je de banken niet omklappen om meer kofferruimte te creëren, wat zijn inzetbaarheid verkleint.

Het hybridesysteem is zoals we het kennen van Toyota: een zeer zuinige motor met een efficiënte maar krachtloze Atkinson-loop, die is gekoppeld aan een elektromotor middels een planetair stelsel om het gebrek aan koppel van zo’n motor op te vangen. Het geheel werkt soepel en vlekkeloos, en door het vermogen van ruim 200 pk heb je zelden last van een ergerlijke CVT-huil. Op elk moment is het goed te doen om vaart in te auto te krijgen. Waar je echter niet op moet rekenen, is een directe gas­respons. De power is er wel, maar alleen met veel vertraging in de bediening. Op je gemak van A naar B rijden, is het idee. Maar de resultaten mogen er zijn. Toyota weet als geen ander hoe je hybrides zuinig maakt; de jarenlange ervaring werpt zijn vruchten af. En niet alleen op papier, ook in de praktijk weten de auto’s bijzonder goed te scoren. De Camry blijkt geen uitzondering. De auto is fors en zwaar, en er gaat enkel benzine in, maar we halen zonder moeite de 1:18, en dat is toch wel verbluffend goed. Je moet niet heel veel rijplezier verwachten, maar de auto is niet zo week als een Camry van weleer. Het extreem logge is er wel uit en de auto kan goed overweg met het jachtige Nederlandse verkeer. Ondertussen is hij erg comfortabel, bijzonder stil en bovendien heel zuinig.

De Nederlandse importeur verwacht er niet extreem veel te verkopen en wellicht is dat jammer. De Camry verdient meer aandacht dan hij vermoedelijk gaat krijgen, zeker in deze tijd waarin de interesse in auto’s zonder hoge instap is gedecimeerd.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Oordeel

4 sterren

De Camry is terug van weggeweest en doet dat met een knal. De achterpassagiers hebben alle ruimte, de auto heeft veel opties en rijdt comfortabel en rustig, met merkbaar meer verfijning dan bijvoorbeeld een Skoda Suberb. Bovendien is hij ook in de praktijk extreem zuinig. Wel rijdt hij erg gezapig en afstandelijk.  

Signalement

Merk Toyota
Model Camry 2.5 Hybrid Premium
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.675

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 2.487 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 221 Nm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.885 mm / 1.840 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.825 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,7s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km (fabrieksopgave: 4,5 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 126 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Camry
Toyota Toyota Camry

PRIVATE LEASE Toyota Camry

INFO
Toyota
Toyota
Toyota Camry 2.5 Hybrid Active (4D/CVT)
€ 689
Stel samen ▸
Toyota Camry in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium, Full Option, NL Auto, Leer

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium, Full Option, NL Auto, Leer

    • 2021
    • 11.721 km

    € 43.851

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium | JBL | LED | Navigatie | Leder | Originele wielen beschikbaar

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium | JBL | LED | Navigatie | Leder | Originele wielen beschikbaar

    • 2021
    • 16.555 km

    € 48.949

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium, JBL, BSM, Stuurverwarming, Stoelverwarming & Koeling!

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium, JBL, BSM, Stuurverwarming, Stoelverwarming & Koeling!

    • 2020
    • 13.960 km

    € 39.895

Meer Toyota Camry occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota Camry / Daihatsu Altis (JP) | Nieuw: update 2021

    119
    • 3 december 2021

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Camry specificaties
  • Toyota Camry occasions
  • Toyota Camry video's
Advies en informatie
  • Toyota Camry tests
  • Toyota Camry gebruikersreviews
  • Toyota Camry index
PREMIUM
Toyota Camry - Mazda 6 - Dubbeltest

Toyota Camry - Mazda 6 - Dubbeltest

Jawel, ze bestaan nog: grote sedans van volumemerken vol ruimte en luxe. Een verademing in...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)

    21
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    24
    • 21 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996)

    Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996)

    7
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry (2008)

    Toyota Camry (2008)

    3
    • 7 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2020)

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2020)

    15
    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)

    Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)

    15
    • 28 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.2i Executive (2001)

    Toyota Camry 2.2i Executive (2001)

    14
    • 14 februari 2016
meer reviews
Toyota Camry - Rij-impressie

Toyota Camry - Rij-impressie

Na vijftien jaar afwezigheid is de Toyota Camry terug in Europa. Een fikse sedan met een hybride...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Audi 100 versus Toyota Camry - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Audi 100 versus Toyota Camry - Dubbeltest...

    59
    • 8 december 2021
  • Nieuws
    Specificaties Lexus NX ook voor andere modellen

    Specificaties Lexus NX ook voor andere...

    7
    • 1 oktober 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

    Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

    • 4 mei 2021
  • Nieuws
    Prijzen gefacelifte Toyota Camry bekend

    Prijzen gefacelifte Toyota Camry bekend

    41
    • 3 maart 2021
  • Nieuws
    Toyota Camry sportief aangekleed

    Toyota Camry sportief aangekleed

    32
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Camry

    Facelift voor Toyota Camry

    84
    • 23 november 2020
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Camry

    Facelift voor Toyota Camry

    84
    • 15 juli 2020
Merk
Merk
  • Test: Toyota GR86

    Test: Toyota GR86

    108
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    152
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Starlet volop in leven en wordt vernieuwd

    Toyota Starlet volop in leven en wordt...

    12
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden