Test: Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium
Ouderwets genieten
Het zijn zwarte, donkere dagen voor de sedan. Het autotype was in Nederland al niet zo populair als elders in de wereld; wij hadden liever hatchbacks en stationswagons. Maar de opkomst van SUV’s en cross-overs is helemaal fataal voor de aloude koets met kofferbak. Van de kleinste sedans tot de meeste luxe limo’s, ze verstoffen in showrooms omdat mensen liever een hoge instap willen. Het feit dat je daar veel meer voor betaalt, schrikt duidelijk niet af. En juist in dat gure klimaat brengt Toyota zijn grote slee van weleer terug: de Camry.
De auto vervangt bij ons de Avensis, die van het toneel is verdwenen. Helemaal nieuw is de auto niet. Hij is al sinds 2017 leverbaar in andere markten, zoals de Amerikaanse en Australische. Technisch kennen we ook hier de auto al iets langer. Hij is onderhuids verregaand gelijk aan de Lexus ES, een model dat sinds vorig jaar bij ons de Lexus GS vervangt. Kijk je naar de algemene specificaties, dan zie je dat deze auto net als de ES een hybride aandrijflijn met 218 pk heeft. Dat vermogen gaat enkel naar de voorwielen. De auto heeft een relatief grote motor van 2,5 liter, die (een magere) 178 pk levert. De elektromotor voegt daar 120 pk aan toe, maar zoals wel vaker bij hybrides mag je die getallen niet zomaar bij elkaar optellen. Het maakt het leveringsgamma van de Camry wel overzichtelijk, want de hybride is de enige versie die hier in de showroom staat. Geen diesel, geen instapper, geen dikke powersedan. Zoals elke hybride van Toyota, dus ook de Camry, is hij er enkel met automaat.
We hebben de meest luxe versie als testauto meegekregen, de Premium. Hij kent weinig losse opties, omdat het merk in Nederland vooral werkt met uitvoeringen, wat het bestellen gemakkelijk maakt. De Camry is wellicht gebaseerd op de Lexus ES, maar het design is wel even anders. Toyota heeft het saaie van voorheen van zich afgeschud, maar heel strak kun je de Camry toch niet noemen. Een overdosis lamellen op de neus en de brede achterlichten maken het tot een typisch Aziatische auto. We zien daar vaak ontwerpafdelingen waar design zich op een heel ander niveau beweegt dan in Europa. Aan de binnenkant wordt die lijn voortgezet. Het dashboard is zonder meer hoogwaardiger, maar de lijnen gaan alle kanten op. Ook worden prachtige materialen en mooie knoppen afgewisseld met goedkope klepjes en simpel plastic. Ook dat is een combinatie waarvan we in een Japanse auto niet meer opkijken.
Het multimediasysteem is uitgebreid en biedt veel mogelijkheden, maar is onoverzichtelijk en omslachtig in het bedienen ervan. Ook jammer dat het niet verkrijgbaar is met Apple CarPlay of Android Auto, die Toyota lang buiten de deur heeft gehouden. Voor enkele modellen is het merk inmiddels om, wellicht is er ook hoop voor de Camry in de toekomst. Verplaatsen we ons naar de achterbank, dan blijkt de Camry een klasse apart. Onze Premium-uitvoering heeft in de middenarmsteun zelfs een apart bedieningspaneel voor achterpassagiers. Dat komen we normaal alleen tegen bij auto’s die het driedubbele kosten. Je zit vorstelijk en kunt zelfs de rugleuning van de zetel elektrisch verstellen. Ruimte voor hoofd en benen is er royaal en het geheel voelt luxe aan. Helaas kun je de banken niet omklappen om meer kofferruimte te creëren, wat zijn inzetbaarheid verkleint.
Het hybridesysteem is zoals we het kennen van Toyota: een zeer zuinige motor met een efficiënte maar krachtloze Atkinson-loop, die is gekoppeld aan een elektromotor middels een planetair stelsel om het gebrek aan koppel van zo’n motor op te vangen. Het geheel werkt soepel en vlekkeloos, en door het vermogen van ruim 200 pk heb je zelden last van een ergerlijke CVT-huil. Op elk moment is het goed te doen om vaart in te auto te krijgen. Waar je echter niet op moet rekenen, is een directe gasrespons. De power is er wel, maar alleen met veel vertraging in de bediening. Op je gemak van A naar B rijden, is het idee. Maar de resultaten mogen er zijn. Toyota weet als geen ander hoe je hybrides zuinig maakt; de jarenlange ervaring werpt zijn vruchten af. En niet alleen op papier, ook in de praktijk weten de auto’s bijzonder goed te scoren. De Camry blijkt geen uitzondering. De auto is fors en zwaar, en er gaat enkel benzine in, maar we halen zonder moeite de 1:18, en dat is toch wel verbluffend goed. Je moet niet heel veel rijplezier verwachten, maar de auto is niet zo week als een Camry van weleer. Het extreem logge is er wel uit en de auto kan goed overweg met het jachtige Nederlandse verkeer. Ondertussen is hij erg comfortabel, bijzonder stil en bovendien heel zuinig.
De Nederlandse importeur verwacht er niet extreem veel te verkopen en wellicht is dat jammer. De Camry verdient meer aandacht dan hij vermoedelijk gaat krijgen, zeker in deze tijd waarin de interesse in auto’s zonder hoge instap is gedecimeerd.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Camry is terug van weggeweest en doet dat met een knal. De achterpassagiers hebben alle ruimte, de auto heeft veel opties en rijdt comfortabel en rustig, met merkbaar meer verfijning dan bijvoorbeeld een Skoda Suberb. Bovendien is hij ook in de praktijk extreem zuinig. Wel rijdt hij erg gezapig en afstandelijk.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Camry 2.5 Hybrid Premium |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 48.675 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 2.487 cc |
Maximaal vermogen | 160 kW / 218 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 221 Nm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.885 mm / 1.840 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.825 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,7s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km (fabrieksopgave: 4,5 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 126 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Camry
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (77) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.