Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Toyota Camry

Groen blazoen

131
Toyota Camry
  • AutoBild
  • Eerste rijtest
23 september 2018 om 10:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Camry keert terug, en wel als hybride sedan. Wedden dat het binnenkort een veel geziene verschijning is bij taxistandplaatsen?

Wie vroeger een taxi bestelde, kon er bijna automatisch van uitgaan dat er een Mercedes-Benz kwam voorrijden. In het hybride- en elektrotijdperk is echter alles anders, want kijk maar eens hoeveel Tesla's er met blauwe platen rondrijden. Ook Toyota kon vanaf volgend jaar best eens een stukje van dit marktsegment gaan veroveren, want vanaf voorjaar 2019 staat de nieuwe Camry in de showroom. Om te kijken of de grote Toyota bij ons in de smaak zal vallen, reizen we af naar Barcelona, waar het Japanse merk het model afstemt op de Europese markt. Het is lang geleden dat ze dat voor het laatst hebben gedaan, want vooral door het ontbreken van een dieselmotor verdween het model in 2004 in ons continent van de markt. En dat terwijl het de populairste middenklasse-sedan ter wereld is, vooral de Amerikanen en de Russen zijn gek op de Camry. Sinds 1982 wist het Japanse merk in honderd landen in totaal meer
dan 19 miljoen exemplaren van de verschillende Camry-generaties te slijten.

NIEUWE POGING

Nu de dieselmotor steeds minder populair wordt, ziet Toyota zijn kans schoon. Het merk waagt een nieuwe poging. Na 15 jaar keert de Camry namelijk weer terug in de Nederlandse showrooms. Dit keer krijgt hij echter twee krachtbronnen mee, want de Camry wordt bij ons uitsluitend leverbaar als hybride. En niet alleen dat maakt hem uitermate geschikt als taxi, ook in andere opzichten weet het model te overtuigen. Zo is het ruimteaanbod zowel voor- als achterin dik voor elkaar en ook op de instap valt niets aan te merken. Onze testauto heeft ook elektrisch verstelbare rugleuningen achterin. Met een knopje in de neerklapbare middenarmsteun kun je de leuning naar voren of naar achteren laten bewegen.

Om één en ander in perspectief te plaatsen: de graadmeter voor het ruimteaanbod achterin is de Skoda Superb. Die heeft een wielbasis van 2,84 meter, waardoor je je benen achterin over elkaar heen kunt slaan. En dat kan dus ook in de Camry! Die heeft namelijk een wielbasis van 2,83 meter. Je hebt het gevoel dat je een upgrade naar een hogere klasse krijgt, dus dat je voor een viersterrenkamer hebt betaald en een vijfsterren-onderkomen hebt gekregen.

Genoeg gejubeld, het is tijd om te gaan rijden. Dan volgt in eerste instantie toch even een teleurstelling. Nee, deze auto is niets voor mensen met een zware rechtervoet. Als je het gaspedaal intrapt alsof je op de vlucht bent voor de politie, reageert hij net zo onwillig als de dorpsagent die te voet de achtervolging inzet. Toyota heeft deze Camry voorzien van een nieuw ontwikkelde 2,5-liter benzinemotor, een nikkel-metaal-accu heeft een plekje gekregen onder de achterbank. Het hybridesysteem levert een totaal vermogen van 218 pk. En net als bij alle andere hybridemodellen zorgt een traploze automaat voor de krachtverdeling. Jammer dat de verbrandingsmotor bij het accelereren geluiden voortbrengt alsof hij wordt mishandeld. De viercilinder klinkt alsof hij wil racen, niet alsof hij brandstof wil besparen. Bovendien is het onderstel vooral op comfort gericht.

Gevoelsmatig zit de Camry niet op bochten te wachten. Best jammer, want de besturing is daar direct genoeg voor. Hij is het meest in zijn element in situaties waarin je de voordelen van de hybride aandrijflijn maximaal kunt benutten: in stadsverkeer, tijdens het remmen en het recupereren van de accu en het geruisloos accelereren dankzij de elektro-ondersteuning. Daarbij maak je er al snel een sport van om de meter in het instrumentarium in het groene gebied te houden. Zo kun je toch lol hebben met deze Toyota.

Op zich heeft de grote Japanner dus genoeg te bieden om de Europese concurrentie het hoofd te bieden. Eindelijk levert het merk weer een comfortabele grote sedan. Dat hij als hybride op de markt terugkeert, past uitstekend bij het merk. In de stad is hij het meest in zijn element, hier kun je prima verbruikscijfers realiseren; ruim 1 op 20 is geen enkel probleem als je een beetje rustig aan doet. Genoeg kwaliteiten dus, maar alles valt of staat uiteindelijk met de prijs die Toyota eraan hangt.

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Camry
Toyota Toyota Camry

PRIVATE LEASE Toyota Camry

INFO
Toyota
Toyota
Toyota Camry 2.5 Hybrid Active (4D/CVT)
€ 725
Bekijk nu ⟩
Toyota Camry in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota Camry Solara V6 Automaat Cabriolet

    Toyota Camry Solara V6 Automaat Cabriolet

    • 2008
    • 80.272 km

    € 14.950

    Toyota Camry 2.2i Executive

    Toyota Camry 2.2i Executive

    • 1999
    • 204.613 km

    € 4.350

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium | Leder | Navigatie |

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium | Leder | Navigatie |

    • 2020
    • 23.946 km

    € 38.945

Meer Toyota Camry occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota Camry / Daihatsu Altis (JP) | Nieuw: update 2021

    119
    • 3 december 2021

Lezersreacties (131) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Camry specificaties
  • Toyota Camry occasions
  • Toyota Camry video's
Advies en informatie
  • Toyota Camry tests
  • Toyota Camry gebruikersreviews
  • Toyota Camry index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

In een subtiel vernieuwde vorm mag de Opel Insignia aantreden tegen de al even conservatieve...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)

    21
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    24
    • 21 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996)

    Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996)

    7
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry (2008)

    Toyota Camry (2008)

    3
    • 7 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2020)

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2020)

    15
    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)

    Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)

    15
    • 28 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.2i Executive (2001)

    Toyota Camry 2.2i Executive (2001)

    14
    • 14 februari 2016
meer reviews
Toyota Camry - Rij-impressie

Toyota Camry - Rij-impressie

Na vijftien jaar afwezigheid is de Toyota Camry terug in Europa. Een fikse sedan met een hybride...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Audi 100 versus Toyota Camry - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Audi 100 versus Toyota Camry - Dubbeltest...

    59
    • 8 december 2021
  • Nieuws
    Specificaties Lexus NX ook voor andere modellen

    Specificaties Lexus NX ook voor andere...

    7
    • 1 oktober 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

    Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

    • 4 mei 2021
  • Nieuws
    Prijzen gefacelifte Toyota Camry bekend

    Prijzen gefacelifte Toyota Camry bekend

    41
    • 3 maart 2021
  • Nieuws
    Toyota Camry sportief aangekleed

    Toyota Camry sportief aangekleed

    32
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Camry

    Facelift voor Toyota Camry

    84
    • 23 november 2020
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Camry

    Facelift voor Toyota Camry

    84
    • 15 juli 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    118
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    116
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    62
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X - Back to Basics

    Toyota bZ4X - Back to Basics

    195
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit de Oude Doos

    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit...

    50
    • 15 juni 2022
  • Autotest
    Toyota GR Supra MT - Eerste rijtest

    Toyota GR Supra MT - Eerste rijtest

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden