Toyota Aygo 1.0 12V VVT-i Access (2009)
Hoog geklasseerd
Toyota en PSA (Peugeot en Citroën) sloegen enkele jaren geleden de handen ineen bij de ontwikkeling en bouw van hun supercompacts. Dat resulteerde in de Peugeot 107, de Citroën C1 en de Toyota Aygo. De drie auto's verschillen maar bitter weinig van elkaar. Toch was de Aygo tot nu toe het meest succesvol. Begin 2009 kreeg de Aygo, evenals z'n kleine Franse broertjes, een nosejob, zodat hij er weer even tegenaan kan.
Niet dat hij er al echt verouderd uitzag, met z'n volledig uit glas vervaardigde achterklep en trendy achterlichtjes waarop de achterportieren naadloos aansluiten, maar bijpunten kan nooit kwaad. Met z'n grote, vrijwel geheel over het voorscherm uitwaaierende koplampunits kan de Aygo nog altijd prima mee in de voorhoede van de garde der supermini's. De Toyota heeft een vrolijk, met veel frivoliteit vormgegeven dashboard. Recht voor je neus zit één grote klok, die er dankzij een aardige vormgeving van de overkapping, een witte wijzerplaat en een dikke chromen rand van de snelheidsmeter jolig uitziet.
Het binnenste van de Toyota voelt allerminst benauwd aan, een gevolg van het royale glasoppervlak. Wel wens je tijdens langere ritten wat groter meubilair, dat je bovendien wat beter omvat; in bochten glijd je er bijna af als je je niet goed schrap zet. Ook meer verstelmogelijkheden van de stoelen zouden welkom zijn. Dat laatste geldt eveneens voor het stuurwiel, dat slechts in verticale richting te verzetten is. Het staat te ver van je af, waardoor je óf je armen óf je benen niet in de juiste positie kunt manoeuvreren.
Behoorlijke hoofdruimte
Instappen gaat zonder problemen, ook achter in onze vijfdeursvariant. Wij vinden de vijfdeurs overigens een aanrader, zeker voor wie regelmatig een kinderstoeltje moet monteren of boodschappen op de achterbank neerzet. De Aygo biedt achterin een behoorlijke hoofdruimte, maar met de beenruimte is het wat minder royaal gesteld. Met 139 liter is overigens ook het aanbod aan bagageruimte beperkt. Met de bank neergeklapt groeit het ruimteaanbod naar 712 liter. Onder de motorkap van de Aygo zit een 1,0-liter driecilindermotor, die 68 pk op de voorwielen loslaat. De vijfbak heeft lange overbrengingen om het brandstofverbruik drukken. Dat lukt heel aardig. De Aygo heeft iedere honderd kilometer 5,7 liter euro 95 nodig. Dat komt overeen met een keurig verbruik van 1 op 17,5.
De Aygo bereikt met z'n 998 cc metende torretje vanuit stilstand in 13,2 tellen de 100 km/h. Op hogere snelheden heb je opmerkelijk weinig last van motorgeluid. In bochten wil de Aygo graag wat over de voorwielen wegschuiven. De demping is niet al te hard en verkeersdrempels neemt de Aygo dan ook met souplesse.
Op de snelweg toont de Toyota zich wat zoekerig en onzeker. Onze test-Aygo was een Access-uitvoering, de instapper van de Aygo-reeks. Verwacht hier geen uitgebreide standaarduitrusting. Er zat weliswaar airco in de testauto, maar dat was een optie. Ruiten moet je gewoon omhoog en omlaag slingeren. Voorin wel te verstaan, want achterin zijn uit kostentechnische overwegingen uitzetruitjes gemonteerd. De stoelen zijn louter in de lengterichting te verschuiven en het stuurwiel alleen in de hoogte.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Aygo 1.0 12v VVT-i Access |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.480 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.415 mm / 1.615 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 780 kg |
Laadvermogen | 410 kg |
Banden | 155/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 14,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,2 s / 10,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,1 s / 27,4 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 106 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Aygo
Lees ook
Vergelijkende Test: Toyota Aygo - Nissan Pixo
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Test: 4x Mini JCW – Wat is leuker, benzine of elektrisch?
Citroën DS met CX GTi Turbo 2-motor - Kloppend hart
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.