Toyota Avensis Verso 2.0 VVT-i Linea Luna (2004)
Gevoelloos, maar goed
Vroeger was álles beter en als je de verhalen mag geloven was iedereen gelukkig. Vroeger ging je met vier kinderen op de achterbank van het Kevertje op vakantie naar de Bodensee. Vroeger schikte je gewoon wat in als je met velen in de auto moest. Maar de kinderen die toen hutjemutje op de achterbank zaten, kiezen nu massaal voor de MPV. Vaak hebben ze de ruimte niet eens nodig en gaat het erom dat, áls het nodig is, er ruimte voor iedereen is. En voor autofabrikanten is het de nieuwste uitdaging om zoveel mogelijk zitplaatsen op zo weinig mogelijk onderstel te krijgen.
Oude bekende
De Toyota Avensis Verso behoeft nauwelijks enige introductie, want die kennen we intussen wel. Hij kreeg onlangs nieuwe, scherpere koplampen en iets gewijzigde achterlichten. Technisch veranderde er eigenlijk niets. De Toyota Avensis Verso is leverbaar als 5-, 6- of 7-zitter, waarbij alleen de laatste twee uitvoeringen zitplaatsen op de derde rij hebben. Dat zijn dan gewoon uitneembare stoelen. Dat heeft als voordeel dat er geen laadruimte verloren gaat als je ze niet gebruikt, maar het nadeel is dat je wel loopt te sjouwen met die loodzware dingen als je ze niet wilt meenemen.. Bovendien moet het maar net zo uitkomen dat je die stoelen ergens kunt achterlaten.
Wurmen
Bij de Toyota Avensis ontgrendel je met een hendeltje de stoel op de tweede rij zodat die naar voren klapt. Je wurmt je door het gat en laat je op de stoel van de derde zitrij vallen. Het is een volwassen zetel, die op zich prima zit. Maar je hebt wat last van de beperkte hoofdruimte en het feit dat je voeten hoog staan. Dan steunen je dijbenen niet op de zitting en dat is op lange duur vermoeiend. De Avensis is toch redelijk ruim op de derde rij. En als je daar veel gaat zitten, dan moet je het gesjouw met de stoelen maar even op de koop toe nemen.
Ademhaling
Onder de motorkap van deze Japanner vinden we een viercilinder tweelitermotor, om precies te zijn meet 'ie 1.998 cc, die 150 pk levert. Nou maken de Japanners gebruik van een door variabele kleptiming verbeterde ademhaling en dat lijkt z'n vruchten af te werpen. De motor staat goed zijn mannetje en deze familieauto is allesbehalve traag. Dat mag ook wel, want dikkere motoren zijn er niet leverbaar.
'Oudere' generatie
De Toyota Avensis Verso is nog een beetje een Japanner van het oude stempel. Hij rijdt prima, maar nodigt nooit en te nimmer uit tot wat extra's. Bij de nieuwe gewone Avensis heeft Toyota daar hard aan gewerkt, maar de Verso is er nog een van de 'oude' generatie. En dus kunnen we op de bediening van de auto nauwelijks iets aanmerken, anders dan dat het gevoelloos is. Door de vormgeving, de kleur en de gebruikte materialen oogt het allemaal niet erg frivool vanbinnen. Het enige puntje van echte kritiek is dat de versnellingspook te ver naar achteren staat, waardoor je wel eens misgrijpt. De Toyota Avensis Verso Linea Luna kost € 29.490. Hij heeft voor die prijs elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische airco en een cd-speler.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 192 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.690 mm / 1.760 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.825 mm |
Massa leeg | 1.400 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |