Toyota Avensis Liftback 1.8 16V Linea Terra (1998)
Avensis maakt Avances
Wat z"n uiterlijk betreft, breekt de Avensis met het verleden. Geen net, anoniem voorkomen meer, maar meer een eigen gezicht. Wie een Avensis 1.8 bestelt, krijgt altijd een leanburn-motor. Deze werkt op een mengsel met minder brandstof en meer lucht dan "normale" motoren. Dat maakt zo"n krachtbron zuiniger én schoner. De 1.8-krachtbron is in feite precies dezelfde motor die we ook in de Carina E tegenkwamen. Wel gingen vermogen en koppel iets omhoog. Dat de motor alleen in "4" en "5" mager kan draaien is ook nieuw. Hoe dan ook: de 1.8 heeft als vermogen 81 kW/110pk en ontwikkelt 155 Nm koppel bij 2800 tpm.
De 1,8-liter zestienklepper in de Toyota Avensis kan dan zuinig rijden; dat wil echter niet zeggen dat er ook zuinigjes gepresteerd wordt. De fabriek geeft een top op van 195 en de sprint 0-100 staat voor elf seconden. Onze Avensis bleef iets achter, maar een sprinttijd van 11,4 s is toch ook niet gek. Bij de inhaaloefening (80-120) scoorde de Toyota met 10,5 s "vier" en 14,8 in "vijf" ook zeker niet slecht.
En kwam er van het "lean" rijden nog iets terecht? Toyota geeft een verbruik van 7,4 l/100 km op. Wij verstookten per 100 kilometer 8,8 liter. Viel toch wat tegen. Al is het voor zo"n grote auto niet slecht. Een verrassend resultaat bij de geluidsmetingen. De wijzer van de dB-meter bij een constant tempo van 100 km/h ging naar 63,5; hetzelfde geluidsniveau dat we in de nieuwe Lexus GS 300 registreerden! Bij 120 viel er een nog steeds nette waarde van 68 dB af te lezen. We hebben nooit geklaagd over de rij-eigenschappen van de Carina E. Was ook geen aanleiding toe. Maar het betere is de vijand van het goede, en de Avensis rijdt beter door een iets gewijzigde wielophanging en een soepel werkende, maar niet weke vering en demping. De manier waarop de Avensis over goed, maar vooral ook slecht wegdek gaat, ervaar je als prettig en comfortabel. Oneffenheden zijn weliswaar voelbaar, maar ze worden goed opgevangen. Rechtuit voelt de wagen fijn stabiel aan en ook in snelle bochten blijft hij keurig op koers. Daarbij helpt natuurlijk ook de besturing een handje. De terughoudend werkende bekrachtiging zorgt voor een, weliswaar niet heel direct, maar toch prima contact met de weg.
Compact en stevig
Dashboard en instrumentenpaneel zijn in overeenstemming met z"n uiterlijk. Het geheel ziet er compact en stevig uit. Maar de Japanners hebben geen poging gedaan de wagen ook van binnen spannender te maken. Wel viel de middenconsole nogal hoog uit. De klokkenwinkel is een toonbeeld van eenvoud. Om de kleurstelling van het leefgedeelte te beschrijven, zouden we het woord "stemmig" kunnen gebruiken. We zien veel grijs. Maar een deel van de stoelbekleding van onze testwagen was toch voorzien van een voorzichtig motiefje. De voorstoelen bieden een stevige zit en zorgen voor een goede steun opzij.
In de Avensis treffen we behalve redelijk ruime portiervakken ook vakjes in de armleuningen aan. Links onder het stuur vinden we een muntenvakje en in de middenconsole een vakje waar een zonnebril in past. En dan is er nog opbergruimte onder de radio, vóór en achter de pook en in de armsteun.
Tenminste één goede eigenschap deelt de nieuwe middenklasser van Toyota met de vorige; de ruime hoeveelheid plaats die achterpassagiers voor hun onderdanen hebben. Dat de Carina op dit punt al zo goed scoorde, was eigenlijk verwonderlijk, want z"n wielbasis was niet bijzonder groot. Een flinke beenruimte scheppen achterin de Avensis was makkelijker, want bij hem liggen vóór en achteras vijf centimeter verder uit elkaar. De drie personen waarop de achterbank van de Toyota berekend is, vinden er ieder een driepunts-oprolgordel en een in hoogte verstelbare hoofdsteun. Met twee mensen kan de armsteun - met opbergruimte en bekerhouders - gebruikt worden. Verder is hij gezegend met een grote bagageruimte: 510 liter. Meer ruimte is mogelijk: zitting en leuning zijn gedeeld omklapbaar.
Toyota heeft de Avensis wat hoger in de markt gezet dan de Carina E. Voor de Avensis Liftback 1.8 16V Leanburn betaalt u zo"n f 45.500 en krijgt u een moderne, comfortabele, stille auto met prima rij-eigenschappen. Aan toebehoren heeft hij heel wat in huis (standaard ABS) en daarbij doet hij kalm aan met brandstof.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis 1.8 Linea Terra |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.008 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.762 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.490 mm / 1.710 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.200 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |