Toyota Avensis 2.0 16V Linea Sol (1999)
Kracht is ook niet alles
Was de Carina E nog wat conservatief gestyled, de Avensis heeft strakke, moderne lijnen. Vooral de sedan doet een aantal mensen aan een BMW 3-serie denken. Dat is ook niet zo gek. Kijk maar eens naar de koplampen. Achter het heldere glas zie je duidelijk twee lampen, net als bij de kleine BMW. Ook de Avensis heeft een vrij korte kofferbak, net als...
Precies. Maar verder heeft de Toyota toch een eigen gezicht met de vrolijke, chromen grille voorop. De 'nieuwe' naam moet Carina doen vergeten. Avensis, daar zit een beetje 'avant' in, beetje vooruitstrevend dus.
Voor deze test lieten we het topmodel komen, dat een nogal indrukwekkende naam draagt: Avensis sedan 2.0 16V automaat Linea Sol. De laatste twee woorden geven de mate van luxe aan. De tweeliter is er trouwens alleen als luxe Sol, de andere motoren zijn er ook als iets eenvoudigere Linea Terra.
Geen raket
Onder de motorkap vinden we vrijwel dezelfde motor die ook al in de Carina zat. Het is een tweeliter met 128 pk, dat zijn er precies twee meer dan vroeger. Hij levert een keurig koppel af van 178 Nm bij 4400 tpm. Een soepele motor die niet sportief, maar juist rustig is. Onze Avensis was ook nog voorzien van een automatische vierversnellingsbak. Deze combinatie maakt van de Avensis geen raket, maar een ontspannende reisauto, die hoge kruissnelheden aankan. Maar vergeet niet dat de 1.8 ook prima presteert en maar iets trager is.
De automaat schakelt goed en onmerkbaar, maar stelt soms toch wat teleur. Als we bijvoorbeeld op de snelweg wat wilden versnellen, dan schakelde hij niet terug. Versnellen neemt meer tijd in beslag dan je zou willen. Pas als het pedaal vol ingetrapt wordt, komt de kick down er aan te pas. Waarop de auto er meteen als een speer vandoor gaat; dat was nou ook weer niet de bedoeling... De Power-knop van de automaat bracht maar weinig verandering in het schakelprogramma.
We zijn erg te spreken over het brandstofverbruik. Wij haalden de fabrieksopgave van 1 op 11 en dat is voor een 2.0 met automaat zeker niet verkeerd, heel goed zelfs. Van de motor merk je onder het rijden weinig. Bij 100 of 120 km/h blijft het stil binnenin de Avensis. Zo stil dat we maar eens voorzichtig de batterijen controleerden van de geluidsmeter. Bij 100 bleef de meter steken bij 63 dB, bij 120 kwam hij niet verder dan een heel nette 68 dB. Dat is gewoon stukken stiller dan andere auto's in deze klasse. Met het weggedrag van de Toyota is weinig mis. Bij volgas wegrijden geen spinnende wielen en bij het nemen van een korte, scherpe bocht geen wielspin. De brede 195/60 R 15 banden bijten zich goed vast in de bochten, ook in snel genomen klaverbladen. De Avensis laat zich niet van de wijs brengen. De rechtuitstabiliteit is voortreffelijk, oneffenheden worden netjes verwerkt door de soepele, niet weke vering. Achter het stuur van de Avensis kijk je op een keurig dashboard, afgewerkt met een stukje nephout. Elektrische spiegels, dito ramen, centrale deurvergrendeling - die bij onze testauto alleen maar ontgrendelde - vier airbags, 't hoort allemaal bij de Linea Sol. De vormgeving van het dashboard is simpel en saai, de middenconsole loopt vrij hoog door, waardoor de knoppen van de verwarming goed zichtbaar zijn. Met de bediening is niets mis, alles voelt solide aan. De stoelen zitten goed en geven in bochten goede steun. De stoel van de bestuurder heeft een in hoogte verstelbare zitting en lendensteunverstelling. De bekleding van de Sol is wat minder uitbundig dan van de Terra, en is dus vrij grijs. Opvallend detail van de Linea Sol zijn getinte achter-zijruiten. Zo blijft volgens Toyota het interieur koeler.
Achterin vinden we drie hoofdsteunen en zeeën van beenruimte. De kofferruimte van 500 liter laat weinig te wensen over, maar waarom toch van die beugels aan de achterklep?
Zouden we deze Avensis nemen? Nee. Heus, het is een prima auto maar die 2,0-liter is niet nodig. De goedkopere 1.8 Leanburn motor biedt nauwelijks mindere prestaties, maar is f 2.300 goedkoper en een fractie zuiniger. De uitrusting is precies hetzelfde, dus daar hoeft u 'm niet voor te laten staan. Het zou ons dus verbazen als de 2.0 een succes wordt.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis 2.0 Linea Sol |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.116 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 128 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 178 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.490 mm / 1.710 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |