Test: DS 3 E-Tense

DS 3 verder zonder Crossback

73 reacties

Video

De DS 3 is vernieuwd en heeft niet meer de toevoeging Crossback. We pakken voor de kennismaking de E-Tense, de elektrische variant. De actieradius en het verbruik van de compactere EV’s van het voormalige PSA zijn niet bepaald toonaangevend. Dat zien ze bij Stellantis inmiddels zelf ook. In de geüpdatete DS 3 maken we kennis met efficiëntere techniek. Kom je daar een stuk verder mee?

DS heeft de 3 Crossback een update gegeven. Het opmerkelijkste is daarbij dat de toevoeging Crossback in de naam is komen te vervallen; voortaan gaat de cross-over simpelweg door het leven als DS 3, net zoals de compacte hatchback van destijds. De update behelst verder zowel cosmetische als functionele aanpassingen. Direct in het oog springend zijn de wijzigingen aan het uiterlijk. De koplampen, grille en spoilerlip onderaan de voorbumper zijn hertekend, evenals de achterlichtunits. En voortaan wordt er tussen de achterlichten een strip geplaatst met in glimmende letters de tekst ‘DS AUTOMOBILES’, je mocht maar eens twijfelen ...

Interieur DS 3 blijft hetzelfde, wel nieuwe layout

Het interieur is in grote lijnen ongemoeid gelaten. Dat betekent nog altijd dat de materialen goed ogen en prettig aanvoelen; ze noemen zich bij DS per slot van rekening een premium merk. Aangezien de DS 3 een compacte cross-over is, kun je verwachten dat de ruimte achterin en in de kofferbak bescheiden is. Voorin kom je daarentegen weinig te kort. Als er daar al iets te wensen valt, dan is het hoogstens een axiaal iets verder te verstellen stuur, dat overigens nieuw is en prettig in de hand ligt. Ook nieuw is de layout van de knoppen op het dashboard, waarbij helaas nog steeds geldt dat bij DS vormgeving boven functionaliteit gaat. Verder is het multi­mediascherm herzien. Het beeld is scherper geworden en ook het systeem zelf heeft een update gehad. Het werkt sneller dan voorheen en de menustructuren zijn logischer. De maatstaf is het nog steeds niet; zeker niet in vergelijking met wat andere producenten van premium modellen op dit vlak laten zien.

Grotere accu voor de elektrische E-Tense

De aandrijflijnen met benzinemotor zijn ongemoeid gelaten, evenals het onderstel. Dat laatste maakt dat de DS nog altijd solide aanvoelt, met behoud van een ruime mate van comfort. De besturing loopt hiermee keurig in de pas. De bekrachtiging is voldoende, dus niet te sterk, zodat de stuur­inrichting fijn evenwichtig aanvoelt. Het grote nieuws vinden we onder de motorkap en onder de vloer van de E-Tense, de elektrische DS 3. De aandrijftechniek is hier volledig op zijn kop gezet, en dat is opmerkelijk omdat deze nog maar drie jaar geleden debuteerde. Om te beginnen is de accucapaciteit met 8 procent toegenomen tot netto 51 kWh. DS merkt hierbij direct op dat de laadtijd gelijk is gebleven, doordat de piek aan het begin van het laadproces langer kan worden vastgehouden dankzij een verbeterd temperatuurmanagement. Verder bevat de nieuwe accu minder mangaan en kobalt.

Nieuwe motor interessant: krachtiger en zuiniger

Nog interessanter is de nieuwe motor. De oude techniek is volledig overboord gezet. Voortaan gebruikt DS een krachtbron met in de 63 statorsleuven bundels van telkens zes haarspeld-statorspoelen (de elektromagneten), dat waren er voorheen drie per sleuf. Die keuze verhoogt volgens de Fransen de efficiëntie. Verder hebben de permanente magneten in de rotor een iets andere vorm gekregen, voor een effectiever magneetveld. Dit resulteert evenwel niet in meer kracht, want het maximum koppel is gelijk gebleven. Dankzij de verbeterde efficiëntie kon wel het verbruik worden teruggedrongen. Het maximum vermogen is wel toegenomen, van 136 naar 156 pk, al is dat vooral een kwestie van het toerental iets verder opdrijven. Dankzij de efficiëntere motor in combinatie met een 7,6 procent lagere Cw-waarde én warmtepomptechniek om het interieur op temperatuur te brengen (en te houden) is het gemiddelde verbruik teruggebracht van 17,6 naar 15,4 kWh/100 km. Tel daar de grotere accucapaciteit bij, en het netto resultaat is een WLTP-actieradius van 402 in plaats van 341 kilometer. Helaas weten we dat de WLTP-waarden in de praktijk minder gunstig uitpakken; voorheen waren we al blij wanneer we met de DS 3 Crossback E-Tense 250 kilometer uit een volle accu konden persen.

Duurder dan voor de facelift

Op basis van de gegevens die het instrumentarium tijdens onze eerste kennismaking aangaf, gaan we nu uit van iets meer dan 300 kilometer in de praktijk. Met 260 Nm en voortaan dus 156 pk is de nieuwe elektromotor er nog steeds niet een van het potentere soort, maar in de dagelijkse praktijk volstaan deze waarden prima om de nieuwe DS 3 keurig met het verkeer te laten meekomen. De prijs die DS voor dit alles vraag, is gerust premium te noemen. Je hebt de E-Tense vanaf € 42.140. Dat is € 3.850 meer dan de vraagprijs van de vorige generatie. Nu is de prijs volgens de fabrikant voor DS-kopers niet het eerste aandachtspunt. Maar goed, je krijgt voor die hogere prijs in elk geval wat extra bewegingsvrijheid.

  • +Vergrote actieradius
  • +Fraaie afwerking
  • -Bescheiden prestaties
  • -Te veel vorm boven functie

Signalement

Merk Ds
Model 3 E-Tense Opera
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.890

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk
Maximaal koppel 260 Nm
Accu capaciteit (bruto) 54 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.118 mm / 1.802 mm / 1.534 mm
Wielbasis 2.558 mm
Massa leeg 1.525 kg
Laadvermogen 483 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R18Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,4 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 396 km

PRIVATE LEASE DS 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum