Suzuki Vitara JLX Cabrio (1994)

Volwassen Vitara Cabrio

Suzuki Vitara JLX Cabrio
Samen met de 1.6 16-klepper uit de lange Vitara zijn de luxe korte Vitara JLX en Metal Top de nieuwe troeven van Suzuki in de fun-categorie. De verwende Vitara-rijder kan bovendien genieten van de nieuwe 4-traps automaat.

De Vitara met korte wielbasis rijdt al een tijdje rond en mag gerust een trendsetter worden genoemd. De Vitara was de eerste 4x4 die meer voor de openbare weg dan het terrein bedoeld was, en de eerste 4x4 die met een dergelijke afwijkende carrosserie het strijdperk betrad. Niet zonder succes, want men stortte zich massaal op de pittige Japanner, en deze zegetocht is nog niet afgelopen. De concurrentie zat niet stil en het tegenoffensief werd ingezet. Aartsvijand Daihatsu Feroza bood voor hetzelfde geld ineens een zestienklepper, en plotseling zijn daar de Toyota Funcruiser met permanente 4wd en de Kia Sportage; beide minstens zo apart qua verschijning èn met tweeliter-motor. Aan de motorisering van de Vitara moest dus wat veranderd worden, en dat gebeurde ook. De zestienklepper uit de lange Vitara werd overgelepeld. Daarnaast werd een nieuwe 4-traps automaat geproduceerd. En het mooiste: voor hetzelfde geld.

Elektronica

De potentere Vitara weet van wanten. De elektronisch gestuurde viertrapsautomaat kiest zelf het beste schakelmoment en kan via een economy- en een powerstand tot het draaien van respectievelijk lage en hoge toeren worden bewogen. De derde en vierde trap van de automaat zijn uitgerust met een zogenaamde "lock up". Dit systeem zorgt er voor dat de koppelomvormer van de automaat buiten werking wordt gesteld en er een directe verbinding tot stand wordt gebracht tussen motor en transmissie. Samen met de overdrive waarmee de vierde trap is uitgerust, maakt de motor bij hoge snelheid weinig toeren, wat het brandstofverbruik eveneens gunstig beïnvloedt.
Desondanks is de Vitara er niet zuiniger op geworden. Niet alleen zijn automaten dorstiger dan handgeschakelde bakken,maar in combinatie met een krachtiger motor raakt een bestuurder nu eenmaal meer geneigd om een wat steviger rijstijl aan te nemen. De eerste dagen in ieder geval.

Bekende motor

In het vooronder huist nu de 16-klepper uit de Vitara Wagon, met een inhoud van 1590 cm3, een enkele bovenliggende nokkenas, elektronisch gestuurd brandstof-injectiesysteem en elektronische ontsteking. De nieuwe krachtbron levert 97 paardekrachten en een trekkracht van 132 Nm. Daarmee is de Vitara in zijn klasse geen sprinter, maar hij loopt weer mooi in de pas.
Op de weg is de sterkere krachtbron van de Vitara duidelijk een verbetering. Het inhalen verloopt, ook zonder gebruik van de powerknop, een stuk vlotter dan bij zijn voorganger. Daarnaast is de motor logischerwijs een stuk rustiger geworden.
Het rijgedrag is als altijd strak. De Vitara was de eerste terreinwagen die de openbare weg zijn terrein mocht noemen, en dat is niet veranderd. Net als de concurenten Toyota FunCruiser en de Kia Sportage komt de Vitara in het terrein minder goed tot zijn recht. De lage bodemvrijheid belemmert zijn mogelijkheden.

Uitrusting

Qua uitrusting is de Suzuki Vitara JLX nooit een onprettige auto geweest. Standaard is  centrale deurvergrendeling, elek- trische bediening van ramen en buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar stuur. En ook automatische vrijloopnaven en een toerenteller behoren tot de uitrusting. De Vitara 16V JLX Soft Top met automatische versnellingsbak is goedkoper dan de FunCruiser en de Sportage, en hoeveel daken deze samen ook kunnen opengooien... cabrio"s zijn het niet. En dat is voor de Suzuki toch wel fijn, want nu de mogelijkheden van het grijze kentekens voor terreinwagens zo goed als zijn uitgeput is een andere manier om extra van je terreinwagen te genieten natuurlijk mooi meegenomen.

Signalement

Merk Suzuki
Model Vitara Cabrio JLX 16V
Carrosserie 2-deurs, suv
Transmissie 3 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 19.671

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 97 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.620 mm / 1.630 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.200 mm
Massa leeg 1.100 kg
Laadvermogen 400 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.450 kg / 500 kg
Banden195R15Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h - s
Acceleratie 80-120 km/h in D -s

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum