Suzuki Vitara JLX Cabrio (1994)
Volwassen Vitara Cabrio
De Vitara met korte wielbasis rijdt al een tijdje rond en mag gerust een trendsetter worden genoemd. De Vitara was de eerste 4x4 die meer voor de openbare weg dan het terrein bedoeld was, en de eerste 4x4 die met een dergelijke afwijkende carrosserie het strijdperk betrad. Niet zonder succes, want men stortte zich massaal op de pittige Japanner, en deze zegetocht is nog niet afgelopen. De concurrentie zat niet stil en het tegenoffensief werd ingezet. Aartsvijand Daihatsu Feroza bood voor hetzelfde geld ineens een zestienklepper, en plotseling zijn daar de Toyota Funcruiser met permanente 4wd en de Kia Sportage; beide minstens zo apart qua verschijning èn met tweeliter-motor. Aan de motorisering van de Vitara moest dus wat veranderd worden, en dat gebeurde ook. De zestienklepper uit de lange Vitara werd overgelepeld. Daarnaast werd een nieuwe 4-traps automaat geproduceerd. En het mooiste: voor hetzelfde geld.
Elektronica
De potentere Vitara weet van wanten. De elektronisch gestuurde viertrapsautomaat kiest zelf het beste schakelmoment en kan via een economy- en een powerstand tot het draaien van respectievelijk lage en hoge toeren worden bewogen. De derde en vierde trap van de automaat zijn uitgerust met een zogenaamde "lock up". Dit systeem zorgt er voor dat de koppelomvormer van de automaat buiten werking wordt gesteld en er een directe verbinding tot stand wordt gebracht tussen motor en transmissie. Samen met de overdrive waarmee de vierde trap is uitgerust, maakt de motor bij hoge snelheid weinig toeren, wat het brandstofverbruik eveneens gunstig beïnvloedt.
Desondanks is de Vitara er niet zuiniger op geworden. Niet alleen zijn automaten dorstiger dan handgeschakelde bakken,maar in combinatie met een krachtiger motor raakt een bestuurder nu eenmaal meer geneigd om een wat steviger rijstijl aan te nemen. De eerste dagen in ieder geval.
Bekende motor
In het vooronder huist nu de 16-klepper uit de Vitara Wagon, met een inhoud van 1590 cm3, een enkele bovenliggende nokkenas, elektronisch gestuurd brandstof-injectiesysteem en elektronische ontsteking. De nieuwe krachtbron levert 97 paardekrachten en een trekkracht van 132 Nm. Daarmee is de Vitara in zijn klasse geen sprinter, maar hij loopt weer mooi in de pas.
Op de weg is de sterkere krachtbron van de Vitara duidelijk een verbetering. Het inhalen verloopt, ook zonder gebruik van de powerknop, een stuk vlotter dan bij zijn voorganger. Daarnaast is de motor logischerwijs een stuk rustiger geworden.
Het rijgedrag is als altijd strak. De Vitara was de eerste terreinwagen die de openbare weg zijn terrein mocht noemen, en dat is niet veranderd. Net als de concurenten Toyota FunCruiser en de Kia Sportage komt de Vitara in het terrein minder goed tot zijn recht. De lage bodemvrijheid belemmert zijn mogelijkheden.
Uitrusting
Qua uitrusting is de Suzuki Vitara JLX nooit een onprettige auto geweest. Standaard is centrale deurvergrendeling, elek- trische bediening van ramen en buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar stuur. En ook automatische vrijloopnaven en een toerenteller behoren tot de uitrusting. De Vitara 16V JLX Soft Top met automatische versnellingsbak is goedkoper dan de FunCruiser en de Sportage, en hoeveel daken deze samen ook kunnen opengooien... cabrio"s zijn het niet. En dat is voor de Suzuki toch wel fijn, want nu de mogelijkheden van het grijze kentekens voor terreinwagens zo goed als zijn uitgeput is een andere manier om extra van je terreinwagen te genieten natuurlijk mooi meegenomen.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Vitara Cabrio JLX 16V |
Carrosserie | 2-deurs, suv |
Transmissie | 3 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 19.671 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 71 kW / 97 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.620 mm / 1.630 mm / 1.670 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 1.100 kg |
Laadvermogen | 400 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.450 kg / 500 kg |
Banden | 195R15Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
Lees ook
Suzuki Vitara Cabrio 2.0 16V (1997)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.