Suzuki Liana 1.4 Exclusive Diesel (2004)

Geen grootspraak

Suzuki Liana 1.4 Exclusive Diesel
Wie niet zo heel erg groot is, wil zich graag flinker voordoen. Neem nou de Liana. Die wil graag doorgaan voor echte MPV en heeft zelfs op de zakelijke markt gerichte dieselmotoren in het gamma. Ruim is 'ie zeker, maar zakelijk...

De Liana is typisch zo'n twijfelgeval: valt 'ie onder de term MPV of niet? De Liana draagt geen toevoeging die hem als wonder van variabiliteit typeert. Suzuki voorziet in hoog tempo zijn gamma van diesels, om op deze manier in de lease een aantrekkelijkere partner te worden. De Liana kost als 1.4 Exclusive Diesel € 21.499.
De Liana-motor heeft een inhoud van 1.398 cc. Het is het blok dat Ford samen met Peugeot-Citroën ontwikkelde. De motor heeft zestien kleppen, twee nokkenassen, 90 pk en 200 Nm. Die newtonmeters komen nogal explosief vrij; een trap op het gaspedaal van de Liana betekent dat de vierpitter de turbo-hulptroepen alarmeert, die vervolgens met een tamelijk grove resonantie aan het werk gaan. De stopwatch bewijst wat we al voelden: de Liana is pittig, maar hij moet telkens eerst een hap lucht nemen om er dan flink de sokken in te zetten. Relatief, want met 13,2 seconden naar 100 km/h sprinten is niet wereldschokkend. Het gaspedaal van de Liana gaat zwaar en het schakelen eveneens. Bovendien maakt het mechanisme onder de pook nogal wat bijgeluid. De Liana dieselt stationair duidelijk, maar is op snelheid beschaafd op de achtergrond. Jammer is dat er 'n krachtige resonantie door de motor trekt als er in de versnellingen wordt doorgetrokken.

Het veercomfort heeft Suzuki goed voor elkaar, hoewel de auto op niet misselijk lichtmetaal en vrij laag rubber staat. De Liana ligt prima op de weg en houdt de rechtuitkoers goed vast. Snelle bochten brengen hem niet gauw van de wijs. De Liana helt wat over en heeft ook last van onderstuur. Gas loslaten levert een herstel van de bedoelde richting op.


Ja, ruim
De ruimte in het interieur zal voor de meeste kopers aankoopargument nummer 1 zijn. Vijf – niet al te grote – volwassenen vinden 'n goede zitplaats, want ook achterin is er genoeg hoofd- en beenruimte. De ver en hoog doorgetrokken daklijn bewijst hier zijn nut. De Suzuki heeft een verstelbare rugleuning. De instap is erg gemakkelijk, via de portieren die niet alleen mooi hoog, maar ook mooi breed zijn. De bestuurder kan zijn werkplek goed inrichten. De stoel is in hoogte verstelbaar en het stuur eveneens, maar niet axiaal. Het zicht op de meters is prima en de afleesbaarheid idem. De Liana heeft bij de facelift gewone ronde klokken gekregen en is zijn digitale metertjes dus kwijt. Een duidelijke verbetering. In de Suzuki ligt de schakelaar van 't mistachterlicht ver buiten het gezichtsveld van de bestuurder en 't daarin gemonteerde controlelampje dus ook – dat zien we liever op het instrumentarium. De bediening is verder zo klaar als een klontje. De Liana Exclusive heeft standaard een automatische airco, die via drie grote draaiknoppen werkt. De airco is ook handmatig bedienen. Bergruimte is er voldoende, afgezien van de wel heel smalle kaartenvakken in de portieren. Attent is de separate 12V-aansluiting.
't Zicht rondom is goed, je moet alleen goed rekening houden met de achterste, brede dakstijlen. 'n Kanttekening verder bij de spiegels: die zijn wel groot, maar kunnen niet ver genoeg naar buiten worden versteld. De bagageruimte is niet riant met 348 liter inhoud. Belaadbaarheid en vorm zijn prima en de achterbank laat zich vrij gemakkelijk neerklappen. De Suzuki heeft dan een mooie, vlakke laadvloer.

Signalement

Merk Suzuki
Model Liana 1.4 Diesel Exclusive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.199

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.398 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.690 mm / 1.545 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 1.160 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,7 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,1 s / 10,9 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 141 g/km