Suzuki Jimny 1.3 JLX 4WD (1999)

Kleintje 4x4

Suzuki Jimny 1.3 JLX 4WD
Suzuki's kleinste 4WD, de Jimny, heeft bescheiden afmetingen en hij ziet eruit als 'n speeltje voor trendy stadse types. Maar onder z'n modieuze koetsje schuilt een echte 4x4 die voor geen kleintje vervaard is.

Met z'n futuristisch aandoende, afgeronde carrosserie ziet de Suzuki Jimny eruit als zo'n luxe terreinwagentje; 'n speeltje dat eigenlijk veel te mooi is om de modder in te duiken of door het zand te ploegen. Maar in wezen is de Jimny een pur sang terreinwagentje. Zo is z'n koetswerk gemonteerd op een stevig ladderchassis. Ook heeft hij starre assen. Zulke assen staan garant voor een goed contact met de bodem. Vering en demping worden verzorgd door apart van elkaar gemonteerde schroefveren en schokdempers.
Ook de vierwielaandrijving werkt eenvoudig en 'ouderwets'. Je gaat met een apart pookje van 2WD naar 4WD en van hoge naar lage gearing. Wel maakt het Drive Action 4x4-systeem met automatisch sperrende voorwielnaven het mogelijk om (rechtuitrijdend tot 100 km/h) tijdens de rit van twee- naar vierwielaandrijving en terug te schakelen.

Hobbelpaard
Met z'n beproefde 4WD-techniek staat de Jimny in het terrein z'n mannetje. Steile hellingen gaat hij net zo makkelijk op als af. Een modderig karrenspoor of een rotsachtig geitenpaadje doen hem niets.
Onder het stoere motorkapje van de Jimny staat een 1,3-liter viercilinder, goed voor 80 pk vermogen en 104 newtonmeter koppel. Het grootste gedeelte van die trekkracht is al bij 2500 toeren paraat. Dat is gunstig bij het rijden in het terrein. Maar ook op de weg heeft het z'n voordelen, want het betekent dat de Jimny makkelijk oppakt uit lage toeren. Zo heeft de Suzuki in de vierde versnelling 14 seconden nodig voor de inhaaloefening 80-120. Daarmee doet hij niet onder voor gewone compacte wagentjes met een vergelijkbare motorisering. Ook voor de 13,4 seconden die de Jimny erover doet om van nul naar honderd te sprinten, hoeft hij zich allerminst te schamen. Maar al is veel schakelen niet nodig, er is ook niets dat je ervan weerhoudt, want de pook laat zich vlot genoeg verzetten.
Ondanks z'n duidelijke terrein-achtergrond, is de Jimny 'on-road' aardig in z'n element. Z'n besturing werkt weliswaar vaag rond de middenstand, maar afgezien daarvan laat hij zich heel netjes in de gewenste richting dirigeren. Dankzij z'n stevige vering helt hij maar weinig over en daardoor gaat deze Suzi nog best rap door de bocht. Zolang je op mooi strakke asfaltwegen blijft, is het met het comfort aan boord niet kwaad gesteld. Maar oneffenheden maken al snel een eind aan de pret. Op richels reageert de Jimny met z'n korte wielbasis niet alleen springerig, hij geeft ze ook hard door. En als er echt slecht wegdek moet worden genomen, verandert de kleine 4WD in een hobbelpaardje. De starre vooras maakt de kuilen en hobbels ook op een onprettige manier voelbaar in het stuur. Op de snelweg, ook al is die van goede kwaliteit, doet het interieurgeluid weer afbreuk aan comfort. Met 70 dB bij 100 en 73 bij 120 km/h scoort de Jimny vrijwel dezelfde waarden als bijvoorbeeld de Peugeot 206 1.4. Maar met name die 73 dB(A) klinken toch als vrij veel lawaai. Een wagentje met bescheiden afmetingen als de Jimny - maar 3,63 m lang en 1,60 m breed - kan natuurlijk geen ruimtewonder zijn. Tussen de stoelen voorin is erg weinig ruimte. Achterpassagiers hebben nog minder bewegingsvrijheid. Ze zitten wel elk op een eigen stoeltje, maar die zetels zijn pal tegen elkaar geplaatst. De beenruimte is erg krap bemeten, alleen aan hoofdruimte ontbreekt het niet. Met het zitmeubilair achter valt nog heel wat te excerceren. Je kunt de leuningen achter afzonderlijk verstellen. En wanneer je alle stoelleuningen achterover klapt, ontstaat er een soort tweepersoons divan. Ten slotte zijn de zittingen en leuningen achter opklapbaar. Kan goed van pas komen, want met de stoelen in hun gewone stand blijft er nauwelijks ruimte voor bagage over. Wordt dat de Jimny kwalijk genomen? We denken van niet. Iedereen vindt de kleine 4x4 sympathiek. En voor de lang niet karig uitgevoerde JLX betaal je maar zo'n f 29.000. Goedkoper rijd je geen nieuwe terreinauto. Behalve een andere Jimny, zoals de minder luxe JX - prijs 27 mille, of desnoods de JX 2WD - met alleen tweewielaandrijving dus - die nog eens f 2.000 minder kost. Klein autootje, klein prijsje dus.

Signalement

Merk Suzuki
Model Jimny 1.3 4WD JLX
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 14.299

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.298 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 104 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.625 mm / 1.600 mm / 1.705 mm
Wielbasis 2.250 mm
Massa leeg 1.000 kg
Laadvermogen 420 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 350 kg
Banden205/70R15Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 21,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,0 s / 19,6 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 196 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum