Suzuki Grand Vitara XL-7 2.0 TDI (2004)

Zeldzame zevenzitter

Suzuki Grand Vitara XL-7 2.0 TDi 16V
De XL-7 is een unieke auto. Voor de prijs die Suzuki ervoor vraagt, zul je geen enkele SUV of terreinauto vinden die zoveel binnenruimte en zitplaatsen biedt. Ook leuk voor terreinliefhebbers, al zit zijn lengte 'm soms wat in de weg.

Zou de Suzuki Grand Vitara XL-7 een van de zeldzaamste auto's van het land zijn? Deze extra lange uitvoering van de Grand Vitara wordt in Nederland maar mondjesmaat aan de man gebracht. Met gepaste stilte kreeg de XL-7 de afgelopen winter een facelift en werd er een dieselmotor aan het programma toegevoegd.


Snel klaar
De facelift van de XL-7 is er een volgens het bekende snel-klaar-recept: nieuwe, bijna driehoekige koplampen, een andere grille en een dito voorbumper. Een paar nieuwe lichtmetalen velgen, kleuren en licht gewijzigde achterlichten erbij en klaar is de nieuwe Suzuki Grand Vitara XL-7. De nieuwe neus maakt 't verschil wat groter met de kleinere Grand Vitara's, want door een binnenspiegel bezien was het onderscheid voorheen wel erg gering.

Binnen in Suzuki's grootste terreinwonder veranderde er ook het een en ander. Er  wordt voortaan een nieuw dashboard gemonteerd, dat veel rustiger van opzet is. Zo heeft het van die klokken die pas zichtbaar worden wanneer je het contact aanzet – heel hip, heeft Lexus ook! Maar we kregen spontaan kromme tenen van het 'HELLO' dat daarbij even in blokletters verschijnt op de plaats waar vervolgens de kilometerteller te zien is. Het interieur wemelt van de bekerhouders en opbergvakken en is verder on-Europees grijs van kleur.


Diesel
Het belangrijkste nieuws zit echter onder de kap. Want daar is nu een 2,0-liter common-raildiesel te bestellen. De motor is afkomstig van PSA en wordt gebruikt in de meest uiteenlopende auto's van Peugeot en Citroën, de merken die PSA vormen. Je komt 'm als HDI tegen in de 307, in de C5, in de 406 en ga zo maar door. In die  auto's viel hij positief op door z'n rustige en stille karakter en dat schept hoge verwachtingen.
Dat rustige karakter is gelukkig wel gebleven, alleen de stilte is wat ver te zoeken. In de XL-7 laat de diesel meer van zich horen dan in de eerdergenoemde auto's. Horen en zien vergaan je zeker niet, maar je weet wel dat je met een diesel onderweg bent. Dat merk je ook wel aan de prestaties, want de XL-7 moet nogal hard werken om de dik 1.700 kg die de auto weegt, aan het rollen te krijgen. Als het zaakje eenmaal op gang is en je met 120 over de snelweg kruist, dan komt dat rustige, comfortabele karakter wel weer boven water.


Onhandige lengte
Terreinliefhebbers kunnen zich vermaken met het maximumkoppel van 270 Nm dat al bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar is. Zij moeten ook aan de slag met de tussenbak, waarmee je de vierwielaandrijving inschakelt en kunt kiezen uit hoge en lage gearing. Een terreinmonster als de kortste Grand Vitara zal hij echter nooit kunnen worden, door z'n wat onhandige lengte.


Unieke auto
Z'n enorme buitenafmetingen en de mogelijkheid 'm als zevenzitter te bestellen, maken van de XL-7 een unieke auto. Want in deze prijsklasse (net onder de 40.000 euro) zul je geen enkele terreinwagen of SUV vinden die zoveel ruimte biedt. En dus is het eigenlijk maar vreemd dat je 'm zo weinig tegenkomt.

Signalement

Merk Suzuki
Model Grand Vitara XL-7 2.0 TDi 16V
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 38.799

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.700 mm / 1.780 mm / 1.740 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.700 kg
Laadvermogen 650 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h - s
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 216 g/km