Suzuki Baleno 1.6 Sport (1999)
Sportieve comeback?
Sinds eind 1998 is de Baleno 3-deurs weer terug in ons land. Maar anders dan in '95 staat er nu maar één versie in de prijslijst, en die wordt aangeduid als 'Sport'. Dat 'Sport' moeten we met 'n korreltje zout nemen. Deze driedeurs wordt namelijk aangedreven door een 1,6-litermotor. En dat is niet eens de sterkste krachtbron uit het motorengamma, want Suzuki biedt de Baleno ook nog aan met een 1,8-litermachine. De zestienklepper heeft een vermogen van 70,5 kW/96 pk bij 6000 tpm. Het maximum koppel bedraagt 134 Nm bij 3000 toeren.
Als een auto de aanduiding 'Sport' meekrijgt, verwacht je van zo'n wagen vlotte prestaties. Levert de Baleno die ook? Het antwoord op die vraag is 'Ja'. De Suzuki slaagt erin om in een pittige 10,6 seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer op te trekken. Dat de Baleno hier scoort, heeft hij te danken aan z'n lange eerste en tweede versnelling. Bij het optrekken van 0-100 hoef je maar één keer over te schakelen. Suzuki meldt dat de Baleno Sport een top van 175 moet kunnen halen.
Pittige indruk
Als je het gas stevig intrapt laat de 1.6-motor duidelijk horen dat hij flink zijn best doet, zonder nu echt lawaaiig te worden. Wanneer de gang er eenmaal in zit zakt het geluidsniveau naar normale waarden voor compacte wagentjes.
Dan het rijgevoel. Dat zorgt niet voor uitgesproken sportieve sensaties. De bekrachtigde besturing van de Baleno werkt niet scherp, maar geeft de chauffeur wel het prettige gevoel de auto prima onder controle te hebben. Tegen snel genomen bochten maakt de Japanner geen bezwaar. Alleen als de weg nat is, komt onderstuur gauw om de hoek kijken. Vering en demping zorgen voor comfortabele ritten. Zelfs bij het rijden over slecht wegdek hoeven de inzittenden het niet te ontgelden. Schakelen gaat niet overdreven soepel, maar de pook laat zich vlot genoeg verzetten.
Zie je aan de buitenkant van de Baleno dat je met een sportief type te maken heb? Nee, niet bepaald. Hij heeft ook geen uitgesproken karakteristieke carrosserie waardoor je hem er in de massa meteen uitpikt. Eigenlijk is het een vrij onopvallende, maar wel moderne auto.
En hoe zit het met de sportiviteit in het interieur? Die schep je er bij de Baleno ook niet vanaf. Het dashboard geeft geen aanwijzingen. Extra meters zijn niet aan het instrumentarium toegevoegd en ook een sportstuur ontbreekt. Wel zijn er sportstoelen gemonteerd. Stevige exemplaren die het lichaam van opzij goed ondersteunen. Ze zijn uitgerust met geïntegreerde hoofdsteunen. 'Geïntegreerd' is een mooie term voor 'niet in hoogte verstelbaar'. Maar omdat de steunen toch al hoog reiken, is het minder bezwaarlijk dat je ze niet kunt verstellen. Het overwegend grijze interieur wordt 'n beetje opgeleukt door de stoelbekleding met voorzichtige kleuraccenten.
Een ander punt: waar laten we losse spullen? We vinden korte, smalle portiervakken, er is ruimte onder de radio, voor de pook en in de middenarmsteun.
Verhuizen we naar de achterbank. Die bereiken we via de rechter deur, want aan die kant is de stoel voorzien van het walk-in-systeem dat het achtercompartiment makkelijker toegankelijk maakt. Zijn we achterin aangeland, dan merken we dat de driedeurs Baleno z'n achterpassagiers maar weinig beenruimte te bieden heeft. Dat komt door z'n korte wielbasis; 2,38 m. Ook met de hoofdruimte is het daar matig gesteld. Toch kun je niet zeggen dat het achter in de Baleno een onderontwikkeld gebied is, want er zijn wel twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen gemonteerd. Als er één ding is waar kleine hatchbacks niet scheutig mee zijn, dan is het wel bagageruimte. De Baleno heeft op dit punt dan ook niet veel te bieden. Natuurlijk zijn er uitbreidingsmogelijkheden: de rugleuning kan in ongelijke delen omlaag. We zeiden het al, de aanduiding 'Sport' op de driedeurs Suzuki Baleno moet je met 'n korreltje, of liever 'n schepje, zout nemen, want een echt sportief karakter heeft hij niet. Maar hij rijdt wel pittig en zet aardige prestaties neer. Daarnaast heeft hij een royale uitrusting met zelfs airconditioning en lichtmetalen velgen. En dat alles voor een scherpe prijs van zo'n 27.000 gulden. Dus: niet sportief, wel een goede koop.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Baleno 1.6 Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.932 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 71 kW / 96 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 134 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.900 mm / 1.690 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 885 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 400 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 16,3 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 174 g/km |