Suzuki Alto 1.0 Twist (2001)

De nieuwe mini-mode

Suzuki Alto 1.0 Twist
Eind 2000 ging na veertig jaar het licht uit bij de Mini-productie. De nieuwe MINI is nu een prijzig tiepje. Trendy als de VW New Beetle. Nee, dan de Alto, dat is eigenlijk een van de ware opvolgers van de oude Mini.

Waar het bij de Mini - de auto dus - om ging was het minimaal noodzakelijke om een gezin te vervoeren, in een zo klein en efficiënt mogelijke verpakking. Daarin voorziet ook al heel lang de Suzuki Alto. Eigenlijk net als de Mini nooit veel veranderd, alleen uiterlijk af en toe gemoderniseerd, en er kwam een grotere motor. Nog niet zo lang geleden is de Alto een beetje vernieuwd. Iets aan het uiterlijk, iets aan de motor. Een goede aanleiding om deze mini-Suzuki weer eens te proberen. Ondanks zijn kleine afmetingen biedt de Suzuki achterin best bruikbare zitruimte. Maar wil je daar echt gebruik van maken, neem dan een vijfdeurs versie. Het instapsysteem op de 3-deurs is niks. De stoel schuift naar voren en na het terugschuiven kun je de stand van de leuning opnieuw gaan instellen. Er is geen hendeltje bovenaan de stoel, je moet de verstelgreep voor de leuning hebben of het pedaaltje achter-onder de voorstoel. Handgrepen aan het dak om je uit de auto te hijsen? Nop.
Zowel het laadklepje als de laadruimte van de echte Mini waren onpraktisch ..eh.. mini. Hedendaagse modellen hebben een grote klep. AUW! Relatief dan, want je stoot nog gauw je hoofd als ze open staan. Twee tassen weekendboodschappen kunnen erin, voor méér kan de achterbank in delen omklappen. Minpunt: geringe hoogte onder de hoedenplank, maar als plusje: geen drempel. We missen iets in het stuur en op/in het dashboard. Waar zijn de airbags? In India, waar de Alto wordt gebouwd, doen ze daar niet aan!

Mag niet veel kosten

Je ziet in deze auto natuurlijk dat het niet veel mag kosten. Deels onbedekt blik, geen kamerbrede stofbekleding. Hard plastic dashboard, geen toerenteller daarin. Hoofdsteunen alleen voorin, al probeert Suzuki met verhoogde bobbels aan de leuning op de achterbank nog minihoofdsteunen te simuleren. Aan kleppen en deuren hoor je bij het dichtslaan hoe hol en licht het allemaal is.
Weet u wat? De Alto heeft een dashboardkastje! Waarmee we meteen zo"n beetje door de pluspunten heen zijn. Het dashboard probéért niet eens er volwassen uit te zien. Her en der verstrooid vinden we accessoireknoppen. En een stuur zonder airbag dus, waarvoor echt leren bekleding erom geen zwaar tegenwicht vormt. Platte plastic deurpanelen, met zonder kaartenbakken. En een minimiddenconsole die ver boven de vloer ophoudt, dus ook geen bergbakjes kan bieden.
Hoewel hij weinig weegt heb je met 58 pk niet bar veel in te brengen op de snelweg. Dat de Suzuki een heuse zestienklepper in het vooronder heeft, komt er echter niet uit. Schakelen gaat goed, alleen heeft de lange pook wat grote uitslagen. Rustig flaneren kan hij wel. De motor klinkt bij gematigd toerental gedempt. Maar als je hem vol belast, staat hij te stampen en te trillen.
Het meubilair is bepaald niet groot. Je krijgt last van je rug door de vooral onderaan slecht steunende leuning. Bij de achterbank ging het aanbrengen van profilering kennelijk boven het budget. Weinig verbazend is dat meer dan elementaire stoelverstelling er niet af kan, en ook het stuur staat vast. Rembekrachtiging is aanwezig, maar het is toch doortrappen als je ietsje laat bent met remmen.
Als u nou es echt wilt weten wat "onderstuur" is, moet u de "soes" eens proberen rap door een bocht te jagen. Heel nadrukkelijk wil dit vedergewichtje rechtuit blijven vliegen. En dus maakt hij ook een flinke zwiep als je dan maar het gas lost. Niet dat je meteen achterstevoren komt te staan, maar schichtig wordt hij wel. Even snel opvangen met het stuur? Nou, het sturen voelt in het algemeen vaag aan; hij loopt ook niet helemaal vanzelf rechtuit. Natuurlijk heeft de aard van de vering veel te maken met de wegligging. Dat gaat niet lekker met de Suzuki, die slappe schokdempers heeft. Hij gaat nog net niet deinen op golvend wegdek. En wanneer je "zagend" door een bocht stuurt maakt dat de Alto onrustig, wat slecht combineert met de vage besturing. Ga je gewild of per ongeluk snel een bocht in, dan is strak sturen het parool, en omzichtig het gas doseren. Het veercomfort is wel aanvaardbaar. Drinkgedrag? hij scoort keurig: een gunstige 1:17. Is mini nou nog duur? Veel goedkoper dan in een Suzuki Alto is nauwelijks mogelijk. Zelfs met twee extra deuren erbij kom je maar net boven de f 18.000 (e 8.168). En dat is het echte "mini" rijden.

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 Twist
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 7.799

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 993 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 58 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 78 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.335 mm
Massa leeg 705 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 350 kg
Banden145/70TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 18,2 s / 29,1 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum