Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Alto

Suzuki Alto 1.0 GLS (1999)

Populair kleintje

Suzuki Alto 1.0 GLS (1999)
  • Autotest
30 januari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Suzuki Alto is een van de populairste mini's op de Nederlandse markt. Weliswaar niet zo'n succes als zijn voorganger, maar toch een van de toppers. Wat is nu toch het geheim van zijn succes?

De Suzuki Alto is een gerenommeerd succesnummer in de kleine klasse. De spraakmakende Japanse betrouwbaarheid geeft de Alto nog steeds een grote populariteit, zowel nieuw als gebruikt. Ook de prijs speelt daarbij een rol, want de driedeurs Alto 1.0 GLS die wij kozen, kost zo'n 17 mille.
De Alto is een compact karretje met een vrij recht-toe recht-aan design. Dat wil niet zeggen dat de Suzi er saai uitziet; het is in zijn soort best een leuk model. Hij heeft gewoon iets vriendelijks. Een lengte van 3,50 meter en een wielbasis van 2,34 zou relatief veel binnenruimte moeten betekenen. En inderdaad, voorin heb je niet te klagen en ook achterin is er voldoende beenruimte. Dan is het jammer dat er niet voldoende hoofdruimte is: je zit echt tegen het dak. Bovendien moet je nog uitkijken dat je je hoofd niet stoot tegen die onbeklede dwarsbalk. Het bagage-compartiment is evenmin overbemeten. Het ruim is redelijk diep, maar niet zo hoog. Overigens gaat de achterklep van de Alto niet zo ver open; oppassen dus voor je hoofd. Er is geen drukknop op de achterklep, maar wel een ontgrendeling van binnenuit. Overigens knap onhandig dat de hoedenplank niet mee omhoog gaat als je de klep opendoet.

Primitief

In het interieur van de Alto gaat het er best primitief aan toe. Het is blik zo ver je kijkt en dat klinkt dan ook allemaal nog eens ongekend hol. Het dashboard is simpeltjes en het middenpaneel ziet er wat chaotisch uit: grote draaiknop, kleine draaiknop en een paar schuifregelaars. Een kunststof paneel als afscherming van de kachel zit er tegenwoordig niet eens meer in. Ook de portierbekleding is één en al simpelheid; een stukje stof zoek je vergeefs. En kijk ook niet gek op van allerlei onbedekte schroeven. Zelfs een waarschuwingszoemer voor de verlichting ontbreekt. Wel handig vinden we het dashboardvak met klep, waardoor niet alles direct in het zicht ligt. Dat is overigens de enige opbergruimte want kaartenvakken konden er niet af. De ruim bemeten buitenspiegels bevielen ons goed. Wel primitief dat je die niet eens van binnenuit kunt verstellen. Eigenlijk kent het interieur maar één - in deze spartaanse omgeving merkwaardig - stuk luxe: een leren stuurtje. Daarnaast laat een Alto geen gigantische kwaliteitsindruk achter. Het meubilair van de Suzuki is wat vlak en geeft daardoor niet zo veel steun. Je zit wat laag en de rugleuning is vrij kort; de hoofdsteunen zijn wel weer fors van afmetingen. Met een korte wielbasis is een zekere mate van springerigheid op korte hobbels niet helemaal te voorkomen. Toch heeft de Alto een goed veercomfort. Als het op geluid aankomt, scoort de Suzuki met name boven de 100 km/h heel netjes. De kleine vierpitter moet dan hard werken, maar maakt je daar in bescheiden mate deelgenoot van. Uit zijn compacte motortje van 993 cc haalt de Suzuki 54 pk en 77 Nm. Daarmee zouden best goede prestaties mogelijk moeten zijn. Alleen heeft het er alle schijn van dat de Alto een veel te lange '5' heeft; een klein beetje tegenwind en je komt al niet meer aan de 120 km/h; die top van 150 km/h zat er al helemaal niet in. Nee, hoewel het motortje mooi loopt, vielen de prestaties ons tegen, met name als je van wat lagere toeren op gang wilt komen. Als je op wilt schieten, moet je die '5' maar gewoon vergeten. O ja, niet schrikken als je de motorkap opentrekt; je kijkt dan tegen een grijze grondlak aan en de overgangen van die lak naar het rood zijn op zijn zachtst gezegd slordig.
Het vele zwoegen van de Alto komt ook tot uitdrukking in het verbruik dat behoorlijk hoger ligt dan de fabriek opgeeft. Toch zijn we niet eens ontevreden over die bijna 1:15. Als het te hard gaat in bochten laat de Alto zijn neusje voorzichtig naar de buitenkant van de bocht glijden; onderstuurd dus. Van gas loslaten in de bocht raakt hij totaal niet onder de indruk. Wel klappert de voortrein nogal als je rap door een slecht geplaveide bocht gaat. Het viel ons op dat de bak niet zo soepel schakelde. De remmen werken goed. Zoals uit de test blijkt, is de Alto eigenlijk niet meer 'up-to-date'. Het blikkerige gevoel, de matige uitrusting en afwerking kunnen tegenwoordig eigenlijk niet meer. Wat blijft zijn de betrouwbaarheid, de goede naam en de prijs.

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 GLS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 7.485

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 993 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 77 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.335 mm
Massa leeg 705 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 350 kg
Banden145/70TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,8 s (fabrieksopgave: 15,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 24,0 s / 43,6 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Alto
Suzuki Suzuki Alto

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Alto 1.0 GA

    Suzuki Alto 1.0 GA

    • 1999
    • 52.853 km

    € 1.499

    Suzuki Alto 1.0 GLS 1e Eigenaar! NAP APK

    Suzuki Alto 1.0 GLS 1e Eigenaar! NAP APK

    • 1998
    • 69.648 km

    € 1.499

    Suzuki Alto 1.0 Spirit Handgeschakeld

    Suzuki Alto 1.0 Spirit Handgeschakeld

    • 1997
    • 111.977 km

    prijs op aanvraag

Meer Suzuki Alto occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Alto specificaties
  • Suzuki Alto occasions
  • Suzuki Alto video's
Advies en informatie
  • Suzuki Alto tests
  • Suzuki Alto gebruikersreviews
  • Suzuki Alto index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    3
    • 27 maart 2021
  • Suzuki Alto (2011)

    1
    • 26 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    1
    • 22 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    5
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto GL (1988)

    Suzuki Alto GL (1988)

    7
    • 16 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    • 1 september 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    • 1 juli 2020
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude Doos

    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude...

    21
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    22
    • 30 december 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    36
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    46
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder de €10.000’

    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder...

    27
    • 3 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Suzuki Brezza: op eigen benen

    Suzuki Brezza: op eigen benen

    6
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden