Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Alto

Suzuki Alto 1.0 GL (1995)

Benjamin met stip

1
Suzuki Alto 1.0 GL (1995)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe Suzuki Alto heeft meteen na zijn introductie bewezen dat hij de status van mini-auto is ontgroeid. In deze test wordt deze volwassen dwerg nog eens op de keper beschouwd.

Suzuki heeft de fabricage van de nieuwe Alto geheel ondergebracht bij de Indiase autofabrikant Maruti Udyog. De Japanners hebben een aandeel van 40% in deze fabriek, die al geruime tijd Suzuki's in licentie bouwt. De oude Alto 5-deurs Max rolt daar ook al sinds 1993 van de band.
Wanneer India wordt genoemd als land van oorsprong, merk je dat er hier en daar een wenkbrauw wordt opgetrokken. We moeten er op vertrouwen dat Suzuki zijn kwaliteitsdoelstellingen met succes heeft overgebracht op de Indiase cultuur. De tijd zal dat nog moeten leren.
In ieder geval is de nieuwe Alto in Japan ontworpen en ontwikkeld. Suzuki heeft van zijn kleinste telg, die als een echte mini te boek stond, nu een opgroeiende tiener gemaakt. In de lengte groeide hij maar liefst 19,5 cm en in de breedte bijna 10 cm, terwijl de wielbasis met 16 cm toenam. Juist de laatste twee maten zijn van directe invloed op de bewegingsvrijheid van de inzittenden. Die is ten opzichte van de Alto Max nu echt een stuk beter geworden. De grotere lengte heeft zijn sporen ook nagelaten op de grotere bagageruimte, die nu met 210 liter een inhoud heeft die past in zijn klasse.
Maar de Alto werd niet alleen groter, hij kreeg met de nieuwe 1,0-liter motor ook meer uithoudingsvermogen. Daarmee is de kleine Suzuki beslist het mini-stadium ontgroeid.
De pittige viercilinder doet zijn werk zonder morren en meer dan dat. Hij draait gewillig mee met het snelverkeer en waar geoorloofd, sla je met een maximum snelheid van 152 km/h toch geen gek figuur. Die snelheid lag bij de testwagen overigens 2 km/h hoger dan de fabrieksopgave, terwijl onze acceleratietijd van 0-100 km/h zelfs een dikke seconde beter uitkwam: 14,1 s. Die cijfers zijn veelbetekenend voor de levendigheid van het kleine motortje, dat bovendien behoorlijk geruisloos in het vooronder ligt te snorren. Samen met de prima gespatieerde en soepeltjes schakelende vijfversnellingsbak vormt de kleine krachtbron de basis voor meer-dan-minimale kwaliteiten. De sprong naar volwassenheid heeft de Alto niet alleen te danken aan zijn grotere afmetingen, maar ook aan zijn wegligging. Aanvankelijk voelt de kleine Suzuki wat zacht-geveerd aan, maar het bochtgedrag is absoluut positief, ook bij hogere snelheden. Wie het gaspedaal wat te diep ingetrapt houdt, merkt dat het autootje over vier wielen wat gaat glijden en zich dan gemakkelijk laat corrigeren door de voet iets op te heffen. De comfortabele vering is een gevolg van het compromis dat Suzuki voor zijn kleinste telg heeft moeten zoeken. Een auto met een dergelijke korte wielbasis heeft immers al snel de neiging te gaan stuiteren. Maar van dat laatste heb je in de Alto nauwelijks last, of de weg moet wel heel slecht zijn.

Nog niet helemaal af
De Alto behoort technisch gezien dus zeker tot de top van de supercompacte auto's. Met zijn onopvallende uiterlijk valt hij helaas in de categorie van dertien-in-een-dozijn, ook al is daar niets mis mee. Het interieur is erg netjes afgewerkt, met volledig beklede portieren en de leefruimte is heel behoorlijk, ook op de achterbank. Toch mag de Alto nog niet tot de volgroeide auto's worden gerekend. Want al is het een lekker rij-autootje en is hij uitgerust met alle elementaire zaken die nodig zijn om veilig te kunnen rijden, hij mist nog wat op het gebied van praktisch nut. Zo is er behalve een dashboardkastje met klep geen enkel opbergvakje te vinden. Niet in de portieren en niet in de middenconsole, terwijl volle tassen met de wekelijkse boodschappen als het ware onder de hoedenplank gewurmd moeten worden en anderhalve-literflessen Spa en Cola er beslist niet onder passen. Die hoedenplank scharniert niet mee met de achterklep en moet dus altijd met de hand omhoog of omlaag worden gezet. Het zijn maar kleinigheden, maar ze komen wel steeds terug. En als de Alto nu de allergoedkoopste aanbieding in zijn klasse was, zou je er misschien makkelijker mee kunnen leven. Voor circa 18.000 gulden verwacht je tegenwoordig toch ook wat vakjes, een make-up spiegeltje en een makkelijke toegankelijke bagageruimte, hoe klein ook.
Maar eerlijk is eerlijk het doet niets af aan de kwaliteiten van de Alto als prima reisgenoot en handige stadsrakker.

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 GL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 7.939

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 993 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 73 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.335 mm
Massa leeg 705 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 350 kg
Banden145/70TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,1 s (fabrieksopgave: 15,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Alto
Suzuki Suzuki Alto

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Alto 1.0 GA

    Suzuki Alto 1.0 GA

    • 1999
    • 52.853 km

    € 1.499

    Suzuki Alto 1.0 GLS 1e Eigenaar! NAP APK

    Suzuki Alto 1.0 GLS 1e Eigenaar! NAP APK

    • 1998
    • 69.648 km

    € 1.499

    Suzuki Alto 1.0 Spirit Handgeschakeld

    Suzuki Alto 1.0 Spirit Handgeschakeld

    • 1997
    • 111.977 km

    prijs op aanvraag

Meer Suzuki Alto occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Alto specificaties
  • Suzuki Alto occasions
  • Suzuki Alto video's
Advies en informatie
  • Suzuki Alto tests
  • Suzuki Alto gebruikersreviews
  • Suzuki Alto index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    3
    • 27 maart 2021
  • Suzuki Alto (2011)

    1
    • 26 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    1
    • 22 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    5
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto GL (1988)

    Suzuki Alto GL (1988)

    7
    • 16 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    • 1 september 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    • 1 juli 2020
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude Doos

    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude...

    21
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    22
    • 30 december 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    36
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    46
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder de €10.000’

    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder...

    27
    • 3 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Suzuki Brezza: op eigen benen

    Suzuki Brezza: op eigen benen

    7
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden