AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
  • Peugeot
  • 3008
45

Frisse snoet

Back to Basics: Peugeot 3008

Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics Peugeot 3008 Back to Basics
  • Max Veldhuis
  • Autonieuws
30 januari 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

De Peugeot 3008 heeft, in tegenstelling tot zijn grote broer 5008, in deze rubriek nog niet eerder kunnen laten zien wat hij waard is in zijn basistrim. Recentelijk heeft de cross-over nog een opfrisbeurt gehad; een mooi moment om hem er eens bij te pakken.

Peugeot 3008 1.2 PureTech Active

€ 36.230

Aan de achterzijde valt de facelift van de Peugeot 3008 nauwelijks op, maar aan de voorzijde is de cross-over duidelijk aangescherpt. De led-'slagtanden', verticale ledstrips die als dagrijverlichting en richtingaanwijzer fungeren, springen daarbij prominent in het oog. De grille kreeg eveneens een ander ontwerp en loopt voortaan optisch door tot onder de koplampen. Met die koplampen is overigens ook nog iets bijzonders aan de hand: waar de vorige 3008 twee verschillende koplampdesigns had voor de halogeen- en ledkijkers, is dat nu teruggebracht naar één ontwerp. Het basismodel komt er in dat opzicht dus niet bekaaider vanaf.

Aan het motorenaanbod veranderde ten opzichte van de pre-facelift eigenlijk niets. Bij de benzinemotoren vormt de 1.2 PureTech 130 driecilinder met 130 pk en 230 Nm de instapper, de sterkste variant is, tot de komst van een eventuele PSE-versie, de 300 pk sterke HYbrid4. Dieselaars kunnen alleen nog kiezen uit de BlueHDI 130, de BlueHDI 180 heeft het veld moeten ruimen. Bij het uitrustingsniveau Active beperkt Peugeot de keuze tot de 1.2 PureTech 130. Standaard is deze krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, voor €39.130 is hij ook te krijgen in combinatie met een achttraps automaat.

Saai kost geld

De meeste merken bieden hun modellen standaard aan in het wit, zwart of grijs. Peugeot doet daar niet aan mee. De 3008 is zonder meerprijs gespoten in het 'Bleu Celebes' op de foto's. Toch liever een meer doorsnee kleur? Dan mag je € 800 bijbetalen voor 'Noir Perla Nera', 'Gris Artense' of 'Gris Platinium'. De overige drie kleuren, 'Bleu Vertigo', 'Blanc Nacré' en 'Rouge Ultimate', hebben een prijs van € 950. Bij de wielen beperkt Peugeot de keuze bij de Active tot de 17-inch 'Chicago'-wielen op de afgebeelde 3008. Wil je 18-inch of meer, dan zul je je heil moeten zoeken bij de duurdere uitvoeringen.

Peugeot 3008 Back to Basics

Verder heeft de 3008 Active standaard parkeersensoren achter en eco led-koplampen. Deze zijn minder geavanceerd dan de full led-koplampen, zo schijnen ze niet mee in de bochten, maar standaard hoef je het dus niet met halogeen te stellen. Waar bij de 208 de slagtanden op de basisuitvoering standaard niet meeschijnen, doen ze dat bij de 3008 wel. Handig voor in de koude maanden en mistige ochtenden: de buitenspiegels zijn altijd verwarmd.

Digitaal

Aan boord van de 3008 Active word je al begroet door een digitaal instrumentarium en een multifunctioneel stuurwiel. Voor het starten van de auto hoef je dankzij de startknop de sleutel niet te gebruiken, maar voor het ontgrendelen wel. De stoelen zijn bekleed in een combinatie van zwart en grijs stof met oranje stiksels om het af te maken. Sierlijsten in carbonlook fleuren de deurpanelen en het dashboard verder op, de accentlijsten zijn in aluminiumlook uitgevoerd. Al met al oogt het interieur van de 3008 niet direct heel karig. Eén element dat de basisversie verraadt is het 8-inch touchscreen. Op de duurdere uitrustingsniveau heeft dat scherm een formaat van 10-inch.

Peugeot 3008 Back to Basics

Navigatie is overigens ook niet aanwezig op de Active. Wel kun je via DAB+ luisteren naar digitale radiozenders en kan de smartphone via Bluetooth verbonden worden om te bellen en muziek te streamen. Apple CarPlay en Android Auto zijn niet inbegrepen, pas vanaf de Active Pack, die vanaf € 37.150 in de prijslijst staat, zit die functie erop. Voor de temperatuurhuishouding in de auto hoef je in ieder geval geen duurdere uitvoering aan te schaffen, want de Active heeft standaard climatecontrol aan boord. Ook standaard zijn er diverse veiligheidssystemen: Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Departure Warning en verkeersbordenherkenning.

Voor wat betreft het aanvinken van extra's geldt voor de 3008 hetzelfde als voor de Hyundai i20 van vorige week: de opties zijn gebonden aan het uitrustingsniveau. Op de Active zijn geen extra's te krijgen, wel kun je opteren voor accessoires als rubberen vloermatten en dakdragers. De andere uitrustingsniveaus zijn de Active Pack, Allure, Allure Pack en GT. De GT beschikt als duurste uitvoering onder meer over full led-koplampen, adaptieve cruisecontrol en een alcantara afwerking voor het dashboard.

Voor de zakelijke rijder zijn er ook nog drie uitvoeringen beschikbaar: de Blue Lease Active, Blue Lease Allure en Blue Lease GT. De Blue Lease Active is met een prijs van € 34.910 zelfs goedkoper dan de reguliere Active. Voor dat geld zijn dan ook nog eens zaken als elektrisch inklapbare buitenspiegels, het 10-inch touchscreen en een achteruitrijcamera inbegrepen. Omdat dit model specifiek voor de zakelijke markt is bedoeld, hebben we hem niet als uitgangspunt genomen voor deze rubriek.

Signalement

Merk Peugeot
Model 3008 Active 1.2 PureTech 130
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.420

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.447 mm / 1.841 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 690 kg
Banden215/65R17Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s
CO2-uitstoot (WLTP) 140 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 3008
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Peugeot Peugeot 3008 Back to basics

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

INFO
Alphabet
Peugeot 3008 Active 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 459
Stel samen ▸
Athlon
Peugeot 3008 Active 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 529
Stel samen ▸
Peugeot
Peugeot 3008 Active 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 548
Stel samen ▸
ANWB
Peugeot 3008 Active 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 479
 
Peugeot 3008 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.6 THP Active AUTOMAAT

    Peugeot 3008 1.6 THP Active AUTOMAAT

    • 2012
    • 150.688 km

    € 6.950

    1.6 THP ST

    Peugeot 3008 1.6 THP ST

    • 2011
    • 175.000 km

    € 7.250

    SUV Premiere 130pk Navigatie | Camera | Parkeersensoren | Apple Carplay | 19inch Velgen

    Peugeot 3008 SUV Premiere 130pk Navigatie | Camera | Parkeersensoren | Apple Carplay | 19inch Velgen

    • 2017
    • 103.209 km

    € 20.900

Meer Peugeot 3008 occasions

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 3008 specificaties
  • Peugeot 3008 occasions
  • Peugeot 3008 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 3008 tests
  • Peugeot 3008 gebruikersreviews
  • Peugeot 3008 index
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

300 pk en een 0-100 tijd van om en nabij de 6 seconden. Het zijn waarden die nog niet zo heel...

Lees meer
Test: Peugeot 508 PSE

Test: Peugeot 508 PSE

Onder de niet-aflatende emissiedruk van de EU heeft De Leeuw zijn legendarische competitietak...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Peugeot 3008 Allure 1.6 e-THP 165 (2017)

    Peugeot 3008 Allure 1.6 e-THP 165 (2017)

    3
    • 31 januari 2021
  • Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

    Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot...

    • 18 december 2020
  • Autotest
    Peugeot 3008 Hybrid225

    Peugeot 3008 Hybrid225

    • 15 december 2020
  • Autonieuws
    Peugeot 4008 weer helemaal actueel

    Peugeot 4008 weer helemaal actueel

    12
    • 23 november 2020
  • PREMIUM
    Test: Peugeot 3008

    Test: Peugeot 3008

    • 10 november 2020
  • Review
    Peugeot 3008 Premiere HYbrid4 300 (2020)

    Peugeot 3008 Premiere HYbrid4 300 (2020)

    2
    • 5 november 2020
  • Autonieuws
    Prijzen nieuwe Peugeot 3008 en 5008 bekend

    Prijzen nieuwe Peugeot 3008 en 5008 bekend

    29
    • 26 oktober 2020
Merk
Merk
  • Review
    Peugeot 207 XS 1.6-16V (2006)

    Peugeot 207 XS 1.6-16V (2006)

    5
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude Doos

    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude...

    35
    • 14 april 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2016)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    46
    • 3 april 2021
  • Test: Peugeot 508 PSE

    Test: Peugeot 508 PSE

    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    27
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    74
    • 31 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep