Test: Peugeot 3008

De smaakmaker

Peugeot 3008
Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 5008
AutoWeek 46 2020
AutoWeek 46 2020

Je leest het in AutoWeek 46 2020

Peugeot wist als geen ander zijn brave MPV’s om te buigen in een succesvol SUV-gamma. De 3008 was een schot in de roos en is na vier jaar toe aan een update.

We zeggen het vaker: de SUV’s van nu zijn de MPV’s van vroeger. Bij geen merk is dat zo goed zichtbaar als bij Peugeot. Sommige merken lanceerden in de afgelopen jaren nieuwe modellen om de personenbusjes te vervangen, maar Peugeot handhaafde de bekende ‘namen’ om gebruik te maken van de populariteit van de hoge stoere auto’s. De 2008, 3008 en 5008 ondergingen allemaal een vergelijkbare metamorfose en de cijfers bewijzen dat deze operatie is geslaagd. Peugeot doet het zonder meer goed in Nederland en vecht met merken als Toyota en Kia om de tweede plek in de verkoopstatistieken. De nieuwe 208 doet het goed aan de onderkant, en de nieuwe 2008 vermorzelt zijn voorganger als het gaat om rijkwaliteiten. En dan zijn er de grotere SUV’s.

De 3008 kwam in zijn huidige gedaante in 2016 als vervanger voor een MPV-model met dezelfde naam dat vooral bekend was vanwege zijn lelijke front. Die nieuwe 3008 SUV verraste met een stoere neus, een goede achterkant en een prachtig interieur. Goed weggedrag en uitstekende motoren complementeerden de succesformule en de auto verkocht in Nederland als een dolle. Al snel volgde de 5008, in tegenstelling tot de 508 geen D-segment auto, enkel een grotere versie van de 3008. Vergelijk het met een Scénic en een Grand Scénic bij Renault. Die 5008 kwam met een derde zitrij, wat goed aansloeg bij grote gezinnen. Het SUV-succes kreeg vorig jaar navolging met een nieuwe 2008, die een identieke SUV-uitstraling kreeg om zijn MPV-verleden te doen vergeten.

Nieuw familiegezicht

We zijn vier jaar verder, tijd voor een update. In ieder geval qua design, want het merk heeft niet stilgezeten. De nieuwe 508 vormde de basis voor een nieuw familiegezicht met scherpe lijnen en opvallende lichten die de tanden van de leeuw moeten voorstellen. Deze hebben samen met de nieuwe grille van de 2008 een weg gevonden naar de 3008, die er nu een stuk hipper uitziet. Wel is het onderscheid met de 2008 nu kleiner, wellicht een kwestie van wennen. De typeaanduiding ‘3008’ staat nu op de neus. Al met al is de opfrisbeurt zeker niet geforceerd, zoals bij sommige merken bij een ingrijpende facelift soms het geval is. De achterkant onderging minder wijzigingen, maar kreeg wel 3D-ledverlichting.

De technische wijzigingen onderhuids zijn erg beperkt. De bekende 1.2 en 1.6 PureTech motoren zijn er nog steeds met 130 en 180 pk; beide kennen we als prima motoren. Als diesel is er enkel de 1.5 met 130 pk. Gebleven zijn de plug-in hybrides (Peugeot noemt ze gewoon ‘hybride’, maar je krijgt er altijd een stekker bij) met 225 of met 300 pk en vierwielaandrijving. De CO2-uitstoot van deze modellen is iets gedaald, wat uiteraard de prijs ten goede komt. Peugeot wil vooral de 225 pk-variant niet langer als dieselalternatief neerzetten, maar als alternatief voor de 180 pk benzineversie.

Wij proberen de stekkerloze 180 pk met 1.6 turbo en het blijkt al snel dat onderhuidse updates inderdaad niet per se nodig waren. Ja, we kijken wel aan tegen een iets gewijzigde cockpit. In het interieur prijkt voortaan een 10-inch infotainmentscherm dat we kennen uit de nieuwe 508. Ook is er nightvision leverbaar: in dit segment nog erg bijzonder en wel zo veilig in donkere gebieden. Maar onderstel en aandrijflijn zijn zeker nog bij de tijd als we het vergelijken met concurrenten als de Ford Kuga en Seat Ateca.
Peugeot kiest nog altijd voor een middenweg tussen sportief en comfortabel in een combinatie, die vrij goed uitpakt. Het is bovendien stil aan boord en de materialen zijn bovengemiddeld voor deze klasse.

Minder leuk is dat vooral opvalt hoeveel fijner de conventionele 180-pk versie rijdt dan de PHEV, die we vrij recent probeerden in de uitgaande 3008. De extra kilo’s van zo’n plug-in tellen zwaarder dan het extra vermogen, omdat je al dat gewicht elke bocht en elke remactie meezeult. Dat zien we ook veelvuldig bij andere merken, maar het is toch een treurige conclusie bij de facelift van een verder uitstekende auto.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Test: Peugeot 3008

De smaakmaker

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Test: Peugeot 3008

De smaakmaker

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PLUS & MIN

  • +Sterke design-update
  • +Rijdt goed, luxueus interieur
  • -Phev is erg zwaarlijvig
  • -Klein stuur maakt zit soms lastig

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Peugeot
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 707
 
Alphabet
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 759
 

Gerelateerde forumtopics